تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/04/04 - 17:13
کد خبر: 360970

ورود طرح ملی «رمز» به فاز کاربردی با محوریت ۱۲ دانشگاه معتبر

ورود طرح ملی «رمز» به فاز کاربردی با محوریت ۱۲ دانشگاه معتبر

«طرح ملی رمز» با هدف تبیین نقشه راه علم و فناوری رمز کشور با مشارکت پژوهشکده امنیت وزارت ارتباطات، وزارت علوم و با محوریت دانشگاه شریف و ۱۱ دانشگاه معتبر کشور وارد فاز کاربردی می شود.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دکتر ابوذر عرب سرخی، رئیس پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفت: ما از سال ۹۷ در پژوهشکده امنیت «طرح ملی رمز» را دنبال می‌کنیم. رمز به عنوان یک فناوری و علم بنیادی شناخته می‌شود که جزء زیرساخت‌ها و فناوری‌های بنیادی کلیه خدمات افتا است. این طرح با مشارکت وزارت علوم پیگیری می‌شود و هم اکنون در حال اجرا و در فاز دوم قرار دارد.

وی ادامه داد: این طرح با محوریت دانشگاه شریف و مشارکت ۱۱ دانشگاه معتبر کشور که در سالیان اخیر در حوزه علم و فناوری رمز فعالیت داشته‌اند پیگیری می‌شود. جدا از اینکه، «طرح ملی رمز»، نقشه راه علم و فناوری رمز کشور را تبیین می‌کند، تمرکز آن روی کاربردی کردن دستاوردهای این حوزه نیز است. به این معنی که در اولویت‌های اجرایی این طرح، ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاهی در حوزه رمز نگاری وجود دارد.

عرب سرخی گفت: تولید نمونه‌های کاربردی مثل سیستم‌های رمز، بحث‌های مدیریت هویت دیجیتال و مواردی از این دست نیز، در کاربردی سازی دستاوردهای «طرح ملی رمز» قرار دارد که هر کدام می‌تواند بخشی از الزامات مربوط به حفاظت داده و صیانت از محرمانگی داده‌ها و حفظ حریم خصوصی و اطلاعات فردی را پوشش دهد.

رئیس پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: «طرح ملی رمز» هم اکنون در مرحله نهایی کردن شرح خدمات است و فراخوان‌های مرتبط با آن انجام شده و امیدواریم پس از نهایی شدن اولویت‌ها، ظرف سال جاری وارد فاز کاربردی این پروژه شویم.

وی تاکید کرد: این پروژه در ۳ فاز تعریف شده که در فاز نخست، تدوین نقشه راه و پلن کاری طرح انجام شد. فاز دوم مربوط به جلب مشارکت کلیه اساتید، دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های فعال کشور در حوزه رمز برای شناسایی و اولویت بندی نحوه پاسخ به نیازهای جاری کشور در حوزه علم و فناوری رمز است.

عرب سرخی افزود: در فاز سوم تعدادی پروژه اولویت دار در این حوزه برای حل و فصل مشکلات جاری کشور، اجرایی می‌شود که برخی ممکن است در مصوبات شورای عالی فضای مجازی و نیز الزامات شورای عالی امنیت ملی و یا برنامه‌های توسعه‌ای کشور نیز مدنظر باشد.

وی با بیان اینکه در «طرح ملی رمز»، بزرگترین شبکه علمی و متخصصان در کشور را در حوزه رمز شکل دادیم، اضافه کرد: حوزه رمز یک زیرساخت بنیادی برای همه خدمات امنیتی در کشور محسوب می‌شود و بهترین محل و ظرفیت نیز همین «شبکه علم و فناوری رمز کشور» است که با حضور بالغ بر ۱۰۰ نفر متخصص از دانشگاه شریف و ۱۱ دانشگاه معتبر ایجاد شده است.

رئیس پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر اراده‌ای ملی به حل مشکلات در حوزه محرمانگی و رمزنگاری باشد، توانمندی حل مشکلات در حال حاضر در کشور وجود دارد.

منبع: مهر

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top