تاریخ انتشار: شنبه 1399/04/07 - 10:09
کد خبر: 361221

معمای پیچیده شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان!

صبح پنجشنبه گذشته برخی رسانه‌ها خبر استعفای محمدرضا عارف از ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را منتشر کردند. هر چند بعد از استعفای عبدالواحد موسوی لاری از نایب رئیسی این شورای در اردیبهشت‌ماه امسال، درباره استعفای عارف پیش‌بینی شده بود، اما این خبر ابهام‌هایی را درباره سرنوشت این شورا به وجود آورده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از روزنامه ابتکار، نطفه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان عملا در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در سال 92 شکل گرفت. تصمیم‌گیری درباره ائتلاف اصلاح‎‌طلبان و اعتدال‌گرایان برای اجماع بر روی حمایت از حسن روحانی که به موفقیت انجامید، باعث شد که اصلاح‌طلبان برای تداوم سیاستگذاری‌های خود به فکر تشکیل این شورا بیفتند.

این شورا نقش اصلی را در تعیین لیست‌های انتخاباتی مجلس دهم و شورای شهر پنجم ایفا کرد و پیروزی آن‌ها در بسیاری از شهرهای مهم از جمله پایتخت باعث شد که روزهای خوبی داشته باشد؛ هر‫چند عملکرد این شورای در بستن این لیست‌ها با انتقادهای فراوانی هم مواجه شد. با این حال عملکرد حسن روحانی در دولت دوازدهم و نیز عملکرد فراکسیون امید برخاسته از نظر این شورا در مجلس دهم، باعث شد که با رویگردانی بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان از صندوق رای در اسفند 98 که منجر به کاهش قابل توجه مشارکت انتخاباتی در مجلس یازدهم شد، در کنار پرهیز شورای سیاستگذاری از ارائه لیست انتخاباتی به دلیل رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح‌طلب، مجلسی تمام اصولگرا شکل بگیرد و شعسا روزهای افول را هم تجربه کند.

در حالی که در این مدت با انتقادهای فراوان به این شورا و نیز پیشنهاد سازوکارهای جایگزینی مثل پارلمان اصلاحات، حزب فراگیر اصلاح‌طلبان و شکل‌گیری نواصلاح‌طلبی، شعسا روزهای پرفشاری را تجربه می‌کرد، خبر استعفای نفر اول این شورا پس از گذشت حدود دو ماه از استعفای نفر دوم آن، فشارها بر شعسا را افزایش داده است.

در تمام این ایام برخی احزاب از جمله کارگزاران سازندگی منتقد عملکرد این شورا بودند و پارلمان اصلاحات را بر شورای عالی ترجیح می‌دادند. رسول منتجب‌نیا هم که در آن مقطع قائم مقام حزب اعتمادملی بود نسبت به کم اثر بودن نقش احزاب در این شورا انتقاد داشت. البته انتقاد دیگر به شورای عالی درباره نحوه بستن لیست امید بود چرا که برخی از اعضای لیست امید در مجلس دهم راه خود را از اصلاح‌طلبان جدا کرده و پاسخگوی عملکرد خود نبودند.

پس از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری و موسوی لاری نایب رئیس این شورا استعفا دادند و شورای عالی هنوز هیچ جلسه‌ای برگزار نکرده است. عارف در اسفند ماه استعفای خود را به داود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمین اعلام کرده است. محمدی به نمایندگی از اصلاح‌طلبان مجوز فعالیت جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی را از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گرفته بود زیرا این کمیسیون از اصلاح‌طلبان خواسته بود که برای فعالیت انتخاباتی خود «جبهه» را جایگزین «شورای عالی» کنند؛ چون در قانون جدید فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی، فعالیت‌های ائتلافی باید در قالب جبهه باشد و محمدی مسئول جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی بود.

داود محمدی درباره استعفای عارف به ایسنا گفت: «عارف با وی در این زمینه صحبت‌هایی داشته است و او  از استعفای موسوی لاری ناراحت است. با این حال جلسات شورای سیاستگذاری که به خاطر کرونا تشکیل نمی‌شود و این موضوع در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم هنوز مطرح نشده است. فعلا موضوعی که عارف مطرح کرده است در حال بررسی است و در این زمینه صحبت می‌کنیم».

حالا  باید منتظر واکنش اصلاح‌طلبان بود. آیا آنها عارف را برای ماندن در شورای عالی راضی می‌کنند یا اینکه شورای عالی را با رئیس و هیات رئیسه جدید ادامه می‌دهند یا دنبال ایجاد ائتلافی جدید خواهند رفت؟ البته ایده تشکیل پارلمان اصلاحات هم همچنان روی میز است. علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب اخیرا در گفت و گویی درباره پارلمان اصلاحات گفته است: «موضوع تشکیل این پارلمان رفت و برگشت‌هایی به کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات داشت و در‫نهایت در بخش بررسی اساسنامه آن متوقف ماند. هرچند که در ماه‌های اخیر به دلیل همزمانی با ایام انتخابات این موضوع مورد بررسی قرار نگرفته اما همچنان بحث تشکیل پارلمان اصلاحات در دستورکار قرار دارد».

این در حالی است که علی‌رضا خامسیان، مدیر روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با شایعه استعفا محمدرضا عارف از ریاست شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پس از استعفا موسوی لاری از سمت نایب رئیسی این شورا، ‌اظهار کرد: این موضوع شایعه است و استعفایی در کار نیست. استعفای موسوی لاری نیز هنوز در هیئت رئیسه شورا بررسی نشده است. وی در ادامه گفت: طرح بحث استعفا در این شرایط عجیب است چراکه استعفا زمانی مطرح می‌شود که شکستی به مجموعه وارد شده باشد. این در حالی است که شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از سال ۹۴ تا ۹۸ پی‫در‫پی پیروزی به دست آورده بود و در موضوع اخیر هم علت شکست مشخص است که خارج از اراده شورا بود؛ پس لزوم استعفا در این بحث هم نمی‌گنجد.

با توجه به این تکذیبیه اما، معمای سرنوشت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پیچیده‌تر می‌شود و باید دید که بزرگان اصلاح‌طلب در فاصله یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری 1400، در شرایطی که احزاب منتقد شعسا و نزدیک به دولت اعتدال، همچون اعتدال و توسعه و کارگزاران با توجه به تصمیم اصلاح‌طلبان برای عدم ائتلاف دوباره با اعتدالیون ساز جدایی سر داده‌اند، درباره سازوکارهای انتخاباتی خود چه تصمیمی خواهند گرفت. طبیعتا به دنبال این اخبار، اصلاح‌طلبان باید درباره سرنوشت شعسا و چرایی عدم برگزاری جلسات آن، پاسخگویی دقیق‌تر و شفافتری داشته باشند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top