تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/04/16 - 18:38
کد خبر: 362601

شهر هوشمند ضرورتی برای ارتقای کیفیت زندگی است

هرچند که رفع مشکلات با استفاده از ابزارهای فناورانه و آگاهی بخشی و آموزش از وظایف مدیریت شهری است اما شهروندان باید به این مسائل واقف شوند که عصر حاضر عصر فناوری و ارتباطات دیجیتالی است و این عصر نیازمند شهروندی است که ویژه این عصر و دوران باشد و خود را برای زندگی در این عصر آماده سازد تا بتواند بهترین کیفیت از زندگی را تجربه کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از  فارس ، رحمان میرزاییان، کارشناس شهر هوشمند در یادداشتی به ابعاد مختلف هوشمند سازی شهرها و تاثیر ان بر کیفیت زندگی شهروندان پرداخته اس.

شهر هوشمند ضرورتی برای ارتقای کیفیت زندگی است

در این یادداشت آمده است:

شهر هوشمند ایده‌ای خوب برای این رزوهای شهرهاست، ایده‌ای که می‌تواند گره گشای مشکلات و کاستی‌های شهرها باشد و نقطه عطفی برای رهایی از مشکلات به شمار آید.

در یک تعریف کاربردی شهر هوشمند باید گفت که مدیران شهری با رصد مشکلات و نارسایی‌های شهر و بر پایه اطلاع و آگاهی از آنچه درحوزه فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های روز می‌گذرد راه حل‌های هوشمندانه برای ارتفای سطح کیفیت زندگی مردم انجام می‌دهند.

آنچه از تعریف فوق می‌توان برداشت کرد علاوه بر مساله یابی و به کارگیری فناوری‌های نوین، موضوع مهم شهروندان ومردم شهرها هستند، موضوعی که ریشه در فرهنگ باورپذیری مردم و اعتماد آنها به این تکنولوژی و دریک کلام فرهنگ شهروندی دارد و بالطبع می‌تواند آغاز یک تحول اساسی در شهرها شود .

ارتقای فرهنگ شهروندی شهروندان با رویکرد آگاهی بخشی و آموزش آنچه در شهر برای راحتی و سهولت فراهم شده است، می‌تواند بیش از پیش شهرها را به سر منزل مقصود برساند.

مدیران شهرها در کنار توجه ویژه به مسائل و بهره گیری از تکنولوژی همواره باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند که آگاه سازی شهروندان در گروه‌های سنی می‌تواند منشا تحول باشد نه صرفا ساخت و بکارگیری ابزارهای شهری ولی متاسفانه توجه آخر به موضوعات شهروندی درحوزه شهر هوشمند همیشه به حاشیه کشیده می شود و آموزش‌ها و آگاهی بخشی‌ها درکنار بسیاری مسائل دیگر در حوزه شهروندان قرار گرفته و نهایتا با حداقل قدرت انجام می‌شود.

مدیران شهرهایی که مسیر حرکت به شهر هوشمند را طی می‌کنند باید به این نکته واقف باشند که درگیر کردن شهروندان حتی در احصای نیازها و مسائل شهری می‌تواند روند بهره برداری از خدمات هوشمند سازی شده را نیز تسهیل بخشد زیرا مردم خود آنچه را که به عنوان نیاز خواسته‌اند و مطالبه کرده‌اند سریع‌تر و بهتر حل شده می‌یابند و این موضوع کمک شایانی به همه گیر شدن زودتر محصولات شهر هوشمند خواهد کرد.

هرچند که رفع مشکلات با استفاده از ابزارهای فناورانه و آگاهی بخشی و آموزش از وظایف مدیریت شهری است اما شهروندان باید به این مسائل واقف شوند که عصر حاضر عصر فناوری و ارتباطات دیجیتالی است و این عصر نیازمند شهروندی است که  ویژه این عصر و دوران باشد و خود را برای زندگی در این عصر آماده سازد تا بتواند بهترین کیفیت از زندگی را تجربه کند.

شهروند باید بداند که اگر از این فرآیندها و فناوری‌ها استفاده کند اولین کسی که از آن منتفع می‌شود خود اوست و درکنار آن نیز دریک مشارکت اجتماعی در ساخت شهری بهتر شرکت می‌کند.

شهروند باید بداند که بهره گیری از تکنولوژی خود باعث افزایش سرعت و همچنین دقت در کارها می شود و باید مطمئن باشد که هیچ تبعیضی دراین زمینه صورت نمی‌گیرد و  می‌تواند با خیالی آسوده امور خود را پیگیری و اجرا کند.

شهروند باید به این موضوع آگاه باشد که با استفاده از فناوری‌های روز می تواند به زندگی و خانواده خود نیز کمک شایانی کند و این موضوع از طریق صرفه‌های اقتصادی که ماحصل بهره گیری از تکنولوژی است فراهم می‌آید. به عنوان یک نمونه کوچک از این موضوع می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شهروند می‌تواند با استفاده از خدمات دولت الکترونیک بسیاری از امور خود را از این طریق در منزل انجام دهد و بالطبع هزینه‌های حمل و نقل وی از سرانه خانوار کاسته می‌شود، این یک نمونه کوچک است و در کنار آن ده‌ها مورد دیگر نیز می‌توان دراین خصوص برشمرد که شهروندان می‌توانند از ان استفاده کرده و به اقتصاد خانوار کمک کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top