تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/04/02 - 03:15
کد خبر: 360525

چرا شهریه دانشجویان به خاطر کرونا کاهش نمی‌یابد؟

چند ماهی است که شهریه در ترم کرونایی درخواست مشترک همه دانشجویان است؛ مسوولان تاکنون وعده‌هایی از احتمال ارائه تخفیف در شهریه ترم جاری را مطرح کرده اند و دانشجویان مکرر سوال می‌کنند چرا شهریه دانشجویان به خاطر کرونا کاهش نمی‌یابد؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در آخرین پیگیری در این باره، محمد رضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی در گفت‌وگویی، گفت: شهریه را هیأت امنای دانشگاه‌ها تصویب می‌کنند؛ جلسات متعددی در مراکز هیأت امنا در این باره برگزار شده و در جلسات اخیر نتیجه بر این شد که دانشگاه‌ها حداکثر مدارا را با دانشجو در این زمینه داشته باشند و حتما در این باره تصمیماتی اتخاذ خواهد شد. این احتمال هست که مرکز هیأت امنا به منظور یکپارچگی کل دانشگاه‌ها میانگینی را برای تخفیف شهریه در نظر بگیرد.

*کاهش شهریه برای دانشجویان شبانه و پردیس ها

آهنچیان ادامه داد: اما اینکه وزارت علوم راسا ورود و تعیین کند که چقدر تخفیف داده شود، مبنا قرار نگرفت. ضمن آنکه برخی دانشگاه‌ها هم درآمدشان کاسته شده است و آموزش‌های مجازی آموزش‌های رایگانی نیستند. پهنای باند، تولید محتوا و … ارزان نیست.

در این باره از دانشگاه ها خبر می رسد که پیشنهاداتی برای شهریه این ترم در نظر دارند؛ همچنان که عبداللهی معاون آموزشی دانشگاه خوارزمی از پیشنهاد کاهش شهریه دانشجویان نوبت دوم و پردیس ها خبر داد و گفت: امکان کاهش شهریه دانشجویان نوبت دوم و پردیس ها را به هیات امنا دانشگاه پیشنهاد داده ایم و در صورت موافقت اجرایی خواهد شد. 

دانشگاه های دیگر مانند دانشگاه علم و صنعت تاکنون تخفیفاتی را در باره شهریه اعمال کرده اند یا مانند دانشگاه شریف منتظر تصمیم نهایی بالادستی در این باره هستند. 

*لزوم وحدت رویه در تصمیمات جمعی

در حالی که موضوع شهریه خواسته مشترک همه دانشجویان است، سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در این باره بر نکته صحیحی تاکید دارد و به لزوم وحدت رویه در تصمیمات جمعی اشاره کرد.

وی گفت: اگر در زمانی که روال های معمول آموزش در دانشگاه ها دست خوش تغییراتی شده و دانشگاه ها و دانشجویان شرایط جدیدی را متاثر از شیوع ویروس کرونا در کشور تجربه می کنند، وحدت رویه درباره موضوعات کلی و اساسی دانشگاه‌ها نباشد،  تفاوت رویه ها در امور اختلال ایجاد می کند. 

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: در موضوعاتی مانند تخفیف شهریه و حذف ترم باید رویه کلی مشترک باشد زیرا هم برای دانشجویان توقع ایجاد می‌شود و هم در روال ترم‌های بعدی تأثیر می‌گذارد.

*شهریه یکی از چالش‌های دانشگاه‌ها در کرونا

محمود نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران هم در این باره معتقد است که موضوع شهریه یکی از چالش‌های دانشگاه در نیم‌سال جاری و ترم آینده در حوزه آموزش الکترونیکی خواهد بود.

وی گفت: هزینه‌های دانشگاه در ترم کرونایی تغییری نداشته است و بر همین اساس هم شهریه‌های دانشجویان این دانشگاه به طور کامل دریافت می‌شود. البته شهریه دروس یا ترم حذف شده به حساب دانشجو برای ترم بعد بستانکار می‌شود.

نیلی احمد آبادی می‌گوید: علاوه بر چالش شهریه، یکی از چالش‌های دانشگاه‌ها در کرونا، دسترسی دانشجویان به اینترنت، هزینه سخت افزارهای دانشجویان است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top