تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/03/22 - 00:14
کد خبر: 359115

گلایه از دریافت اقساط وام دانشجویی در زمان کرونا

قبل از اعلام فرصت تنفس 3 ماهه برای پرداخت اقساط وام‌های قرض‌الحسنه، برخی دانشجویان اقدام به پرداخت اقساط خود کرده‌اند که بنابر اعلام صندوق رفاه، امکان انتقال اقساط پرداخت‌شده به ماه‌های بعد وجود ندارد و پرداختی‌ها به حساب وام‌گیرنده منظور شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از گذشت بیش از یک ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور و اختلال در کسب و کارها، صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم هم راستا با بسیاری از صندوق های قرض الحسنه از تعویق سه ماهه اقساط بانکی خبر داد و در تاریخ یازده فروردین ۱۳۹۹ اعلام کرد که سررسید تسهیلات دانشجویی دانش‌آموختگان از ابتدای اسفند ماه ۱۳۹۸ تا پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به مدت ۳ ماه تمدید خواهد شد.

بر اساس این اطلاعیه، صندوق رفاه دانشجویان این امکان را به دانش آموختگانی که در حال پرداخت اقساط بانکی هستند، داد تا در ماه‌های اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ از پرداخت اقساط بانکی معاف شوند و مجدداً پرداخت اقساط بانکی را از خردادماه از سر بگیرند. 

با پایان یافتن این مهلت سه ماهه، الیاس منیری، معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به رسانه ها گفت: صندوق رفاه به دلیل شرایط خاص کشور و شیوع بیماری کرونا، به دانش آموختگان مهلت سه ماهه برای پرداخت اقساط وام‌ها داده بود که از ابتدای خرداد ماه این مهلت به پایان رسیده و پیگیری‌های صندوق رفاه برای پرداخت این اقساط آغاز شده است.

*گلایه یک دانش‌آموخته از دریافت اقساط وام توسط صندوق رفاه
در این باره،‌ یکی از دانش آموختگان مقطع دکتری دانشگاه تهران که در حال حاضر در حال پرداخت اقساط وام خود است به خبرنگار فارس، گفت: موعد اقساط وام دانشجویی بنده نهم هرماه است و بنده همواره متعهد بوده ام رأس موعد مقرر قسط وام خود را واریز کنم. به همین دلیل نهم اسفندماه و نهم فروردین ماه با مراجعه به سایت صندوق رفاه اقساط وام دانشجویی خودم را واریز کردم.

وی افزود: وقتی نهم اردیبهشت ماه برای پرداخت قسط این ماه به سایت مراجعه کردم، متوجه شدم که امکان پرداخت قسط در این ماه به واسطه اجرای تصمیم صندوق مبنی بر تعویق ۳ ماهه اقساط در دوران شیوع ویروس کرونا وجود ندارد و اقساط پرداختی اسفند و فروردین نیز به ماه‌های خرداد و تیر منتقل شده است. این یعنی آغاز مجدد اقساط بنده بر اساس اطلاعاتی که سامانه در اردیبهشت ماه در اختیار من قرار داد، ماه مرداد اعلام شده بود.

این دانش آموخته دکتری ادامه داد: وقتی خردادماه برای اطلاع از آخرین وضعیت بدهی ام به سایت صندوق مراجعه کردم، متوجه شدم نه تنها تمهیدات کرونایی برای بنده حذف شده بلکه قسط اردیبهشت بنده نیز به عنوان بدهکار ثبت شده است. این مسئله باعث شد تا موضوع را از طریق کارشناسان صندوق پیگیری کنم. 

وی افزود: کارشناسان صندوق در پاسخ به چرایی این مشکل به بنده گفتند، تغییراتی که در اردیبهشت ماه روی سایت اعمال کردیم باعث به هم ریختگی سیستم ما شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که کسانی که تا اکنون اقساط شان را واریز کرده اند را از شمول تهمیدات کرونایی خارج کنیم. این کارشناس عیناً در پاسخ به پیگیری های بنده و اینکه شرایط جدید عادلانه نیست، گفتند مشکل خودتان است می‌خواستید اقساط را واریز نکنید. حالا دیگر اردیبهشت را واریز نکنید و از قسط خرداد دوباره پرداخت ها را آغاز کنید.

این دانش آموخته در بخش پایانی صحبت هایش گفت: امروز وقتی برای پرداخت قسط خردادماه اقدام کردم، پس از واریز قسط، سامانه به صورت اتوماتیک پرداخت بنده را به ماه قبل یعنی اردیبهشت انتقال داد و این یعنی نه تنها دوماه پرداختی بنده پیش از اطلاع از تمهیدات کرونایی صندوق به تعویق نیافتاد، بلکه واریزی ماه خرداد بنده نیز به ماه اردیبهشت منتقل شد و عملاً صندوق تمهیدات کرونایی خود را به صورت کامل و بی اشکال اجرایی نکرده است.

الیاس منیری، معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره گلایه این دانشجو، گفت: امکان انتقال اقساط پرداخت شده به ماه‌های بعد وجود ندارد و پرداختی‌ها به حساب وام‌گیرنده منظور شده است. افرادی که قسط خود را پرداخت‌ کرده‌اند دیگر اقساط آنها بر سر جای خود نشسته‌ است. اگر افراد قسط خود را پرداخت نمی‌کردند مشمول ۳ ماه فرصت بودند و جریمه دیرکرد نمی‌شدند. درباره وام‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها هم روال کار به این شکل است. 

وی در پاسخ به گفته دانشجویان درباره پرداخت قسط اردیبهشت‌ماه هم، گفت: دو قسط ابتدایی که فرد پرداخت کرده سر جای خود نشسته و اگر قسط مربوط به ماه اردیبهشت‌ماه را پرداخت نکرده باشد مشمول جریمه و دیرکرد نمی‌شود و وام او یک قسط به تعویق می‌افتد.

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در پاسخ به اینکه دانشجوی سابق گفته بود فرجه‌های ۳ ماهه صندوق رفاه برای تعویق بازپرداخت وام‌ها عملیاتی نشده، تاکید کرد: همه تصمیم‌های اعلام شده عملیاتی شده است و در این باره خیال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان راحت باشد.

وی یادآور شد: فرجه تنفس در بازپرداخت‌ها وام‌ها به دلیل کرونا، تا پایان اردیبهشت ماه بود و قسط ماه خرداد باید سر وقت پرداخت شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top