تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/03/26 - 15:34
کد خبر: 359701

یکی از تمایزات انقلاب اسلامی یا غرب بحث ازدواج و خانواده است

یک نماینده مجلس با بیان اینکه در فرهنگ غرب خانواده اولویت ندارد، گفت: نهادهای اجرایی ما عمدتا بر مبنای نظریات غربی در حوزه خانواده و ازدواج برنامه ریزی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجت الاسلام شجاعی نماینده مردم ابهر، خرم‌دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری « فرصتها و چالش‌های قانونی در حوزه ازدواج» که به همت سازمان بسیج دانشجویی در لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد، گفت: موضوع خانواده یک موضوع تاریخی است، وقتی کنش اجتماعی نسل های بشر را نسبت به ازدواج نگاه می کنیم به جز چند مورد انحرافی که وجود داشته؛ در گذشته عملکرد هوشمندتری را نسبت به آنچه امروز می بینیم مشاهده می کنیم.

وی افزود: در گذشته جوانان می‌دانستند با ظرفیت هایی که خانواده ها برای آنها فراهم می‌کند مشکلی برای ازدواج ندارد ولی در دوران معاصر ازدواج تبدیل به یک موضوع پیچیده اجتماعی شده است.

شجاعی اضافه کرد: باید به گونه ای رفتار کرد که جوانان بدانند بعد از ازدواج به حیات خود در جامعه ادامه می‌دهند، و این آن چیزی است که ما امروز نداریم؛ تجربه های اجتماعی مثل طلاق به جوانان نشان می دهد قدرت بقای اجتماعی ندارند به همین دلیل مشکلاتی در این حوزه بوجود می آید.

وی با بیان اینکه باید یه بحث خانواده و ازدواج توجه ویژه‌ای شود؛ تصریح کرد: اگر بخواهیم براساس آنچه باید وجود داشته باشد پیش برویم می‌توان یه جرات گفت که یکی از تمایزات تمدنی انقلاب اسلامی در مواجه یا تمدن غرب بحث ازدواج و خانواده است.

این نماینده مجلس گفت: هنوز بحث ازدواج و خانواده برای کارگزاران و مسئولان ما آنچنان که باید اهمیت پیدا نکرده است و هیچ وقت به خانواده یا نگاه اصیل نگاه نشده است. ما حتی راه حل آسیب های اجتماعی و فرهنگی را در موضوع خانواده و ازدواج پیگیری نکردیم.

وی ادامه داد: دلیل این موضوع این است که نهادهای اجرایی ما عمدتا بر مبنای نظریات غربی برنامه ریزی می‌کنند. وقتی در فرهنگ غرب خانواده اولویت ندارد؛ برنامه ریزی براساس این فرهنگ هم موجب می شود خانواده آن اهمیت لازم را نداشته باشد.

وی گفت: باید نگاه مان را به موضوع خانواده تغییر دهیم؛ ما مشکلاتی در کشور داریم که خیلی از این مشکلات در ۴ راه هایی با هم طلاقی می‌کنند و ازدواج هم از مسائلی است که اگر برای حل مشکلات آن تلاش کنیم مشکلات دیگری را هم حل کرده است.

این نماینده مجلس افزود: قوانین حتما نقص دارند ولی همین قوانین ناقص هم درست اجرا نشده است. مسائلی وجود داشته که این مسائل را به حاشیه برده و امروز هم کسی نیست که یقه نهادهای اجرایی را بگیرد و بگوید چه کرده اید.

شجاعی افزود: مجلس گذشته هم متاسفانه نتوانسته از قدرت نظارتی خود استفاده کند و دولت را به اجرای این قوانین موظف کند.

وی گفت: در مجلس یازدهم کسانی وجود دارند که نگاه کارشناسی به مسئله ازدواج و خانواده دارند که امیدواریم با تلاش دوستان بتوانیم قدمهای مثبتی را برداریم.

این نماینده مجلس با اشاره به قانون تسهیل ازدواج گفت: حتما این قانون ناکافی است و برای ساماندهی موضوع ازدواج قانون بخشی از کار است و در قوانین حتما کمبود داریم.

وی افزود: از نحوه نوشتن این قانون مشخص است که قانون تسهیل ازدواج مشکل دارد، چون نگاه اصیل به خانواده ندارد. البته شرایط کشور هم شرایط خاص بوده و این موضوعات را به حاشیه برده است.

شجاعی یادآور شد: با این حال جا دارد که مجلس از ابزار‌های نظارتی خود استفاده کنند و دولت را مجبور به اجرای این قانون کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
پاسخ مثبت ۲مربی سرشناس به قلعه نویی
مسلخ ۵ ساعته برای بازیکن پرسپولیس
حرکت جدید و عجیب ترامپ برای بردن در انتخابات آمریکا
انفجار فوتبالی در مونیخ و منچستر
مربی برزیلی از برزیل ایران خاطره خوب دارد
خوش‌آمدگوییِ مادر ۲ شهید سمنانی به رئیسی +فیلم
رئیس جمهور در بدو ورود به سمنان چه گفت؟ +فیلم
تهران رکورددار چند قلوزایی
تسلیحات استفاده شده در عملیات وعده صادق +فیلم
علی باقری: ایران نشان داد ضامن امنیت منطقه است
فواید بی‌نظیر ریواس
به آمریکا گفتیم کاری به شما نداریم و هدف اسرائیل است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top