به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از ایرنا، محسن حاجی میرزایی با ارائه گزارشی از مسائل آموزشی و مشکلات فرهنگیان در جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اثربخشی و کارایی همه نهادهای یک جامعه در گرو کیفیت یادگیری آن جامعه است. هرچه نهادهای توانمندتر و کارآمدتری برای انجام مسوولیتهای مهمی که بر عهده داریم بخواهیم، باید به یادگیری جامعه توجه کنیم.
وی با بیان اینکه مهمترین میثاق مشترک ما و شما نمایندگان مردم در مجلس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، اظهار داشت: این سند هم جزو مطالبات رهبر معظم انقلاب است که بارها بر آن تاکید فرمودند، هم حکم قانون است که باید اجرا شود و هم مورد تاکید رییس جمهوری است و یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیاز اساسی و حیاتی جامعه است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: وقتی سخن از تحقق همه الزامات قطعی برای نیل به اقتصاد مقاومتی به توصیه رهبر معظم انقلاب در دستور قرار می گیرد، تربیت نسل توانمند که ظرفیت های مشارکت فعال در اقتصاد کشور را داشته باشد و افزایش تاب آوری ملی، موضوع مورد توجه جدی است. انسان ها، نهادها و جوامع به گونه ای عمل می کنند که یاد گرفته اند. می گویند برای اینکه بتوانید تصوری از آینده یک کشور داشته باشید به مدارس آن کشور مراجعه کنید. ببینید چه و چگونه آموزش داده می شود.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: جمعی از اندیشمندان دانشگاهی و حوزوی با بهره گیری از معارف عمیق و ناب فرهنگ اسلامی، آموزه های جهانی و تجربیات ایران در ۴۰ سال پس از انقلاب و مرور کامیابی ها و ناکامی ها در عرصه آموزش به یک سند رسیدند، این سند مبنای همه تحولات در آموزش و پرورش است.
وی گفت: سخن گفتن از اسناد دیگر از جمله سند ۲۰۳۰، در شرایطی که ما مبتنی بر نیازهای جامعه و ارزش های انقلابی و اسلامی خود و مورد پذیرش مردم سند مدونی داریم، سخنی گزاف و بیهوده است.
حاجی میرزایی با بیان اینکه ما در این سند به دنبال چند تحول اساسی هستیم، گفت: انتقال از مفهوم آموزش به مفهوم تربیت و تربیت متوازن و چندساحتی و تربیت در بعد اخلاقی، عبادی و اعتقادی، تربیت در حوزه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، علم و فناوری و هنر و زیباشناختی، زیستی و بدنی مجموعه اولویت هایی است که باید به طور متوازن در حوزه تربیت مورد توجه قرار گیرد.