تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/03/25 - 09:44
کد خبر: 359484

تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت به کجا رسید؟

مجلس گره کور سهام عدالت را باز کند

مجلس گره کور سهام عدالت را باز کند

هنگامی که این سهام توزیع می‌شد، به جای آنکه بر اساس کد ملی توزیع شود، براساس افراد شاغل در دستگاه‌ها توزیع شد که کارمندان دولت، بازنشستگان و برخی از افرادی که در دستگاه‌ها کار می‌کردند را شامل می شود و تعداد زیادی از مردم که در دستگاهها شاغل نبودن و وضعیت درآمدی مناسبی هم نداشتند از این سهام محروم شدند.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛پس از آنکه در سال 85 طرح سهام عدالت با هدف کاهش شکاف طبقاتی و رفع فقر رسما کلید خورد، به مرور اقشار مختلف مشمول ثبت نام سهام عدالت در سامانه www.samanese.ir شدند www.ipo.ir «سایت سازمان خصوصی سازی است و با سایت سهام عدالت تفاوت دارد» و در مجموع تا پایان ثبت نام، 49 میلیون 226 هزار نفر در سامانه سهام عدالت کد دریافت کردند. اما این طرح که در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی طراحی شده بود، در دولت دهم رسما ثبت نام آن متوقف شد و فرد جدیدی سهام عدالت دریافت نکرد. ثبت نام سهام عدالت 99 در دولت های یازدهم و دوازدهم نیز متوقف ماند و با این اوصاف بسیاری از کسانی که از نظر درآمدی متوسط یا ضعیف هستند از این سهام محروم ماندند.

با توجه به رشد بسیار بالای ارزش سهام عدالت در بازار سرمایه و همچنین توزیع نامناسب این سهام در بین مردم، این روزها تقاضاهای مردمی برای دریافت سهام عدالت توسط کسانی که دستشان از این سهام کوتاه است، رو به افزایش است. ؛ خصوصا که افزایش تورم و مشکلات اقتصادی، رکود شدید اقتصادی در پی گسترش بیماری کرونا و تعطیلی کسب و کارها خیلی از خانواده ها را دچار مشکلات عدیده معیشتی کرده و نیازشان به این سهام را چند برابر کرده است.

به بیش از 30 میلیون نفر از جمعیت کشور سهام تعلق نگرفته است که این موضوع ناشی از اطلاع‌رسانی نامناسب، بی‌توجهی به فواید سهام عدالت توسط مشمولان، نقص در قوانین و مقررات و مشکلات سیستمی اشاره کرد از طرفی 50 میلیون دارنده سهام عدالت نیز لزوما قشر مستضعف، نیازمند و یا دهک های پایین جامعه نیستند ، زیرا که به جای توزیع سود سهام عدالت میان دهک‌های درآمدی، توزیع این سهام میان مشمولان بر اساس دهک‌های جمعیتی مصوب و اجرایی شد.

از طرفی هنگامی که این سهام توزیع می‌شد، به جای آنکه بر اساس کد ملی توزیع شود، براساس افراد شاغل در دستگاه‌ها توزیع شد که کارمندان دولت، بازنشستگان و برخی از افرادی که در دستگاه‌ها کار می‌کردند را شامل می شود و تعداد زیادی از مردم که در دستگاهها شاغل نبودن و وضعیت درآمدی مناسبی هم نداشتند از این سهام محروم شدند.

همه این موارد حاکی از این است که بار دیگر باید فرصتی فراهم شود تا مشمولانی که به هر طریقی دستشان از این سهام کوتاه مانده است، اقدام به دریافت این سهام کنند.

سه گروه جدید که باید سهام عدالت دریافت کنند

1. بازماندگان سهام عدالت: یعنی افرادی که پس از پایان یافتن ثبت‌نام از مشمولان سهام عدالت به دلیل مختلف شرایط دریافت سهام عدالت را دارند.

2. اضافه‌شدگان سهام عدالت: فرزندان تازه‌متولد شده مشمولان سهام عدالت.

3. جاماندگان سهام عدالت: افرادی که با وجود انجام مراحل مختلف ثبت‌نام سهام عدالت و حتی دریافت برگه‌های این سهام، متاسفانه در سامانه سهام عدالت به عنوان مشمول نهایی شناخته نشده و تاکنون از اصل و سود این سهام محروم بوده‌اند که حدود ۲ میلیون نفر را شامل می‌شوند.

وزیر اقتصاد: نمی توان برای جاماندگان سهام عدالت کاری انجام داد

دژپسند درباره برنامه دولت برای 40 درصد از مردم که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند، گفت: در اصل 44 قانون اساسی صریحا ذکر شده که سهام عدالت تنها به 6 دهک افراد جامعه داده شود و ارائه سهام عدالت در سال 85 آغاز شد و اکنون دیگر نمی توان برای جاماندگان سهام عدالت کاری انجام داد.

دژپسند در پاسخ به سوال دیگری درباره نظر دولت نسبت به طرح مجلس برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان آن هم گفت: من این طرح را ندیده‌ام اما امکان تجدیدنظر در روند ارائه سهام عدالت به جاماندگان این سهام وجود ندارد زیرا آن شرکت‌های دولتی مورد نظر را در قالب سهام ارائه کرده‌ایم یا اکنون براساس قانون بودجه سال 99 در حال واگذاری آنها هستیم بنابراین چنین چیزی امکانپذیر نیست.

طرح ۲ فوریتی مجلس برای جاماندگان سهام عدالت

محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، از تدوین طرح دو فوریتی درباره جاماندگان دریافت کننده سهام عدالت در مجلس خبر داد و گفت: این طرح اعلام وصول شده  و پس از تشکیل کمیسیون‌ها به کمیسیون مربوطه برای بررسی بیشتر ارجاع خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح دارای 8 بند و چند تبصره است، ادامه داد: البته این طرح در 2 بخش، ساماندهی وضعیت موجود دارندگان سهام عدالت و ساماندهی افرادی که از دریافت این سهام جامانده‌اند، تدوین شده است.

نماینده کرمان در مجلس با تاکید براینکه باید ساماندهی درباره سهام عدالت در مجلس انجام شود، افزود: از طریق این اقدام مجلس هم مشکلات بازار سرمایه کاهش پیدا می کند و هم واگذاری‌ها بهتر انجام می شود.

پورابراهیمی با اعلام اینکه برای افرادی که از دریافت سهام عدالت در سال 85 جامانده‌اند و یا پس از آن مشمول دریافت شده‌اند بندهای آورده شده است، اضافه کرد: در این طرح پیش بینی شده است از 50 درصد سهام دولت و یا واگذاری شرکت‌های جدید به مشمولان سهام عدالت داده شود.

وی تصریح کرد: سعی خواهیم کرد تا یک ماه آینده افرادی که از دریافت سهام عدالت جامانده‌اند را در مجلس تعیین تکلیف کنیم.

این روزها چشم مشمولان جدید و بازماندگان قبلی به اقدام مجلس یازدهم در راستای احقاق حقوق این قشر از جامعه است تا بتوانند از مزایای سهام عدالت خود در این ایام سخت معیشتی بهره ببرند، باید دید طرح مجلس کی به ثمر می رسد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top