تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/04/08 - 10:57
کد خبر: 361394

چای سفید چطور فرآوری می‌شود؟ به همراه روش مصرف و دم کردن

اولین نوع چای سفید در دهه 1700 در استان فوجیان فرآوری شد و با نام های دای بای و داهان خوانده میشود. برگ چای سفید این گیاهان چای برای تولید جوانه های بزرگ و زیبا ساخته شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، یکی از ظریف ترین چای های دنیا چای سفید است که میزان فرآوری آن بسیار کم است به همین دلیل این چای طعمی اصیل  و نادر دارد. دلیل نام گذاری این چای به چای سفید پرزهای سفیدی است که روی جوانه برگ های چای زمانی که برای تهیه این چای برداشت میشود است.

این جوانه ها و برگ ها از تازه ترین رشد در گیاه چای بدست می آیند و سپس به سرعت و با دقت خشک می شوند، به طوری که به برگ اجازه اکسیداسیون مانند زمانی که برگ برای تولید چای سبز یا سیاه استفاده میشود، داده نمیشود. این فرآوری حداقلی و اکسیداسیون کم باعث می شود این نوع، گونه ای از ظریف ترین و تازه ترین چای های موجود باشد.

اکسیداسیون یعنی چه و با چای چکار میکند؟

یکی از تفاوت هایی که در انواع چای و دمنوش میبینیم علاوه بر نوع گیاه اکسیداسیون است. اکسیداسیون در واقع همان زمانی است که به برگ چای اجازه داده میشود در معرض هوا قرار میگیرد. هرچه این زمان طولانی تر باشد چای تیره تر و طعم عمیق تر میشود.

زمانی که برگ های چای سیاه برداشت می شوند، قبل از حرارت دادن و خشک شدن، به طور کامل اکسیده می شوند، ایجاد رنگ قهوه ای پررنگ مایل به رنگ سیاه و طعم و مزه شدید چای سیاه بخاطر همین مسیله میباشد. برگ های چای سبز پس از برداشت فورا در فر یا توسط بخار حرارت داده می شوند و خشک می شوند تا از بروز بیش از حد اکسیداسیون و قهوه ای شدن برگ های سبز جلوگیری شود و عطر و طعم تازه خود را حفظ کند.

در فرآوری چای سفید سعی میشود تا عمل اکسیداسیون به حداقل برسد. به محض این که جوانه ها برداشته شوند، آنها در یک محیط کنترل شده در معرض خورشید یا فضای بسته خشک میشوند، بعضی جوانه ها ممکن است بخار داده شوند یا در معرض حرارت کم قرار بگیرند تا سریعا آنها را خشک کنند تا اکسیداسیون را متوقف کنند در واقع طعم نادر و اصیل این چای علاوه بر استفاده از جوانه های بیرونی چای خشک کردن آن با هوای کنترل شده است و نه با گرمای مصنوعی.

پیشینه چای سفید

طی سال های600تا1300میلادی فرهنگ چای نوشیدن از چین به سایر کشورهای جهان نفوذ کرد. طی این سال ها امپراطور چین

 در ازای دریافت مالیات جوانترین، ظریف ترین و بهترین برگ چای را دریافت میکرد و به مرور در باغ های امپراطوری پرورش داده میشد. سپس جوان ترین برگ در فصل بهار از برگ های بیرونی جدا میشود سپس با بخار آب خشک میکنند و چای سفید فرآوری میشود و در واقع این چای بهترین چای برای امپراطور میشود. چای سفید برای سلامت و تقویت استخوان کودکان نیز بعضا مفید است.

انواع چای سفید

اولین نوع چای سفید در دهه 1700 در استان فوجیان فرآوری شد و با نام های دای بای و داهان خوانده میشود. برگ چای سفید این گیاهان چای برای تولید جوانه های بزرگ و زیبا ساخته شده است.

این 2 نوع چای به واسطه شکل چای و نوع فرآوری بسیار ظریف است و به همین دلیل جابه جایی و نگه داری آن در انبارها سخت است به همین دلیل به ندرت از استان فوجیان خارج میشود.

از این رو روش ها و فرآیند بهبود یافته تولید چای سفید، از استان فوجیان به مناطق دیگر جهان مشتاق برای این چای نادر و نفیس گسترش یافته است.

امروزه بسیاری از کشورها بغیر از چین برای تولید انواع دیگر چای سفید از سایر انواع گیاهان چای استفاده می کنند. برخی از محبوب ترین انواع چای سفید عبارتند از:

1-بای هئو یین ژن یا سوزن نقره ای چایی تولید شده در استان فوجیان چین تولید میشود. این چای از جوانه های بزرگ تولید میشود . به واسطه پرزهای سفید سوزن نقره ای نامیده میشود.

2-بیامودا با نام دیگر پونه سفید نوع جدیدتری از انواع چای سفید هستند و علاوه بر چین در سایر کشورهای جهان نیز پرورش داده میشود.این چای معمولا با برگ های تازه چای مخلوط میشود.

3-نوع دیگری از چای سفید میمون چین است این نوع چای در ابتدا جوانه های چایی بودن که در ارتفاعات رشد کرده و میمون های آموزش دیده وظیفه چیدن آن را داشتند. امروزه این نام برای نوعی از چای استفاده میشود که از برگ های جوان چای استفاده میشود.

طعم چای سفید

یکی از دلایل ارزشمندی این نوع چای در تاریخ چینی عطر نادر و طعم دلپذیر و ظریف این چای است. روش تولید این نوع چای هنوز با ظرافت خاصی در حال انجام است و دروش قدیمی تولید این چایی دستکاری آنچنانی نشده است و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

برخی از عناوین رایج برای توصیف عطر و طعم کلی چای سفید عبارتند از گل، علف، عسل، میوه، خربزه، هلو، زردآلو، وانیل، شکلات، مرکبات، گوشتی، خفیف، ظریف، ظریف و شیرین.

کافئین موجود در چای سفید

درصد کافئین چای سفید از چای سبز و سیاه کمتر است. اما باید به این نکته توجه داشت این درصد برای چای سفید فوجیان است و ممکن است کافئین چای سفید با توجه به منطقه رشد و فرآوری آن تغییر کند و گاها از چای سبز و سیاه نیز بیشتر است.

در نهایت، محتوای کافئین در هر نوعی از نوشیدنی که در یک کارخانه تولید می شود، بسته به بسیاری از عوامل، از جمله محل کشت، نحوه فرآوری و نحوه دم کردن آن برای نوشیدن، متفاوت است. اگر میزان مصرف کافئین برای شما مهم است، همیشه باید از فروشنده چای بخواهید که چای با میزان کافین مورد نظر بشما بدهد.

کافئین موجود در چای سفید باعث سلامت دندان می شود و شما را از مراجعه به دندانپزشک و کاشت دندان بی نیاز می کند.

خرید و نگهداری چای سفید

نکته قابل توجه در تهیه چای این است که برای بهره مندی از خواص یک چای تهیه بهترین کیفیت آن است. بنابراین باید به این مسئله توجه کرد برای خرید چای سفید از فروشگاه های معتبر استفاده کرد.

چای سفید به واسطه اکسیداسیون کم میتوان یک سال آن را در شرایطی مشابه چای سبز نگه داشت. بهترین روش نگه داری چای سفید شامل نکات زیر است:

  • چای خود را دور از گرما، نور، اکسیژن و رطوبت نگه دارید و هرگز چای را در یخچال قرار ندهید.
  • اگر چای در یک ظرف مات و نفوذ ناپذیر نگهداری شود، چای طول عمر بیشتری خواهد داشت.
  • چای را در آشپزخانه نزدیک موادی مانند قهوه و ادویه هایی که می تواند عطر و طعم خود را در چای نفوذ دهند، نگذارید.
  • سایر ترفندهای نگهداری چای سفید و سایر مواد غذایی در اینجا

دم کردن چای سفید

همیشه از فروشنده نحوه دم کردن چای خرید شده را بپرسد، چای های سفید مختلف می توانند دمای دم کردن متفاوت داشته باشند؛ اما در اینجا چند راهنمایی معمولی برای چای سفید ارایه خواهد شد.

باید در ذهن داشته باشید:

  • برخی از انواع چای سفید را می توان کمی طولانی تر و در دماهای بالاتر از چای سبز دم کرد. به طور کلی، زمان دم کردن این جایی حدود 190 درجه فارنهایت (87 درجه سانتی گراد) به مدت 3 تا 5 دقیقه است؛ اما انواع ظریف تر هستندکه باید مانند چای سبز دم شوند و برای 2 تا 3 دقیقه در دمای آب 70 تا 80 درجه سانتیگراد قرار بگیرند.
  • طعم دهندگی و اثر گذاری چای سفید کمی بیشتر از چای سبز یا چای سیاه است و در زمان کوته تر خود را در آب مینمایاند. اگر نمی خواهید چای خود را بیش از حد انتظار پررنگ و یا تلخ و آزاردهنده بنوشید در زمان توصیه شده دم کنید.
  • اگر کتری برقی با کنترل دما ندارید، به یاد داشته باشید دمای زیر جوش خوردن یعنی داغی مناسب چای سفید است.
  • اگر چای سفید دستور العمل خاص برای دم کردن ندارد، اما با استفاده از حدود 2 گرم برگ چای در هر فنجان آب مناسب است.
  • هنگامیکه چای را دم می کنید، از آب تازه و سرد و بدون سختی و املاح استفاده کنید، آب بهار بهترین است.
  • هنگام دم کردن درب ظرف را بگذارید تا تمام گرما را در ظرف بماند.
  • بیشتر چای های سفید با کیفیت بالا را می توان چندین بار میتوان آب داد.
  • چای سفید بسیار ظریف است، طوری که از عطر و طعم واقعی چای لذت می برید، این چای نیاز به افزودنی مانند شیر و شکر ندارد.
مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top