تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/04/02 - 23:11
کد خبر: 360678

پیشنهادات یک تشکل دانشجویی برای ایجاد سازوکار شفافیت در مجلس

بسیج دانشجویی اصفهان در نامه‌ای سرگشاده خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پیشنهاداتی برای شفافیت زندگی شخصی، عملکرد در صحن علنی و دارایی نماینده‌های مجلس ارائه داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیج دانشجویی اصفهان در نامه‌ای سرگشاده خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پیشنهاداتی برای شفافیت زندگی شخصی، عملکرد در صحن علنی و دارایی نماینده‌های مجلس ارائه داد.

در بخشی از این نامه آمده است:

طبق قاعده اصحار که از کلام شریف امیرالمومنین (ع) در حکومت داری مستنبط می‌شود، مسئولان موظف اند تا کلیه امور خود را همچون صحرایی شفاف در معرض دید عموم جامعه قرار دهند تا هرگونه تحرک و تصمیمی به صورت لحظه ای، توسط مردم رویت شود. در نگرش امام علی (ع)، حکمرانان، خدمت گزاران، و خزانه داران مردم اند و حکومت امانت است و مردم اصل اند؛ از این رو حاکمان موظف اند به جز اسرار نظامی و حریم خصوصی مردم، اطلاعات کافی را در اختیار جامعه بگذارند و خود نیز در معرض دید ایشان باشند. هم چنین مسئولان را به صراحت، صداقت، پاسخگویی و پرهیز از دروغ، کتمان و تبانی، توصیه کرده اند.

فساد، تبعیض، رانت و انحصار از تبعات نامیمون عدم شفافیت است. شفافیت که مهم‌ترین بخش از اصل گردش آزاد اطلاعات و از پایه ای‌ترین مولفه‌های توسعه پایدار است، می‌تواند مبنای مستحکمی جهت بسط عدالت باشد. در حالی که در شرایط پنهان نمایی اداری، ساختار‌های مردمی از مدار شفافیت خارج می‌شوند و توسعه کشور دچار اخلال می‌شود. از طرف دیگر، شفافیت باعث افزایش اعتماد مردم، رفع ابهامات، پدیدار شدن ثبات، اتخاذ مواضع صادقانه، ایجاد احزاب پایدار و مبارزه با فساد می‌شود.

نمایندگان محترم مردم

از آنجا که تصمیمات مسئولان، موجب ایجاد حق و تکلیف برای هر شهروند می‌شود و به نوعی حیات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر فرد توسط تصمیمات و عملکرد حاکمیت رقم می‌خورد، از این رو لازم است جهت فراهم شدن امکان ارزیابی مردم نسبت به میزان مسئولیت پذیری و پاسخگویی وکلای خود، می‌بایست آرای شان، منتشر شود تا از این طریق شهروندان بتوانند از چگونگی صورت بندی قوانینی که ایجاد حق و تکلیف‌های عمومی کرده و ناگزیر به اجرای آن می‌شوند، قرار گیرند. یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش نظارت و قانون گذاری، برون سپاری نظارت و در معرض دید نخبگان قرار دادن تصمیمات است تا جامعه بیشتری بر اجرای وظایف ارگان‌ها نظارت کنند و قوانین را مورد ارزیابی قرار دهند و ابتکارات جدیدی اعمال شود. علاوه بر آن، به جهت اینکه اداره جامعه به عنوان امانت مردم، در دستان مسئولان است. الزام آور است که شهروندان، از ویژگی‌های و زندگی امنای خود یعنی مسئولان، اطلاعات لازم از جمله وضعیت مالی، تعاملات اقتصادی، سوابق فعالیتی و ... را داشته باشند و بر عملکرد ایشان مستمرا نظارت کنند. این شفافیت، هم نظارت عمودی (نظارت مردم بر مسئولان) و هم نظارت افقی (نظارت نهاد‌های مختلف بر یکدیگر) را تقویت می‌کند.

مجلس شورای اسلامی که به فرموده بنیانگذار کبیر انقلاب، در رأس امور است و بالاترین وظیفه نظارتی و تقنینی را برعهده دارد، می‌تواند گسترش دهنده شفافیت در درون خود و سپس کلیه دستگاه‌های کشور باشد و با توجه به اقبال عمومی بالا در سالیان اخیر نسبت به طرح شفافیت آرای نمایندگان، از مقبولیت مناسبی جهت آغاز روند جامع شفاف سازی در حاکمیت را دارد.

بررسی روند‌ها و مکانیسم‌های شفافیت در پارلمان‌های کشور‌های مختلف، ابعاد متنوعی از نظارت اجتماعی را به دست می‌دهد که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود و می‌بایست مجلس شورای اسلامی، که از پشتوانه نظری و عملی سیره امیرالمومنین (ع) برخوردار است، حداکثر ابعاد شفاف سازی را اعمال کند.

الف) طراحی سامانه جامع نظارت پارلمانی که شامل پلتفرم‌های مختلف برای ارزیابی‌های عرصه‌های فعالیت نمایندگان می‌شود.

ب) عرصه شخصی: در سامانه مذکور، در بخشی از صفحه نماینده، همه دارایی‌های خانوادهف تعاملات اقتصادی بالای ۵ میلیون تومان خانواده، وضعیت اشتغال اعضای خانواده، حامیان انتخاباتی، جناح سیاسی، موضع گیری ها، سفر‌های خارجی، هدایای دریافتی و سوابق تحصیلی، اجرایی و استخدامی نماینده به صورت ماهانه به روز شوند.

ج) عرصه نمایندگی: در بخش دیگر از صفحه نماینده، همه رای‌هایی که توسط او پیرامون طرح ها، لایحه ها، تایید و رد صلاحیت ها، رأی اعتماد‌ها و ... داده شده، سوالات، تذکر‌ها و استیضاح ها، طرح‌های پیشنهادی و نظرات درون کمیسیون و صحن علنی، عضویت در کمیسیون‌ها و حضور غیاب‌های نماینده قرار گیرند. همچنین تصویری از همه نامه‌هایی که با امضا و سربرگ نماینده ارسال شده اند نیز در این بخش بارگذاری شود.

د) عملکرد مجلس: در بخشی از سمانه، به صورت مبسوط روند ارائه طرح ها، لایحه‌ها و قرارداد‌ها به کمیسیون ها، مذاکرات درون کمیسیونی و همه رأی گیری‌ها و موافقین، مخالفین، ممتنعین و غائبین آن‌ها به تفکیک مشخص شود.

متن کامل این نامه در فایل پی دی اف زیر قابل مشاهده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top