تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/03/22 - 09:09
کد خبر: 359130

رونق گرفتن بازار کتاب در پی قتل جورج فلوید

قتل جورج فلوید توسط یکی از نیروهای پلیس ایالات متحده باعث رونق گونه خاصی از کتاب در بازار نشر شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از گسترش‌نیوز، رویدادهای اجتماعی بزرگ معمولا روی سلیقه جامعه کتابخوان تاثیر می‌گذارند. انواع خاصی از کتاب‌ها در شرایط عادی، شانس زیادی برای خوانده شدن توسط عموم را ندارند اما یک رویداد بزرگ (تلخ یا شیرین) می‌تواند نیاز به کسب اطلاعات بیشتر درباره آن موضوع خاص را بیشتر کند. به عنوان مثال در کشور خودمان به دنبال مرگ فیزیکدان مشهور، استیون هاوکینگ، بازار کتاب‌های مربوط به فیزیک و نجوم برای مدتی داغ بود. اکنون شاهد نمونه دیگری از این پدیده هستیم:  کتاب‌های مربوط به نژاد و نژادپرستی در صدر پرفروش‌های بازار کتاب آمریکا قرار گرفته‌اند.

جهان همچنان در شوک قتل جورج فلوید، شهروند آمریکایی سیاه‌پوست به سر می‌برد. بررسی سلیقه انتخاب کتاب نشان می‌دهد که آمریکائیان به این نتیجه رسیده‌اند که باید درباره نژادپرستی و علل و ریشه‌های آن بیشتر بخوانند. به نظر می‌رسد که وحشت ناشی از قتل دردناک و زجرآور یک انسان و هراس از وقوع دوباره این جنایت و به دنبال آن شکل‌گیری اعتراضات گسترده (و البته ناامنی‌های همراه آن) به این زودها آمریکائیان را رها نخواهد کرد.

آیا عطش آمریکائیان برای محتواهای ضدنژادپرستانه، ماندگار خواهد بود؟ آیا خواندن بیشتر درباره نژادپرستی، نتیجه عملی هم به دنبال دارد و آیا از شدت و حدت این پدیده زشت کم خواهد کرد؟ نژادپرستی در جوامع مثل آمریکا تاریخ طولانی و دیرینه دارد. تاریخ این کشور از همان ابتدای پیدایش به تجارت برده پیوند خورده است و نمی‌توان انتظار داشت که این تاریخ سیاه، یک‌شبه و با خوانش چند کتاب از بین برود.

نکته مسلم آن است که با نگاهی کوتاه به مهمترین عناوین پرفروش در بخش کتاب فروشگاه آمازون متوجه می‌شوید که مخاطبان آمریکایی در حال حاضر بیش از هر موضوع دیگری کتاب‌های مربوط به نژاد و حقوق رنگین پوستان و نحوه مقابله با نژادپرستی را خریداری می‌کنند. به عنوان این کتاب دقت کنید: «شکنندگی سفید: چرا حرف زدن درباره نژادپرستی اینقدر برای سفیدپوستان سخت است؟» این کتاب در صدر پرفروش‌های آمازون قرار دارد. کتاب، در اصل کتابی دانشگاهی است و مخاطب اصلی آن دانشگاهیان یا متخصصان حوزه‌هایی مثل آسیب‌های اجتماعی هستند اما اکنون به کتاب موردعلاقه عموم آمریکائیان تبدیل شده است. از ۱۲ کتاب صدر جدول، هفت مورد به همین موضوع مربوط می‌شوند. رمان رکوردشکن جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند یک سالی بود که صدر جدول را به خود اختصاص داده بود اما اکنون معادلات به هم ریخته است.

چطور نژادپرست نباشیم؟

تعدادی از کتاب‌های پرفروش راه و رسم نژاد پرست بودن را به بزرگسالان و کودکان نشان می‌دهند: چطور نژاد پرست نباشیم؟ (رتبه سوم پرفروش‌ها را به دست آورده است). نام یکی دیگر از این کتاب‌ها «کوچولوی ضدنژادپرست» است. این کتاب کوتاه (۲۴ صفحه) می‌خواهد در هفت مرحله و از طریق بیان مثال‌های ملموس و کاربردی، معنای نژادپرستی و رفتار ضدنژادپرستانه را به کودکان خردسال آموزش دهد.

به نظر می‌رسد که والدین آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که کودکانشان باید در این زمینه آموزش بیشتری ببینند. نکته جالب توجه آن که بیشتر خریداران کتاب‌ها، درباره موضوعات مطرح شده در کتاب اظهار نظر می‌کنند و دیگران را به خواندن محتواهای ضدنژاپرستانه تشویق می‌کنند. عناوین دیگری که با اقبال شدید کتابخوانان مواجه شده‌اند عبارتند از: پس می‌خواهید در مورد نژاد صحبت کنیم؟، مهرخورده از بدو تولد، چرا کودکان سیاه‌پوست در کافه‌ کنار هم می‌نشینند؟و  رنگ قانون.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top