تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/04/03 - 16:02
کد خبر: 360790

الهیان: مجلس مقابل سیاست هایی که ماهیت ضد خانواده و جمعیت دارد می ایستد

طی روز‌های اخیر حسن روحانی رییس جمهوری طی ابلاغیه‌ای به مقامات ذیربط دستوری داد که مضمون آن محدو. د کردن بازه سنی متقاضیان دریافت وام ازدواج بود. این تصمیم مخالفت‌هایی را در مجلس برانگیخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبربانو، ماجرا از آنجا آغاز شد که محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در دی ماه گذشته از افزایش ۱۰ برابری متقاضیان وام ازدواج در رده سنی ۶۰ سال به بالا خبرداد.

الهیان: مجلس مقابل سیاست هایی که ماهیت ضد خانواده و جمعیت دارد می ایستد

وی در عین حال از «شواهد و آمار‌هایی» سخن گفت که رابطه معنی داری را بین افزایش رقم وام ازدواج و افزایش متقاضیان زیر ۱۵ سال و بالای ۶۰ سال نشان می‌دهد.

در حالی که به نظر می‌رسد ابلاغیه اخیر رییس جمهوری ناظر بر چنین موضوعی بوده است، برخی نمایندگان مجلس به این کار معترض هستند.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: قطع وام ازدواج به بهانه سن، خلاف شرع و قانون است چرا که کسی نمی‌تواند برای ازدواج سن تعیین و به بهانه سن، حداقل امکانات ازدواج را از مردم سلب کند؛ مطابق با شرع و عرف در بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های ما، ازدواج زیر ۱۸ سال صحیح است همچنین جمعیت قابل توجهی از مجردها، سن‌شان بالاتر از ۳۵ سال است و هنوز به دلایل مختلف شرایط ابتدایی ازدواج دست نیافته‌اند، اما همچنان قصد ازدواج دارند، چنین مصوبه‌ای در دولت از متن جامعه و نیاز‌های آن فاصله زیادی دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه از این دست اقدامات ضد قانون و تضییع حقوق مردم ایران زیاد از این دولت مشاهده کرده‌ایم، گفت: این تصمیم کسانیکه دیر ازدواج کرده‌اند با توجه به شرایطی اقتصادی سختی که وجود دارد یا مشکلاتی که داشته‌اند، دست به ازدواج در سنین بالاتر زده‌اند یا جوانانی هستند که قصد ازدواج زیر سن ۱۸ سال را دارند از حقوق خود محروم می‌کند.

سید امیر حسین قاضی زاده دیگر نماینده مشهد در مجلس نیز این تصمیم را تبعیض آمیز و خلاف قانون اساسی خواند و ریشه آن را در «گزارش‌های مجعول و غیر کارشناسی» توصیف کرد.

اما در بین نمایندگانی که تاکنون در این زمینه اظهار نظر کرده اند غیر سیاسی‌ترین و کارشناسی‌ترین اظهارات از سوی دکتر زهره الهیان نماینده مردم تهران بیان شده است.

وی چنین تصمیماتی را «دارای ماهیت ضد خانواده و جمعیت» توصیف کرده و گفت: صحبت اخیر مبنی بر عدم اختصاص‌دادن وام ازدواج به افراد بالای ۴۰ سال و زیر ۱۸ سال به معنی محدود کردن ازدواج است و مجلس در مقابل سیاست‌هایی که اخیراً اتخاذ شده و مصوباتی که ماهیت ضد خانواده و جمعیت دارد به طور جدی ایستاده است.

الهیان همچنین یادآور شد: با توجه به شرایط فعلی که ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج هستند، این دستورالعمل برخلاف سیاست‌های کلان نظام در حوزه خانواده و جمعیت است و باید منتفی شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top