تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/03/25 - 18:23
کد خبر: 359568

سامانه هوشمند پایش ماهواره‌ای ارتقا می‌یابد

سامانه هوشمند پایش ماهواره‌ای که با دریافت تصاویر ماهواره‌ای و پردازش تصاویر بر اساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی، پدیده‌های محیطی کل کشور را پایش می‌کند، با فناوری‌های ژئوماتیک ارتقا می یابد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از معاونت علمی و فناوری، این سامانه که یک محصول دانش‌بنیانی است قرار است با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارتقا یابد.

به گفته یاسر ابراهیمیان قاجاری، رئیس گروه ژئوماتیک ستاد، با ارتقای این سامانه، خدمات جامع سنجش از دور به طور کامل در قالب یک پلت فورم مبتنی بر وب به کاربران ارائه خواهد شد.

وی افزود: در فاز نخست ارتقای این سامانه امکاناتی مانند «شناسایی پهنه‌های آبی با الگوریتم‌های هوش مصنوعی»، «اعلام هشدار سیلاب در هفت روز آینده با مناطق ریسک بالا، متوسط و کم و شناسایی مناطق سیلاب» و «مسیریابی به این نقاط برای امدادرسانی به سامانه» افزوده می‌شود.

قاجاری خاطر نشان کرد: همچنین در این سامانه مواردی مانند «پایش دریاچه‌ها و تالاب‌ها ومرز آبی مخازن سدها به همراه گزارش‌های آماری تغییرات»، «شناسایی نقاط جنگل‌خواری و تغییر اراضی کشاورزی»، «شناسایی مناطق با ریسک و پیش‌بینی آتش سوزی و اعلام هشدار و شناسایی نقاط آتش فعال کل کشور با وضعیت نوع پوشش گیاهی آن نقطه» و «مسیریابی برای اطفاء حریق به این نقاط» در نظر گرفته خواهد شد.

وی افزود: قرار است در فاز نخست ارتقای سامانه سهم، «اعلام هشدار به کاربر برای مناطق مشخص شده توسط آن» و «ثبت مناطق آتش توسط کاربر برابر با مشاهدات عینی با قابلیت اظافه کردن تصویر و مختصات GPS تلفن همراه و جستجو و فیلتر اطلاعات توصیفی برای کاربر برای تسهیل در استفاده از امکانات هم» افزوده شود.

به گفته وی، «پایش زمین‌های کشاورزی  براساس ثبت موقعیت زمین توسط GPS کاربر» و «اعلام گزارش مصرف آبدهی و کوددهی بهینه و کنترل کیفیت رشد گیاه و آفات و نمایش مشخصات داده‌های مکانی و توصیفی بر روی نقشه» هم به عنوان امکانات جدید در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان می‌کند: در حال حاضر مهم‌ترین چالش پیش روی این استارت آپعدم شناخت درست بهره برداران که معمولا سازمان‌های دولتی هستند از خدمات این استارتارپ‌ها است که امید است با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این چالش‌ها مرتفع شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top