تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/04/10 - 20:38
کد خبر: 361843

تفکر دانش بنیان عامل ایجاد اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است

دستیار ویژه استاندار خوزستان در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور گفت: اقتصاد مقاومتی، جهش تولید، رشد و توسعه پایدار حاصل تفکر دانش‌بنیان است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازمهر،  اظهار کرد: در شرایط ظالمانه تحریم و بحران‌های مختلفی که طی سالیان گذشته گریبان گیر کشور بوده است، لزوم نگاه ویژه به مبحث «سیاست‌گذاری دانش‌بنیان» در همه حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان «اولویت اول» در برون‌رفت از مشکلات و نیز مدیریت بهینه بحران‌ها را می‌طلبد.

تفکر دانش بنیان عامل ایجاد اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است

وی افزود: در سایه تفکر و مدیریت دانش‌بنیان می‌توان مشکلات و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد چرا که اقتصاد دانش‌بنیان در سال‌های اخیر در بیانات مقام معظم رهبری و مسئولان ذی‌ربط بسیار مورد توجه و تأکید قرار گرفته است و اهمیت حضور جوانانی از این جنس تفکر در ارکان مختلف به صورت جدی توصیه شد.

دستیار ویژه استاندار خوزستان در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در ادامه گفت: در رویکرد «اقتصاد مقاومتی» اساس و بنیان بر اصل اقتصاد دانش‌بنیان است که به صورت ورود دانش و فناوری حداقل در بخشی از مدیریت و همچنین فرآیندهای تولید، عرضه و تقاضا به صورت کالا، خدمات و مواردی از این قبیل تعریف می‌شود.

منصوری زاده بیان کرد: با توجه به تحلیل‌های علمی صورت گرفته در دنیا و تجربیات ثبت شده در این خصوص، اهمیت پایه و اساس اقتصاد و تفکر دانش‌بنیان به ویژه نیروی انسانی جوان و متخصص در این زمینه، بیش‌ازپیش نمود پیدا کرده است و حضور این متخصصان در عرصه‌های مدیریتی و راهبردی می‌تواند برای همگرا شدن دو بخش «دولتی» و «خصوصی» به عنوان مکمل و بسترساز اقتصاد دانش‌بنیان کمک شایانی داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی حاصل تفکر دانش‌بنیان است و جهش تولید محصول اقتصاد مقاومتی است و نتایج به دست آمده از راندمان تولید در زمان بحران همانند سیل و کرونا بار دیگر اثبات کرد با همگام بودن مدیران و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در عرصه تولید، جهش تولید امری میسر است.

دستیار ویژه استاندار خوزستان در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور گفت: وجود صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی، سد و نیروگاه، فولاد و همچنین نیشکر، کشاورزی، شیلات و گردشگری و دیگر صنایع و معادن در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، پتانسیل عظیمی در راستای بهره‌برداری از فرصت‌ها در کشور ایجاب می‌کند که با ایجاد سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی از مشکلات و چالش‌های جاری و تحلیل علمی و فنی آنها به کمک فناوری‌های موجود، اقدام به تدوین راهکار و سیاست‌گذاری توسعه محور صنایع و منابع کشور و استان کرد، خروجی این مرحله می‌تواند منجر به معرفی و کاربرد فناوری مربوطه، شاخص‌های توسعه و پایداری در تولید، اقتصاد، رفاه اجتماعی، اشتغال، امنیت، فرهنگ و سیاست با رویکرد جدید شود.

منصوری زاده تأکید کرد: با نگاه عمیق به مشکلات اساسی کشور و شناسایی و شناخت ظرفیت‌های نهفته در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و همچنین مراکز تحقیق و توسعه دانشگاهی، علاوه بر مرتفع کردن مشکلات و کاستی‌ها، باید با مدیریت ورود تکنولوژی و فناوری‌های بومی و ارج نهادن به پتانسیل‌ها با برنامه‌ریزی، نقاط ضعف و تهدید را به نقاط قوت و فرصت جهت تولید، اشتغال و رفاه را به نحوی تغییر داد که تا حد زیادی از خام فروشی اجتناب کرده و با ایجاد صنایع تبدیلی در کنار محصولات صنایع اصلی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، تولید و اشتغال را نیز رونق بخشید.

وی افزود: مسیر تولید کالا و خدمات نیز باید توسط مدیران به همراه مشوق‌هایی در اختیار تولیدکنندگان کالا و خدمات به شرط به‌کارگیری فناوری به وجود آید تا در مسیر اتکا به توان داخل، هم‌راستا با سیاست‌گذاران و مجریان دولتی و حاکمیتی، بخش خصوصی و تولیدی نیز در چارچوب تعیین شده پیش رود.

دستیار ویژه استاندار خوزستان در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ادامه داد: ورود فناوری زمینه‌ساز تأمل، تفکر و رشد در تخصص است، به شکلی که فرصت رشد و بهره‌وری را در بستر کار فراهم می‌آورد. دیدگاه کلان به مسئله «تولید» و «اشتغال» با محوریت و ارزش‌گذاری نیروی انسانی در تمام سطوح است به نحوی که در اقتصاد دانش‌بنیان «نیروی انسانی» از ارکان اصلی این تفکر و دیدگاه است.

منصوری زاده گفت: حضور نیروی انسانی با هدف کسب تجربه، آموزش، فرصت و بهره‌گیری در جایگاه‌های گوناگون قطعاً سیر صعود و پیشرفت کلان را مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و تفکر دانش‌بنیان تضمین خواهد کرد. از این رو نیروی انسانی، دانش و تکنولوژی سه اصل تفکر و فرهنگ دانش‌بنیان در عرصه جهاد اقتصادی و جهش تولید است.

وی افزود: در همین راستا با شناسایی، شناخت و معرفی تکنولوژی و تیم‌های تخصصی آشنا به امور و مشکلات جاری در صنایع، سازمان‌ها و حوزه‌های اصلی کشور، ایجاد چارچوب و الزام در همکاری و مساعدت مدیران به ویژه مدیران دولتی با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، کارگزاران حوزه فناوری و همچنین مراکز دانشگاهی مورد انتظار است و قطعاً شاهد بهره‌وری، بهینه‌سازی و رسیدن به معیارهای اصلی پیشرفت در کشور خواهیم بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵ سناریوی احتمالی اسرائیل پس از دفاع مشروع ایران
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
ترمیم معضل بزرگ پرسپولیس توسط اوسمار
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top