تاریخ انتشار: شنبه 1399/03/31 - 15:42
کد خبر: 360279

«خبرنامه دانشجویان ایران» معرفی می‌کند؛

۵ کتاب برای آشنایی با شخصیت و زندگی شهید مصطفی چمران

۵ کتاب برای آشنایی با شخصیت و زندگی شهید مصطفی چمران

دکتر مصطفی چمران زمانی در دوران مبارزات ملی‏ شدن صنعت نفت و پس از آن در دوران اختناق بعد از کودتای ۳۸ مرداد، سالیانی چند در آمریکا، سپس در مصر و بعد از آن دوران حماسه ‏ساز لبنان، و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در وطن و میهن اسلامی خود در مسئولیت‏ها و مأموریت‏های مختلف، عمر پرجوش و تحرک و انسان ‏ساز خود را سپری ساخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۳۱ خردادماه ۱۳۶۰ سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران؛ فرمانده جنگهای نامنظم در دفاع مقدس، دانشمندی فرزانه، معلمی فداکار، عارفی مبارز و سردار رشید سپاه اسلام است.

زندگی حماسه‏ آفرین و پرفراز و نشیب دکتر مصطفی چمران از مقاطعی بسیار گوناگون و حساس شکل گرفته است، شرایط خاص هر مقطع کاملاً قابل دقت است، زمانی در دوران مبارزات ملی‏ شدن صنعت نفت و پس از آن در دوران اختناق بعد از کودتای ۳۸ مرداد، سالیانی چند در آمریکا، سپس در مصر و بعد از آن دوران حماسه ‏ساز لبنان،  و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در وطن و میهن اسلامی خود در مسئولیت‏ها و مأموریت‏های مختلف، عمر پرجوش و تحرک و انسان ‏ساز خود را سپری ساخت. این مقاطع با هم بسیار متفاوتند، ولی آن چه که همه این ادوار را به هم ارتباط می‏بخشد، خط فکری او، اعتقاد خالصانه و شیدایی او برای تکامل روح انسانی و اوج ‏گرفتن از این دنیای خاکی و وصول به معشوق و لقای حق بوده است. او لحظه‏ ای آرام نداشته است، خود را وقف خدمت به خلق و جهاد در راه خدا نموده و از هیچ کس و هیچ چیز جز خدای تعالی انتظار و ترس و باکی نداشت. سراپا عشق بود، محبت بود، شور بود، تلاش خالصانه بود، مبارزه بود، خودسازی بود، انسان‏ سازی بود، سازمان‏دهی بود، درد و غم و رنج بود، تنهایی و پرواز بود، فریاد بود و بالأخره شهادت بود.

*چمران مظلوم بود

کتاب «چمران مظلوم بود» سومین کتاب از مجموعه «یاران ناب» سرگذشت‌نامه و خاطراتی از «شهید دکتر چمران» از زبان دوستان و هم‌رزمان وی است. مطالب کتاب به طور مختصر و موجز، رویدادهای مهم زندگی این شهید را از زمان آغاز تحصیل در آمریکا تا روز شهادت وی به تصویر می‌کشد. این رویدادها از زبان نزدیکان، دوستان، همسر و هم‌رزمان این شهید بازگو شده‌اند و مبارزات این شخصیت، دیدارهایش با علما و بزرگان و شخصیت‌های سیاسی وقت، فعّالیت‌های او در جنگ و حضورش در عملیات‌های گوناگون جنگی و رخدادهای زندگی خانوادگی او را دربردارد. قابل ذکر است، کتاب با تصاویری از این شهید و سال‌شمار رویدادهای زندگی‌اش مستند شده است.

کتاب «چمران مظلوم بود» نوشته علی اکبری  در ۱۰۴ صفحه، به بهای ۶ هزار تومان از سوی انتشارات یازهرا (س) به بازار کتاب عرضه شده است.

*خدا بود و دیگر هیچ نبود

کتاب "خدا بود و دیگر هیچ نبود" در واقع مجموعه تاریخ دار از دست نگاشته های شهید مصطفی چمران، بدون در نظر گرفتن موضوعی خاص است که فقط بر طبق زمان نگارش آنها دسته بندی شده است. آنچه در این نوشته ها نمایان است حرکت شهید چمران در طول زندگی خویش ( آمریکا، لبنان و ایران) در مسیر الهی و نشان دهنده حالات عرفانی و عاشقانه اوست.

این کتاب با مقدمه گردآورنده یعنی مهدی چمران آغاز می شود که در آن خلاصه ای از زندگانی شهید مصطفی چمران گنجانده شده است. در قسمت های بعد یادداشت های آمریکا، یعنی یادداشت هایی که در زمان تحصیل در آمریکا داشته است، دیده می شود.

اولین نوشته این قسمت در اوایل تابستان ۱۹۵۹ نگاشته شده است که در آن تصمیم شهید بر پرهیز از گناه و تسلیم در برابر خدا مشاهده می شود. در قسمت های بعدی یادداشتهای لبنان درج شده است که بخش اعظم این کتاب را در بر دارد و در انتهای آنها یادداشتهای ایران گرد آمده است. در این قسمت تاریخ ها به صورت هجری شمسی است و تاریخ قسمت های گذشته همگی مطابق با تاریخ میلادی بوده است.

دو دست نوشته نیز به خط خود شهید در انتهای کتاب وجود دارد که اولین دست نوشته با عبارت "خدا بود و دیگر هیچ نبود" آغاز می شود و گردآورنده بر اساس این دست نوشته نام کتاب را انتخاب کرده است و پس از این دو دست نوشته عکس هایی از شهید چمران در حالات نماز، رزم و تحصیل وجود دارد.

(جهت دانلود کتاب اینجا کلیک کنید)

نوشته های آن شهید بزرگوار بسیار پر شور است و او گاه خداوند را و گاه امام حسین(ع) و ائمه اطهار را و گاه نفس خویش را مخاطب قرار می دهد که همگی حکایت از دل پر درد و روح مشتاق او دارد.

در قسمتی از این کتاب آمده است: چه فرخنده شبی بود شب قدر من. شب معراج من به آسمان ها.

از طغیان عشق شنیده بودم و قدرت معجزه آسای عشق را می دانستم، اما چیزی که در آن شب مهم بود، این بود که وجود من، روح شده بود و روح من آتشفشان کرده بود. می خواست، همچون نور از زمین خاکی جدا شود و به کهکشان پرواز کند... آن گاه آتش عشق به کمک آمده بود و جسم خاکیم را سوزانده بود و از من فقط دود مانده بود و این دود همراه با روح من به آسمان ها اوج می گرفت...

*علی زیباترین سروده هستی

شهید "مصطفی چمران" یک شخصیت برجسته و بی نظیر در همه ابعاد بود. این شخصیت برجسته از نظر علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و عرفان و تقوی توانست به مقامات عالی دست یابد و بعنوان یک مجاهد عارف مطرح شود.

بخشی از دست نگاشته ای از شهید چمران در مورد حضرت علی (ع) در این کتاب جمع آوری شده است که بسیار خواندنی و نشانگر روح عارفانه و لطیف شهید چمران است.

در بخشی از کتاب می خونیم:

"امام علی علیه السلام تو جلسه ی حکومتی که با طلحه و زبیر داشتن وقتی صحبت به یه جایی رسید دیدن علی السلام شمعی رو که محفل رو روشن می کرد خاموش کردن.

پرسیدن چرا اینکارو کردی؟

امام فرمودند: "تا جائیکه برای مصلحت مسلمین سخن می گفتیم حق داشتیم که از شمع بیت المال استفاده کنیم؛ اما آنجا که مسئله ای خصوصی و فردی مطرح می شود، به هیچ وجه اجازه نمی دهم که حتی یک لحظه از شمع بیت المال برای مصالح خصوصی صرف گردد." (جهت دانلود کتاب اینجا کلیک کنید)

*رقصی چنین میانه میدانم آرزوست

یکی از جذاب ترین کتب نوشته شده در وصف شهید چمران، کتابی است با عنوان «رقصی چنین، میانه ی میدانم آرزوست». این کتاب حاوی نیایش ها و خاطرات شهید چمران است و با مقدمه برادر ایشان آغاز می شود.

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

پیش می تازم

دنیا بیاید و تماشا کند

بگذار همه ستارگان ، همه سنگ ها ، همه درخت ها ، همه خانه ها شاهد باشند آسمان شاهد باش که در زیر سقف بلند تو

یک تنه با انبوهی کبیر از تانک ها و زره پوش ها وسربازان کفر روبرو شدم

لحظه ای تردید به دل راه ندادم

ذره ای از فعالیت شدید دست برنداشتم

مثل ماهی در حال سرخ شدن از نقطه ای به نقطه دیگر می غلطیدم

و رگبار گلوله در اطراف من می بارید

و من نیز به چهار طرف تیراندازی می کردم

و سربازان کفر را به خاک می ریختم

ای زمین تو شاهدی که خون از بدنم جاری بود

و با خاک های پاک تو گلی گلگون بوجود آورده بود

و من ابا نداشتم که تا آخرین قطره خون خود را تسلیم کنم

احساس می کردم که عاشورا است و در حضور حسین می جنگم

و او چابکی و زیردستی مرا تحسین می کند

و از قربانی شدن در بارگاه عشق آگاهی دارد

او میداند که چقدر به او عاشقم و چگونه حاظرم که در راهش جان ببازم

(جهت دانلود کتاب اینجا کلیک کنید)

*انسان و خدا

یکی از ماندگارترین آثاری که از سردار پر افتخار اسلام، عارف عاشق، مجاهد مخلص و معلم متعهد شهید دکتر مصطفی چمران بجای مانده یک دوره سخنرانی علمی و عرفانی در کانون توحید در ایام ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۵ می باشد، که چهار سخنرانی آن در این کتاب، پس از حک و اصلاحی که لازمه تبدیل گفتار به نوشتار است تنظیم و ارائه می گردد. (جهت دانلود کتاب اینجا کلیک کنید)

*گزارش از سجاد باقری

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کاهش برنامه‌های «خانواده و زنان» در کنداکتور صداوسیما
ردیابی گوشی سرقتی با چند ترفند ساده
فرهنگ و سبک زندگی‌ مهمترین مولفه در جوانی جمعیت است
زنان بیش از مردان از ورزش کردن سود می برند
چگونه می‌توان از پوکی استخوان جلوگیری کرد؟
جناب سفیر کاش با پروتکل‌‌های دیپلماتیک آشنا بودید
خانواده ایرانی به بیماری تک فرزندی مبتلا شده‌ است
پاسخ فرزند آیت‌الله علم‌الهدی به شایعه سهامداری در یک هلدینگ گردشگری
زن افغان و نوروز/ نوروز به‌مثابه‌ «اتاقی از آن خود»
راهی جز اصلاحات نداریم!
بی‌بی‌سی: یتیم شدن ۲۰ هزار کودک فلسطینی با حملات اسرائیل +فیلم
زنان بیش از مردان در معرض اختلالات خودایمنی هستند
اسماعیل هنیه با قالیباف دیدار کرد
کاهش احتمال کمردرد زنان با مصرف بیشتر آنتی اکسیدان
آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس
نهیب بانوی فلسطینی به کشورهای اسلامی و عربی +فیلم
کشته‌های تصادفات نوروزی به ۵۸۵ نفر رسید
تهدید گزارشگر سازمان ملل توسط اسرائیل
اجرای ۴۷ پروژه دانش‌بنیان در هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات
خدمات مالی ۴۰۰ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال
هشدار هواشناسی برای ۱۰ استان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top