تاریخ انتشار: شنبه 1399/03/31 - 09:47
کد خبر: 360221

امیرحسین بانکی‌پور در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح کرد؛

بی‌توجهی به مهندسی فرهنگی و نبود متولی پاسخگو از مهم‌ترین ضعف‌های مقوله فرهنگ است

بی‌توجهی به مهندسی فرهنگی و نبود متولی پاسخگو از مهم‌ترین ضعف‌های مقوله فرهنگ است

متاسفانه یکی از روال های غلط نمایندگان برای عضویت در کمیسیون ها در نظر گرفتن میزان سهم آن ها در بودجه ریزی کشور است. و سهم پایین کمیسیون فرهنگی در این امر و عدم وجود ضمانت های اجرایی مصوبات این کمیسیون به دلیل نبود دغدغه مسائل فرهنگی در دولتمردان از دیگر دلایل عدم استقبال نمایندگان می باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی اجتماعی«خبرنامه دانشجویان ایران»؛به باور بسیاری از اندیشمندان وجوه فرهنگی انقلاب اسلامی ایران نسبت به سایر وجوه آن اعم از سیاسی و اقتصادی و... ارجحیت داشت. همچنین تعریف جمهوری اسلامی از جایگاه بالای قوه مقننه ضرورت پرداخت به مسائل فرهنگی را دوچندان میکند. این در حالیست که کمیسیون فرهنگی بعنوان کمیسیون تخصصی مجلس همیشه جزء کم هوادارترین و کم کارترین کمیسیون های مجلس بوده است تا جایی که در مجلس قبل بعلت نداشتن نصاب اعضای این کمیسیون اعضای هیئت رئیسه مجلس برای به نصاب رسیدن آن به کمیسیون فرهنگی پیوستند. مجلس یازدهم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تنها 6 نفر اولویت اول خود را کمیسیون فرهنگی اعلام کرده اند.

این مسئله چند پرسش را در اذهان عمومی ایجاد کرده است. آیا نمایندگان اهمیت پرداخت به مسئله فرهنگ را درک نمی کنند یا فاکتورهای دیگری مثل ارتباط با هیئت مدیره های هولدینگ های اقتصادی و وجود سفرهای خارجی را که کمیسیون های پرطرفدار مثل امنیت ملی و سیاست خارجی و صنایع و معادن را ترجیح می دهند؟ در همین راستا برای دریافت پاسخ سوال هایمان به سراغ امیرحسین بانکی پور «نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی» و یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی رفتیم؛ مشروح گفتگو در ادامه آمده است:

به نظر شما دلیل عدم استقبال نمایندگان مجلس برای عضویت در کمیسیون فرهنگی چیست؟

متاسفانه یکی از روال های غلط نمایندگان برای عضویت در کمیسیون ها در نظر گرفتن میزان سهم آن ها در بودجه ریزی کشور است. و سهم پایین کمیسیون فرهنگی در این امر و عدم وجود ضمانت های اجرایی مصوبات این کمیسیون به دلیل نبود دغدغه مسائل فرهنگی در دولتمردان از دیگر دلایل عدم استقبال نمایندگان می باشد.مسئله بعدی عملکرد نه چندان مناسب کمیسیون های فرهنگی در ادوار گذشته مجلس می باشد که انشاءالله با دید تحول گرایانه این مجلس بتوانیم این ضعف را برطرف نماییم.

اگر امکان دارد از اولویت های کمیسیون فرهنگی برایمان کمی توضیح دهید؟

با وجود عدم استقبال نمایندگان مجلس از کمیسیون فرهنگی و تعداد کم نمایندگان این کمیسیون اما حجم کارهای بسیار زیادی در حوزه های صداوسیما و وزارت ارشاد و گردشگری و میراث فرهنگی و سازمان جوانان و... بر این کمیسیون مترتب هست.

در این بین مسئله خانواده و جمعیت از اولویت های مهم این کمیسیون است که نیاز به تشکیل کمیسیون ویژه در این امر برای فراهم بودن شرایط عضویت همه نمایندگان به دلیل اهمیت این مسئله از برنامه های ویژه کمیسیون فرهنگی خواهد بود.باید توجه داشته باشیم که در 6 سال اخیر حدود 40% میزان ازدواج کاهش پیدا کرده و آمار طلاق و سن ازدواج به نحو چشم گیری افزایش داشته است که این خود زنگ خطری برای آینده کشور می باشد.

از دیگر اولویت های این کمیسیون بحث کنترل فضای مجازی می باشد که متاسفانه مدت هاست به فراموشی سپرده شده بود که در این مجلس توجه ویژه ای به آن خواهیم داشت.

نظر شما درباره نطق آقای قمی در باب مسئله فرهنگ که اخیرا در مجلس داشتند چیست؟

خب تحلیل جناب آقای قمی تحلیل درستی بود گرچه ایشان بیشتر از ارائه گزارش کار سازمان تبلیغات گلایه های خود را مطرح داشتند اما به طور کلی تحلیل ایشان درست و به جا بود.

با توجه به سابقه فعالیت های فرهنگی خودتان، مهم ترین ضعف نهادهای فرهنگی کشور را چه می دانید؟

در این باب سخن بسیار است اما اجمالا عدم توجه به بحث مهندسی فرهنگی و نبود متولی پاسخگو از مهم ترین ضعف های ماست.مثلا در حوزه ای مختلفی مثل کم شدن توجه به قرآن و افزایش طلاق و... هیچ نهادی پاسخگو نیست اما متولیان موازی بسیار زیادی وجود دارند که بودجه های کلان دریافت میکنند اما نسبت به عملکرد خود پاسخگو نیستند.

اگر امکان دارد نظر خود را درباره عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بفرمایید؟

متاسفانه این شورا که از ساختارهای بسیار افتخارآمیز نظام جمهوری اسلامی است مدت هاست که جایگاه خود را از دست داده که حتی جلسات آن نیز بسیار کم و محدود تشکیل میشود که کارآمدی لازم را ندارد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
حرکت متفاوت دانشجویان کالج ویتمن در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
ضارب ۳ دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است
دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات
قابلیت های هوش مصنوعی به این نرم افزار شکل بهتری داده است
فایننشال تایمز از توانایی‌های پنهان حزب الله لبنان می گوید
هشدار نارنجی هواشناسی درباره بارش‌های اردیبهشتی
ائتلاف خطرناک ستاره‌های پرسپولیس در رختکن +جزئیات
راز لبخند سردار حاجی‌زاده در عید فطر؟ +فیلم
فیلم جدید از دیدار فرماندهان ارشد با رهبرانقلاب +فیلم
افشای همکاری مسعود رجوی با ساواک +فیلم
اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
سرنوشت قایدی برای فصل بعد
پرمصرف‌ترین داروها در ایران
برخلاف ادعای نتانیاهو، ما به پیروزی نزدیک نیستیم!
اهتزاز پرچم عزا بر فراز گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) +فیلم
طرح‌های شیطانی باید دفن شود/ از تمایز رئیس دولت تا صبر انقلابی در رفع مشکلات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top