تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/04/03 - 17:40
کد خبر: 360810

باز شدن پای پلیس فتا به امتحانات دانشگاه‌ها

تقلب در امتحان یا شرکت به جای دانشجوی دیگری در امتحان مجازی، یک تخلف آموزشی است و در قوانین دیده شده که بعد از امتحانات یا حتی بعد از صدور مدرک، اگر تخلف دانشجو یا دانش آموخته محرز شود، دانشگاه‌ می‌تواند مدرک را مخدوش یا باطل کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ این روزها آگهی‌های همیار و کمک برای حضور در امتحانات آنلاین، به لیست متعدد خدمات غیرمعمول اضافه شده است که دانشجویی برای ساعت امتحان آنلاین، دانشجوی دیگری را به کمک می‌گیرد و به اصطلاح از «همیار تقلب» در آزمون استفاده می‌کند. این موضوع در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

دانشجوها چندان نگران امتحان پایان ترم نیستند

در پی طرح این موضوع، یکی از دانشجوهای دانشگاه آزاد به خبرنگار فارس، گفت: صحبتی بین دانشجوها مطرح است درباره اینکه اساتید به دانشجوها گفته‌اند که بابت امتحانات نگرانی نداشته باشید و درصدد تقلب نباشید زیرا در سطح سوالات امتحان و نمره نهایی با دانشجوها مدارا می‌شود. حتی برخی از قول اساتید گفته‌اند که روسای دانشگاه‌ها و مدیران گروه‌ها و اساتید با این موضوع که این ترم امتحانات سخت‌گیرانه نباشد موافق هستند.

عربی دانشجوی پردیس یک دانشگاه دولتی که امتحانات آنان به صورت مجازی برگزار می‌شود، در این باره به خبرنگار فارس، گفت: دانشگاه‌ها در این ترم ترجیح‌شان بر این بود که ترم حذف نشود و ادامه پیدا کند؛ زیرا اگر تعداد زیادی از دانشجویان متقاضی حذف ترم می‌شدند برای دانشگاه بار مالی ایجاد می‌کرد.

وی گفت: در همین راستا دانشگاه‌ها همه تلاش خود را کردند که هر طور شده دانشجوها را تا پایان ترم بیاورند؛ هنوز امتحانات ما آغاز نشده است که بتوانم درباره امکان تقلب در امتحان نظر بدهم اما در قبل اساتید اعلام کرده‌اند که امتحانات عجیب و غریب نخواهد بود.

همه نمره، امتحان نهایی نیست

در پیگیری این موضوع، محمدرضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سهم زیاد ارزشیابی طول ترم در آزمون پایان نیمسال جاری خبر داد و گفت: قبلا نسبت نمره پایانی به آزمون نهایی ۶۰ به ۴۰ درصد بود و از ۲۰ نمره، ۱۲ نمره به آزمون و ۸ نمره به ارزشیابی مستمر و تکالیف و پروژه در طول نیمسال اختصاص داشت. در آیین نامه ۱۳۹۷ این قاعده به دانشگاه‌ها سپرده شد.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این باره به خبرنگار ما، گفت: تقلب بحث همه گیری نیست. با توجه به پیش‌بینی الکترونیکی شدن آزمون‌های پایان‌ترم جاری در فروردین ۹۹ دستورالعمل‌هایی را درباره نحوه برگزاری امتحانات به دانشگاه‌ها ارسال کردیم و در این باره تاکید کردیم که اساتید در ارزشیابی مستمر دانشجو در طول ترم توجه داشته باشند.

هشدار وزیر علوم به دانشجوها درباره تقلب در امتحان آنلاین

وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشجویان حتی به شوخی هم درگیر تقلب نشوند و تقلب امتحانی را بیان نکنند، گفت: تقلب در امتحانات پایان ترم جزئی از تقلب علمی محسوب می شود و با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

اما در تازه‌ترین واکنش مسوولان به این تخلف، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به جد به دانشجوها هشدار داده که حتی درباره تقلب در امتحان‌ها شوخی هم در فضای مجازی مطرح نکنند. زیرا طرح این موضوعات زحمات دانشجوها و اساتید را کم اعتبار می‌کند. دانشجوها حتی به شوخی هم درگیر این موضوع نشوند؛ زیرا ممکن است ضرر تقلب برای دانشجو بسیار بیشتر از نمره کمتر باشد.

وی تاکید کرد: اگر مواردی از تقلب دانشجویان در امتحانات پایان ترم شناسایی شود قطعاً بررسی خواهد شد.

تقلب در امتحانات آنلاین، پای پلیس فتا را به امتحانات دانشگاه‌ها باز کرد

با مطرح شدن مطالب و آگهی‌های مربوط به همیار تقلب در فضای مجازی، پای پلیس فتا را به امتحانات دانشگاه‌ها باز شده است. همچنان که وزیر علوم به افراد متخلف هشدار داد که تقلب در امتحانات پایان ترم نوعی از تقلب علمی محسوب می شود که درباره تخلف علمی قانون مصوب مجلس و امکان پیگیری در قوه قضاییه وجود دارد و هر موردی از تخلف که محرز شود، به شدت با آن برخورد خواهیم کرد. همچنین با پلیس فتا هم درباره برخورد با متقلبان در امتحانات هماهنگی های لازم را انجام داده‌ایم.

هشدار پلیس فتا به متقلبین در آگهی‌های همیار تقلب

در پی مطرح شدن موضوع  تقلب در امتحانات مجازی دانشگاه‌ها، سرهنگ علی‌محمد رجبی رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا در این باره به دانشجویان متقلب هشدار داد و اعلام کرد که شرکت فردی دیگر به جای دانشجویان در امتحانات مجازی، یک تخلف آموزشی است و برابر آئین نامه دانشگاه و مقررات وزارت علوم با متخلفان برخورد خواهد شد. آگهی‌های مربوط به این موضوع هم تخلف آشکار است و قطعا پلیس با آن برخورد خواهد کرد. به همین دلیل نیز هشدار به اندک افرادی که ممکن است چنین تصمیمی داشته باشند این است که از انجام چنین کاری صرف نظر کنند چرا که در صورت اطلاع پلیس یا شکایت افراد، حتما با آنها برخورد خواهد شد.

این مقام مسوول از شهروندان و دانشجویان خواست که در صورت اطلاع از چنین مواردی مراتب را حتما به پلیس فتا اطلاع دهند.

پرونده متقلبان با پایان زمان آزمون بسته نمی‌شود

اما برخلاف آنچه که برخی دانشجویان فکر می‌کنند که پرونده امتحان پس از پایان وقت آزمون بسته می‌شود، علی اکبر صفوی رییس کارگروه تخصصی آموزش عالی الکترونیکی وزارت علوم به دانشجویان هشدار داد که پرونده متقلبان با پایان زمان آزمون بسته نمی‌شود.

وی تاکید کرد: همه افرادی که خودشان را درگیر تقلب می‌کنند، تقلب می‌کنند یا به دیگران تقلب می‌رسانند، ‌مطمئن باشند که چشم‌پوشی نخواهد شد. در قوانین دیده شده که بعد از امتحانات یا حتی بعد از صدور مدرک تخلف دانشجو یا دانش آموخته  محرز شود، دانشگاه‌ می‌تواند مدرک را مخدوش کند و به استعلام‌ها جواب منفی دهد. پس بهتر است هیچ دانشجویی ریسک تقلب را قبول نکند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
مریم
1400/03/01 - 23:58

سلام لطفا به اساتبد بگین امتحان تابپی نگیرن
یک استادی هست امتحان تایپی میگیره و بچه ها از قبل جزوه تایپ کرده و کپی پیست میکنند
از گوگل و تلگرام و واتساب کپی پیست میکنند حتی اگر وب کم باز باشه استاد مانیتور نمیبینه

و استاد وقت امتحان محدود کرده که کسی تقلب نکنه همین محدود کردن وقت باعث شده به عده یه عده از قبل تایپ کنن

ضمنا تایپ کردن در کسری از ثانیه انجام میشه
باز تقلب نوشنتن در کاغذ زمان بری بیشتری نیاز هست

تودامتحانای تایپی ساگزد که تنبل هستن نمره بیشتری میگیرن با اینکه زمان امتحان کمه
جالب نیست!!
ضمنا استاد حق نداره به بهانه مجازی بودن امتحانات وقت امتحان کم کنه که تقلب نشه
این تقلب بیشتر میکنه
و کسی که تقلب نمیکنه در این حالت ضرر میکنه
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top