تاریخ انتشار: شنبه 1399/03/24 - 18:26
کد خبر: 359429

زنان مجلس باید به آمار خشونت خانگی توجه کنند

سجادی گفت: زنان نماینده، باید به اولویت های زنان، مصائب واقعی آنان و تحولات بوجود آمده، فارغ از سلایق خودشان توجه کنند. حداقل توقع زنان جامعه و نهادهای حامی زنان آن است که نمایندگان زن حامی حقوق زنان باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از رکنا، شهناز سجادی، دستیار ویژه معاون زنان و خانواده در امور حقوق شهروندی  بیان کرد :زمانی ما گفتیم ، اگر در شرایط قرنطینه با خشونت خانگی روبرو بودید با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید. در واکنش به ما گفتند این حرف ها غرب گرایانه است. ما در سه ماه اول 4 قتل خانگی داشتیم. به هرحال جامعه باید واقعیت ها را به رخ بکشد. کسانی که می گویند خشونت خانگی مربوط به غرب است و در ایران نیست، ببینند که کودکان کار و خیابان در کشور شالوده خشونت خانگی هستند.

زنان مجلس باید به دآمار خشونت خانگی توجه کنند

مجلس یازدهم با 191 نماینده اصولگرا، 16 نماینده اصلاح طلب، نگرانی های زیادی را برای قسمتی از جامعه پدید می آورد که در انتخابات های گذشته فعال تر بودند. ضمنا ما شاهد گفتمانی از سوی قالیباف « رئیس مجلس یازدهم » بودیم که حدس زده می شود ، طعنه به دولت دوازدهم باشد. قالیباف در نخستین نطق رسمی خود در مجلس گفت:« نخستین تهدید، کاهش سرمایه اجتماعی نظام است که در نتیجه ناکارآمدی اشباع شده مدیریتی کشور و فاصله گرفتن مسوولان از اصول انقلاب ایجاد شده و متاسفانه چالش اقتصادی و معیشتی را بوجود آورده که زمینه‌ساز بیکاری و آسیب‌های اجتماعی فراگیر شده است»

نگرانی نهادها وفعالان از وضعیت زنان در مواجهه با مجلس یازدهم

و در جائی دیگر گفت: « مجلس یازدهم، استکبارستیزی را، هم آرمانی اعتقادی و هم منفعتی راهبردی می‌داند و مذاکره و سازش با آمریکا به عنوان محور استکبار جهانی را، بی‌حاصل و پرضرر ارزیابی می کند. راهبرد ما در برخورد با آمریکای تروریست، تکمیل زنجیره انتقام خون شهید سلیمانی است". بنابراین، حدس مورد نقدَ بیشتر قرارگرفتن دولت و عملکرد آن از سوی مجلس یازدهم، می تواند محتمل باشد. همچنین، زیرا که دولت اصولگرای دهم و نهم ، دغدغه ای کمتر و الویت های دیگری در رابطه با زنان داشتند، این موضوعات جزوی از نگرانی نهادها ،سمن ها و دیگر فعالان حوزه زنان می شود.»

شهناز سجادی، دستیار ویژه معاون زنان و خانواده در امور حقوق شهروندی

در این خصوص شهیندخت مولاوردی، معاونت اسبق «معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده»، در نشستی تحت عنوانِ بررسی عملکرد 4 ساله دولت در حوزه زنان و خانوده « مورخ 9/12/96 دانشگاه صنعتی اصفهان» ، بیان می کند که ما در مورد عملکرد دولت یازدهم در حوزه زنان و خانواده حرف بسیار داریم. در حال تدوین گزارشی هستیم که نشان می دهد از کجا به کجا رسیده ایم. اینکه سال 92 چه وضعیتی داشتیم. در تشریح این موضوع ، شهناز سجادی « دستیار ویژه معاون زنان و خانواده در امور حقوق شهروندی » با رکنا گفتگو می کند.

حقوق زنان در مجلس یازدهم رها نمی شود

سجادی می گوید: خوشبختانه، تمام مجلس هایی که بعد از انقلاب شکل گرفتند، بنحوی دغدغه ی قانونگذاری برای زنان، خانواده و کودکان را داشتند. چراکه باید اینگونه باشد. هم جامعه ی ما و هم دیگر جوامع ، چالش ها و تنش های بسیاری در خصوص زنان و خانواده ها دارند. بنابراین در این مجلس هم، به حقوق زنان پیگیری خواهند شد. باید به موضوع زنان پرداخته شود؛ بویژه در خصوص خشونت علیه زنان ، باید قوانینی تصویب شود که کاهنده باشد.

وی به این پرسش که « با هر خط کشی بسنجیم، رفتار دولت ها و نمایندگان اصولگرا، در خصوص زنان، برخوردهای اجتماعی با زنان و دختران ، حقوق زنان و ...، بسیار تفاوت داشته است.اگر مثالی در همین مجلس هم لازم باشد، می توان به اظهارات زهره سادات لاجوردی اشاره کرد که گفته است : « اصلاح طلبان در خصوص کودک همسری مدت ها کار کردند تا سن ازدواج را افزایش بدهند. این موضوع از جمله مسائلی بود که بدون در نظر گرفتن اولویت ها مطرح شد . به هیچ عنوان مسئله اساسی و مهم در کشور ما نبود. آنچیزی که اسلام با آن مخالف است ازدواج اجباری بوده که ما با آن در هر سن و سالی مخالف هستیم. اگر یک دختری به بلوغ فکری و جسمی رسیده باشد از نظر ما مشکلی ندارد. فلذا ما نمی توانیم برای ازدواج سن تعریف کنیم. فلذا پرداختن به مسائل حاشیه ای مانند کودک همسری اشتباه است چراکه این موضوع دغدغه اصلی زنان نبود». ایا چنان که شما می گویید، روند به منوال قبل پیش خواهد رفت؟ آیا این نگرانی که زحمات در خصوص احقاق حقوق زنان هدر شود ، بی مورد است؟ پاسخ داد:

قانون هایی که به نام حقوق زن بود ولی برعکس عمل کرد

ببینید، این دغدغه هست. حل این دغدغه، وابسته به سلیقه افراد تغییر می کند.اما ما نمی توانیم بگوییم تمام قوانینی که در مجلس های مختلف در خصوص زنان تصویب شده است، به نفع زنان بوده است. به طور مثال، در قانون حمایت خانواده مصوب سال 92 که در دولت آقای احمدی نژاد تصویب شد، می بینیم، بحث های چند همسری و ازدواج موقت به گونه ای مطرح و توصیب ش، که برای تحکیم و بقای خانواده مخاطره آمیز بود. همیشه مجالس ما در خصوص حقوق زنان ورود می کنند. اما قوانینی که مصوب می شود یا لوایحی که تدوین می شو د، بنا به سلیقه و عموما منوط به برداشت شخص از مذهب است.

نمایندگان مجلس یازدهم هنوز کاری برای حقوق زنان انجام داده اند

دستیار ویژه معاون زنان و خانواده در امور حقوق شهروندی، در جواب این سوال که « بنابراین تعامل دولت یا مجلس یازدهم چگونه خواهد بود؟ ایا این تعامل به زیان زنان، حقوق و امنیت آنان نخواهد شد؟» بیان کرد: هنوز اتفاقی در این مجلس نیافتاده است. نمی توانیم به دیکته ننوشته غلط بگیریم. حتی اگر آگاهی نسبت به بینش نمایندگان کنونی داشته باشیم، زیرا که فعالیتی انجام نداده اند، فعلا نمی توانیم اظهاری کنیم.

زنان مجلس لزوما نماینده زنان نیستند

سجادی ضمن تاکید بر این مسئله که زنان نماینده، باید به اولویت های زنان، مصائب واقعی آنان و تحولات بوجود آمده، فارغ از سلایق خودشان توجه کنند، گفت: باید توجه کنیم که وقتی زنان به مجلس می رود، لزوما نماینده زنان نیستند. آنها مدافع حقوق ملت ایران خواهند بود. اما حداقل توقع زنان جامعه و نهادهای حامی زنان آن است که نمایندگان زن حامی حقوق زنان باشد. ما این انتظار را داریم که اگر طرحی در مجلس مطرح می شود که به ضرر جامعه زنان است، مقاومت کنند. روشنگری بکنند یا رای ندهند. این انتظارات به حقی است که فعالین مدنی در این حوزه از زنان نماینده دارند. باید با توجه به واقعیت زنان قوانین اصلاح، ایجاد یا رفع خلع شوند. باید از کارشناسان کمک بگیرند و محض اتکا به سلیقه ی شخصی امکان احقاق حقوق زنان را فراهم نمی کند. باید به مطالباتی که جامعه دارند توجه شود.

خشونت درون خانواده قابل انکار نیست

وی اشاره کرد: ما نمی توانیم واقعیت های جامعه را نفی بکنیم. خشونت در داخل خانواده قابل انکار نیست.

سجادی گفت: بنده نمی خواهم آنگونه فکر کنم که به زحمات دولت در خصوص زنان خدشه وارد شود. بطور مثال لزوم طرح تامین امنیت زنان پررنگ تر از آن شده است که کنار گذاشته شود. ما در سه ماه اول سال، به علاوه بحث رومینا چند قتل در غالب خشونت علیه زنان داشتیم. این مسائلی است که باید چشم همه را باز کند. یک نماینده زن باید بینش اجتماعی و جامعه شناسی داشته باشد. باید ببیند که در جامعه ی من قتل های ناموسی اتفاق می افتد. باید به آمار خشونت خانگی توجه کند. و بدون در نظر گرفتن سلیقه شخصی، قوانینی طرح و پیشنهاد کنند که این مشکلات مرتفع کند. امیدوارم این عقلانیت و تدبیر در نمایندگان باشد که بدون در نظر گرفتن جناح سیاسی، به رفع معضلات مانند خشونت خانگی کمک کنند.

نهادهای زنان و فعالان این حوزه سکوت نمی کنند

دستیار ویژه معاون زنان و خانواده در امور حقوق شهروندی، به این پرسش که « جامعه نیز می خواهد امیدوار باشد، اما این امید سنجیده است؟ آیا مجلس را طوری تصور می کنید که به این باید ها وقعی بگذارد؟ » پاسخ داد: اینها همه آرمان ما است که می گوییم. اما از الآن نمی توانیم مجلس را منکوب کنیم. بنده به شخصه نمی خواهم این کار را بکنم تا زمانی که کارکرد آن ها مشخص شود. اما مجلس باید مطمئن باشد که اگر به حقوق زنان بی تفاوت باشد، نهادهای زنان و فعالان این حوزه مطالبات خود را بیان می کنند. اینطور نیست که جامعه به سکوت تمکین کند. بهرحال مردم حرف خودشان را خواهند زد.

نمایندگان بفهمند نقد بر اساسی نگرانی برای جامعه است

وی ادامه داد: امیدوارم که توان حقوق مردم ادامه پیدا کند. امیدواریم روندی ادامه پیدا کند که همه بتواند حرف بزنند. بتوانند دغدغه هایشان را بگویند. نمایندگان بفهمند که هرکس نقدی و دغدغه ای را مطرح می کند ، بابت جامعه خود نگرانی دارد. درک کنند که فعالین و منتقدان با حسن نیت صحرف می زنند و خواستار وطنی بهتر هستند. واقعیت ها را کتمان نکنیم. شنیدم که یکی از خانم های نماینده می گفت خشونت خانوادگی اصلا وجود ندارد. زمانی ما گفتیم ، اگر در شرایط قرنطینه با خشونت خانگی ( علیه زنان، سالمندان و کودکان) روبرو بودید با 123 ( اورژانس اجتماعی) تماس بگیرید. در واکنش به ما گفتند این حرف ها غرب گرایانه است. ما در سه ماهه اخیر 4 قتل خانگی داشتیم. به هرحال جامعه باید واقعیت ها را به رخ بکشد. کسانی که می گویند خشونت خانگی مربوط به غرب است و در ایران نیست، ببینند که کودکان کار و خیابان در کشور شالوده خشونت خانگی هستند. این ها کودکانی نیستند که پدر و مادر آنها را رها کرده آند؟ نیستند کودکانی پدر مادر آنها را دست باندها سپرده اند؟ این ها را ما روزانه میبینیم و قابل کتمان نیست. این ها مثال های خشونت خانگی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top