تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/04/02 - 07:57
کد خبر: 360531

مشکل مالیات بر خانه‌های خالی کجاست؟

در کشورهای دیگر دولت‌های منطقه‌ای وظیفه کنترل و اجرای این قوانین را دارند اما در ایران از ظرفیت شهرداری‌ها در این زمینه استفاده نشده که به نظر می ‌رسد حتما باید یک بازبینی جدی در این زمینه اتفاق بیفتد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»  به نقل از نود اقتصادی، فرهاد بیضایی، مدیر گروه سیاستگذاری مسکن دانشگاه علم‌وصنعت: سال ۹۳ قرار بود قانون مالیات بر خانه‌های خالی به صورت آزمایشی اجرا شود تا در یک بازه پنج‌ساله ایرادات آن مشخص و نسبت به رفع آن اقدام شود. قانون مالیات بر خانه‌های خالی بازدارنده نیست.

 قانون مالیات بر خانه‌های خالی زیرمجموعه قانون مالیات بر اجاره است و از آنجا که میزان درآمد مالیاتی براساس دفترچه‌های منطقه‌ای تعیین می‌شود و هنوز قیمت این بخش به‌روز نشده، درآمد اندکی از اجرای این قانون نصیب دولت می‌شود.

در قانون مالیات بر اجاره، واحدهای زیر ۱۵۰ متر از پرداخت مالیات معاف هستند و بیشتر واحدهای مسکونی احتکار شده و عرضه‌نشده در این بخش کمتر از این متراژ هستند، در نتیجه باید نسبت به اصلاح قوانین اقدام شود.این قانون نیاز به اصلاح دارد تا ضمانت اجرایی داشته باشد.

در کشورهای دیگر دولت‌های منطقه‌ای وظیفه کنترل و اجرای این قوانین را دارند اما در ایران از ظرفیت شهرداری‌ها در این زمینه استفاده نشده که به نظر می‎‌رسد حتما باید یک بازبینی جدی در این زمینه اتفاق بیفتد.

اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی به دلیل این‌که بازدارنده نیست ضمانت اجرایی هم ندارد، ضمن این‌که هنوز ساز و کار و جزئیات آن نیز منتشر نشده است. مالیات بر عایدی سرمایه و مسکن مهم‌تر از مالیات برخانه‌های خالی است.

برای کنترل قیمت و افزایش عرضه باید قانون مالیات بر خانه‌های لوکس اجرا شود. افرادی هم که دارای دو واحد مسکونی با ارزش بالا هستند، باید در فهرست پرداخت مالیات بر عایدی مسکن قرار بگیرند و توجه به قانون مالیات بر خانه‌های خالی در درجه دوم اهمیت و اولویت قرار دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top