تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/04/17 - 12:26
کد خبر: 362682

ممکن است خشم آمریکایی‌ها به درگیری مسلحانه منجر بشود

درست یک روز پس از هشدار ترامپ مبنی بر صدور حکم «حداقل ۱۰ سال حبس» برای کسانی که مجسمه‌ها را «تخریب یا مخدوش» می‌کنند، گروهی از معترضان مجسمه کلمب را به پایین کشیدند و تخریب کردند و آن را در بندرگاه به آب انداختند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از میزان، در ادامه اعتراضات مردم آمریکا علیه تبعیض نژادی در این کشور که بیش از یک ماه است که در اعتراض به قتل جورج فلوید سیاهپوست آمریکایی در جریان است، ‌معترضان در شهر بالتیمور مجسمه «کریستف کلمب» کاشف آمریکا را به پایین کشیدند و به آب انداختند، آنهم درست ساعتی پس از آنکه ترامپ در سخنرانی خود به مناسبت روز استقلال آمریکا آنها را با «نازی‌ها و تروریست‌ها» مقایسه کرد.

درست یک روز پس از هشدار ترامپ مبنی بر صدور حکم «حداقل ۱۰ سال حبس» برای کسانی که مجسمه‌ها را «تخریب یا مخدوش» می‌کنند، گروهی از معترضان مجسمه کلمب را به پایین کشیدند و تخریب کردند و آن را در بندرگاه به آب انداختند.

گروهی از معترضان در بالتیمور مجسمه کریستف کلمب را پایین کشیدند و آن را به آب انداختند.

پلیس آمریکا که در صحنه حضور داشت ترجیح داد در این موضوع مداخله نکند. سخنگوی شهردار بالتیمور در این باره توضیح داد که محافظت از مجسمه‌ها اولویت اداره پلیس نیست و پلیس بیشتر بر روی قتل و جرائم دیگر متمرکز است.

اقدامات و راهپیمایی‌های مشابهی نیز در چند شهر دیگر آمریکا صورت گرفتند. معترضان در واشنگتن پرچم آمریکا را به آتش کشیدند. در همان نزدیکی، رئیس‌جمهور میزبان صدها نفر در جریان آتش‌بازی در کاخ سفید به مناسبت چهارم جولای روز اعلام استقلال آمریکا بود. پرچم آمریکا همچنین در نیویورک در بیرون برج ترامپ و بر روی ستاره تخصیص‌یافته به ترامپ در پیاده‌رو مشاهیر هالیوود به آتش کشیده شد.

در بالتیمور، طبق ویدئویی که توسط تلفن همراه تهیه و در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته شده بود، مجسمه کریستف کلمب در میان هیاهوی جمعیت به پایین کشید شد. همزمان با فریاد جمعیت، مجسمه غول‌پیکر به روی زمین افتاد.

شهردار بالتیمور در این خصوص گفت سرنگونی مجسمه بخشی از تجدیدنظر در سطح ملی و جهانی در خصوص نمادهایی است که «شاید برای مردم مختلف معنا و مفهوم متفاوتی داشته باشند.»

لستر دیویس در این خصوص افزود: «ما می‌دانیم که آنچه در بالتیمور در حال رخ دادن است بخشی از روایت و گفتمان ملی است. ما سرخوردگی‌ها را درک می‌کنیم. شهر می‌خواهد یک الگوی ملی باشد، به ویژه در رابطه با آنچه در قالب اعتراضات صورت داده است.»

معترضان ظاهراً خواستار آن بودند که مبالغ تخصیصی به اداره پلیس صرف خدمات اجتماعی، تحصیلات عمومی، ایجاد مسکن برای بی‌خانمان‌ها، پرداخت غرامت به آمریکایی‌های سیاهپوست، و برچیده شدن همه مجسمه‌هایی شود که در راستای «تکریم نژادپرستان سفیدپوست، برده‌داران، عاملان نسل‌کشی، و استعمارگران» نصب شده‌اند.

از دید مأموران پلیس شهر بالتیمور که همانند ادارات دیگر زیر ذره‌بین قرار دارند، توبیخ شهروندان به خاطر مجسمه‌ها در رأس دستورکار آنها قرار ندارد.

دیویس در این خصوص گفته است: «مأموران ما در شهر بالتیمور که از جمله بهترین‌ها در کشور هستند، دغدغه‌شان اصولاً محافظت از جان مردم است. جان مردم مقدس است. هر چیز دیگری، از جمله مجسمه‌ها، در درجه بعد قرار می‌گیرند.»

اما ترامپ موافق مماشات با این افراد نیست. او هفته پیش گفت کسانی که حین سرنگون‌سازی نمادهای مربوط به دوران برده‌داری دستگیر شوند تا ۱۰ سال زندانی خواهند شد. وی به مقامات فدرال این اختیار را محول کرد که «هر کسی که نمادها، مجسمه‌ها، یا دیگر اموال فدرال را در آمریکا مخدوش یا تخریب می‌کند را دستگیر کرده و به حداکثر ۱۰ سال زندان محکوم کنند.»

بیزاری آشکار او از معترضان حامی جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» در جریان سخنرانی وی در کاخ سفید به مناسبت چهارم جولای نمود پیدا کرد. او در سخنرانی خود معترضان را با نازی‌ها و تروریست‌ها مقایسه کرد.

ترامپ در این باره گفت: «قهرمان‌های آمریکایی نازی‌ها را شکست دادند، فاشیست‌ها را به زیر کشیدند، کمونیست‌ها را سرنگون ساختند، ارزش‌های آمریکایی را نجات دادند، اصول آمریکایی را زنده نگاه داشتند، و تروریست‌ها را تا آن سوی دنیا تعقیب کردند.»

مجسمه‌های کلمب همچنین در شهرهایی نظیر میامی، ریچموند ایالت ویرجینیا، سنت پل ایالت مینه‌سوتا، و بوستون سرنگون یا تخریب شدند. در بوستون، معترضان سر مجسمه را از تن جدا کردند.

گروهی از اعضای پلنگ سیاه روز یکشنبه در محل یادمان کنفدراسیونی استون مونتین تجمع کردند.

معترضان روز شنبه ۴ جولای در جریان اعتراضات در مقابل برج ترامپ در شهر نیویورک پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

اعتراضات در ایالت جورجیا

در ایالت جورجیا، حدود ۱۰۰ نفر از اعضای حزب پلنگ سیاه در پارک استون مونتین (کوه سنگی) جمع شدند و خواستار برچیده شدن یادمان کنفدراسیونی استون مونتین شدند.

یادبود کنفدراسیونی استون مونتین یک مجسمه ۹ طبقه است که بر روی یک صخره در شمال شرق آتلانتا حجاری شده است. این یادبود شاید گستاخانه‌ترین نماد میراث برده‌داری جنوب باشد که تا به اینجای کار دست نخورده باقی مانده است.

علیرغم درخواست‌های دیرین مبنی بر برچیدن آنچه از دید بسیاری یک زیارتگاه نژادپرستی است، تصویر عظیم سه قهرمان ارتش کنفدراسیون سوار بر اسب همچنان بر فراز دشت‌های ایالت جورجیا قابل مشاهده است. این یادبود تحت حفاظت قوانین ایالتی است.

این مجسمه و بسیاری دیگر از مجسمه‌های کنفدراسیون به موضوع بحث و جدل میان آمریکایی‌هایی تبدیل شده که معتقدند این مجسمه‌ها در بزرگداشت ایدئولوژی‌های نفرت‌پراکنی هستند و کسانی که معتقدند مجسمه‌ها در تکریم سنت‌های ایالات جنوبی نصب شده‌اند.

این بنای یادبود به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا بر روی عموم بسته شده بود، اما روز پنجشنبه بازگشایی شد تا برای روز ۴ جولای قابل دسترس باشد. عکس‌هایی که روز شنبه از پارک استون مونتین تهیه شده‌اند گروهی از اعضای مسلح حزب پلنگ سیاه را نشان می‌دهند که نقاب‌های گوناگونی بر صورت دارند.

اعضای حزب پلنگ سیاه روز چهارم جولای همزمان با بازگشایی یادمان کنفدراسیونی استون موتین وارد پارک استون مونتین شدند ــ گروه نژادپرست سفیدپوست کوکلوس‌کلان معمولاً در این محل جلسه می‌گذارد.

این گروه در بدو امر با هدف نظارت بر رفتار مأموران اداره پلیس اوکلند تشکیل شد و گشت‌های غیرنظامی مسلح موسوم به «پایش پلیس» را به راه انداخت. مأموران پلیس اوکلند در آن مقطع به وحشیگری متهم شده بودند. اکنون که ۵۰ سال از آن زمان گذشته است، معترضان به وحشیگری پلیس در پی مرگ جورج فلوید و چند آمریکایی سیاهپوست دیگر به دست پلیس بار دیگر دست به اعتراض زده‌اند.

جرالد گریگس معاون انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان در آتلانتا در این باره می‌گوید: ما اینجا در آتلانتا خاستگاه جنبش حقوق مدنی هستیم و همچنان بزرگ‌ترین یادبود کنفدراسیون در دنیا در اینجا قرار دارد. وقت آن است که ایالت ما در مسیر صحیح تاریخ پای بگذارد.» انجمن مذکور هفته پیش راهپیمایی برگزار کرد و خواستار برچیده شدن این نماد شد. استون مونتین از دیرباز برای نژادپرستان سفیدپوست اهمیت نمادین داشته است.

جرالد گریگس: «ما اینجا در آتلانتا خاستگاه جنبش حقوق مدنی هستیم و همچنان بزرگ‌ترین یادبود کنفدراسیون در دنیا در اینجا قرار دارد. وقت آن است که ایالتمان در مسیر صحیح تاریخ پای بگذارد.»

بزرگ‌ترین یادبود کنفدراسیون در آمریکا در پارک استون مونتین واقع در ایالت جورجیا حجاری شده است. این مکان در واقع محل برگزاری بسیاری از جلسات کوکلوس‌کلان و مقاومت ایالت جورجیا در برابر جنبش حقوق مدنی طی دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بوده است.

اعتراضات در نیویورک

در شهر نیویورک نیز مردم معترض در مقابل برج ۵۸ طبقه ترامپ جمع شدند. معترضان شعار سر دادند، پلاکارد حمل کردند، و حتی در مواردی پرچم آتش زدند.

در تصاویر ویدئویی که در بیرون برج ترامپ و در مجاورت میدان کلمبوس تهیه شده‌اند، گروهی از معترضان دیده می‌شوند که پرچم آمریکا را آتش ‌می‌زنند. سخنران مراسم اظهار داشت «ارعاب، حبس جمعی، و قتل سیاه‌پوستان به دست پلیس» از جمله دلایلی است که «آمریکا را اصلاح‌ناپذیر کرده است.»

یک پرچم بزرگ آمریکا به آتش کشیده شد و معترضان شعار «برده‌داری، نسل‌کشی، و جنگ… آمریکا هیچوقت بزرگ نبود» را سر دادند. پرچم در حال سوختن سپس بر روی زمین انداخته شد و معترضان از آن برای آتش زدن پرچم‌های کوچک‌تر استفاده کردند.

در شرایطی که مردم روز به روز از لفاظی‌های تفرقه‌برانگیز خسته‌تر می‌شوند، معترضان چند پرچم آمریکا را در نزدیکی برج ترامپ واقع در شهر نیویورک به آتش کشیدند.

اعتراضات ضد نژادپرستی در مدیسون اسکوئر پارک نیویورک ادامه یافت و مردم پلاکاردهایی با خود حمل می‌کردند که بر روی آنها نوشته شده بود: «چهارم جولای یک دروغ ملی است» و «پلیس نباید بالاتر از قانون باشد».

بنا بر گزارش‌ها، معترضان یک پرچم را در میدان و پرچم دیگری را در مقابل برج ترامپ به آتش کشیدند. مأموران اداره پلیس نیویورک ظاهراً در صحنه حضور داشتند و شاهد به آتش کشیده شدن پرچم‌های آمریکا بودند. یکی از کامیون‌های اداره پلیس نیویورک که در نزدیکی هتل ترامپ مستقر شده بود سرود ملی آمریکا را از بلندگوهای خود پخش کرد. در منطقه بروکلین، به گزارش یواس‌ای تودی، شهروندان نیویورکی راهپیمایی «مقابله با چهارم جولای» را در گرامیداشت یاد فعالان سیاهپوست و بومی برگزار کردند.

سخنران مراسم اظهار داشت «ارعاب، حبس جمعی، و قتل سیاه‌پوستان به دست پلیس» از جمله دلایلی است که «آمریکا را اصلاح‌ناپذیر کرده است.»

حضور مردی با شکل و شمایل دونالد ترامپ در اعتراضات «مخالفت با فاشیسم» در خارج از برج ترامپ در نزدیکی میدان کلمبوس واقع در نیویورک.
گروه‌ها ظاهراً «حاضر نمی‌شوند واقعیت کشور را مخفی کنند.» جو ماکلارو برگزارکننده مراسم به سخنرانی فردریک داگلاس از طرفداران الغای برده‌داری با عنوان «چهارم جولای برای بردگان چه معنایی دارد» اشاره کرد و آن را در مقطع حاضر نیز دارای معنا و مفهوم دانست.

وی در این باره گفت: «این مسئله هنوز هم اهمیت دارد. چهارم جولای برای مردمی که هنوز سرکوب و به حاشیه رانده می‌شوند ــ و فاقد آزادی‌هایی هستند که باید در این کشور از آن برخوردار باشند ــ چه معنایی دارد؟»

به گزارش سی‌ان‌ان، اعتراضات گسترده روز شنبه حتی موجب توقف عبور و مرور بر روی پل بروکلین شدند. اداره مدیریت اضطراری نیویورک در توییتر اعلام کرد «به خاطر فعالیت‌های اعتراضی، همه مسیرهای منتهی به بروکلین که از پل بروکلین می‌گذرند، مسدود شده‌اند. در این راستا مسیرهای جایگزین را مدنظر قرار دهید و افزایش مدت زمان سفر را نیز لحاظ کنید.»

اداره پلیس نیویورک گفته که حدود ۱۲۰۰ مراسم اعتراضی منظم در قالب راهپیمایی‌های چهارم جولای در نیویورک برنامه‌ریزی شده‌اند.

اعتراضات در واشنگتن

صدها هزار نفر از مردم روز شنبه در قلب واشنگتن گردهم جمع شدند، جایی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا میزبان مراسم آتش‌بازی و پرواز نمایشی هواپیماهای نظامی به مناسب چهارم جولای بود.

در شرایطی که بسیاری از ایالات آمریکا شاهد ارقام بیسابقه موارد جدید ابتلا به کووید ـ ۱۹ هستند و علیرغم هشدار شهردار واشنگتن در خصوص خطر تجمعات، مردم در هوای گرم صبح شنبه تجمع خود را آغاز کردند.

مأموران پلیس خیابان‌های منتهی به کاخ سفید، میدان جان سیاهپوستان مهم است، و یادمان لینکلن را مسدود کردند. راهپیمایی کنندگان قرار بود به یکی از دوازده مراسم اعتراضی در این مکان‌ها پیشاپیشِ سخنرانی ترامپ به مناسب چهارم جولای بپیوندند.

معترضان طرفدار جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» که در خارج از کاخ سفید جمع شده بودند با تجمع گروه‌های حامی ترامپ نظیر گروه «غرش رقت‌انگیزان» مواجه شدند. گروه مذکور یک گروه دوچرخه‌سوار است که می‌خواهد با «رژیم ضدترامپ» مبارزه کند.

یک پرچم کوچک آمریکا به همراه آنچه نسخه‌های روزنامه به نظر می‌رسیدند در انتقاد از ترامپ و دولت وی به آتش کشیده شدند.

آنجلا مور پرچم آمریکا را به شکل وارونه نگاه داشته و پلاکاردی در دست دارد که بر روی آن نوشته است «کشتار را متوقف کنید.» وی در جریان رویارویی جزئی میان پلیس و معترضان در مقابل پارک لافایت در نزدیکی کاخ سفید در کنار مأموران پلیس دیده می‌شود.

گروه‌های کنشگر به دنبال کشته شدن جورج فلوید در ماه مه وعده دادند اعتراضات مسالمت‌آمیزی در حمایت از اصلاحات برگزار کنند. همانند آنچه در نیویورک اتفاق افتاد، معترضان چند پرچم آمریکا را در مخالفت با ترامپ و سیاست‌های تبعیض‌آمیز به آتش کشیدند.

ترامپ جمعه شب در جریان سخنرانی در مونت راشمور واقع در داکوتای جنوبی «معترضان خشمگین» را متهم کرده بود که تلاش دارند تاریخ را پاک کنند. او در قالب سخنرانی مذکور خودش را به مثابه سدی در برابر افراط‌گرایی چپ به توصیف نمود.

ترامپ روز جمعه در جریان سخنرانی در مونت راشمور، معترضان حامی جنبش جان سیاهپوستان مهم است و معترضان ضدنژاد پرستی که بیش از یک ماه است که به خیابان می‌آید را به باد حمله گرفت.

گروه فعالان جدید موسوم به «مبارزان آزادی دی‌سی» که به دنبال گردهم آوردن نسلی از حامیان دارای تنوع قومی در حمایت از آزادی برای همه مردم به ویژه جمعیت سیاهپوست در واشنگتن است، یکی از گروه‌های ضدفاشیست بود که هشدار شهردار مبنی بر خودداری از تجمع را نادیده گرفت.

کریگان ویلیامز جوان ۲۲ ساله و از بنیانگذاران گروه در این باره می‌گوید: «سیاهپوستان هنوز از زنجیر استبداد رهایی پیدا نکرده‌اند و به همین خاطر نمی‌توانیم روز استقلال را واقعاً جشن بگیریم. ما امروز راهپیمایی می‌کنیم تا نشان دهیم سیاهپوستان همچنان برای آزادی‌های ساده‌ای می‌جنگند که قرار بوده قانون اساسی فراهم سازد.» گروه وی به عصر میزبان یک راهپیمایی و یک مراسم هنری است.

ترامپ بارها از جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» انتقاد کرده و به صراحت طرف نهادهای مجری قانون را گرفته است.

اعتراضات در ریچموند

فعالان مسلح جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» و گروه‌های راست‌گرا نیز روز شنبه در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا گردهم جمع شدند تا حمایت یکپارچه خود را از متمم دوم قانون اساسی نشان دهند. حداقل ۲۰۰ نفر که اسلحه، سلاح‌های نیمه اتوماتیک، و دیگر سلاح‌های گرم در دست داشتند در بیرون میدان کاپیتول جمع شدند تا به قانون کنترل سلاح و نقض حقوق مندرج در قانون اساسی اعتراض کنند. این راهپیمایی که توسط گروه «شوالیه‌های ویرجینیا» برگزار شده بود همچنین گرامیداشتی بود برای دونکان لمپ جوان ۲۱ ساله‌ای که در ماه مارس در جریان یورش سرزده پلیس در خانه‌اش واقع در ایالت مریلند با شلیک گلوله کشته شد.

تظاهرکنندگان حامی حقوق مندرج در متمم دوم قانون اساسی روز شنبه در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا تجمع کردند و اعضای گروه‌های دیگر نظیر «جان سیاهپوستان مهم است» و همچنین اعضای سازمان‌های شبه‌نظامی به آنها پیوستند.

درباره این رویداد در فیس‌بوک آمده بود: «این راهپیمایی در روز چهارم جولای می‌خواهد نشان دهد که مالکان اسلحه اجازه نمی‌دهند حقشان پایمال شود! ما شهروندان خواهان آن هستیم که کسانی که سوگند خورده‌اند از ما حراست کنند از حقوق ما ذیل متمم دوم قانون اساسی حراست کنند. هرگونه قوانین ضد اسلحه ناقض قانون اساسی است.»

«دونکان لمپ برادر ما بود که حین خواب ناجوانمردانه به قتل رسید، آنهم ذیل قوانین وضع‌شده در مریلند مشابه همان قوانینی که نورتام فرماندار ویرجینیا در آن ایالت تصویب نموده است.»

برگزارکنندگان گفتند که می‌خواهند به نورتام نشان دهند که «ما همچون میهن‌پرستان، آمریکایی‌ها، و مردان و زنان آزاد محکم و قوی می‌ایستیم.»

عکس‌ها نمایانگر آن بودند که معترضان از طیف‌های سیاسی گوناگون در راستای اعمال حق خود در خصوص حمل اسلحه در هم ادغام شده‌اند.

گروه‌های مسلح روز ۴ جولای گردهم جمع شدند تا به قوانین ضد اسلحه اعتراض کنند و همچنین یاد دونکن لمپ را گرامی بدارند. دونکن لمپ جوان ۲۱ ساله‌ای بود که در جریان یورش سرزده پلیس به خانه‌اش کشته شد.

حداقل هشت معترض شرکت‌کننده در راهپیمایی متمم دوم در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا در راستای دهن‌کجی به رالف نورتام فرماندار این ایالت با خود اسلحه حمل کردند.

آماندا چیس سناتور ایالت ویرجینیا که کاندیدای جمهوری‌خواهان برای پست فرمانداری ایالت است، از جمله افراد برجسته حاضر در راهپیمایی بود. وی در تصویر در حال حمل اسلحه مشاهده می‌شود.

آماندا چیس سناتور ایالت ویرجینیا که کاندیدای جمهوری‌خواهان برای پست فرمانداری ایالت است، از جمله افراد برجسته حاضر در راهپیمایی بود.

چیس که اسلحه با خود به همراه داشت در خصوص موضع خود در قبال پلیس و اعتراضات جاری در سطح کشور برای فعالان سخنرانی کرد.

وی گفت: «ما آدم بدها را تحمل نمی‌کنیم. مأموران پلیس ما اکثراً آدم‌های خوبی هستند و امور را به نحو صحیح انجام می‌دهند. اما ما باید به کسانی که مشکل سلامت روانی دارند کمک کنیم. ما باید یاری‌دهنده باشیم، نه که کمک خود را دریغ کنیم.»

این راهپیمایی شش ماه پس از یک راهپیمایی دیگر در حمایت از حقوق حمل اسلحه در ویرجینیا برگزار شده بود. بیش از ۲۲۰۰۰ کنشگر مسلح در راهپیمایی قبلی در مقابل پارلمان ایالتی تجمع کردند تا به قانونی اعتراض کنند که در پارلمان ایالتیِ تحت کنترل دموکرات‌ها به تصویب رسیده بود.

اعتراضات پس از آن صورت گرفت که نورتام فرماندار ایالت ویرجینیا ورود با اسلحه به محوطه پارلمان ایالتی را ممنوع کرد.

گرگوری «جویی» جانسون در حال سوزاندن پرچم آمریکا در نزدیکی ستاره اختصاص‌یافته به دونالد ترامپ در پیاده‌رو مشاهیر هالیوود در جریان راهپیمایی ضد ترامپ در شهر لوس‌آنجلس ایالت کالیفرنیا. اقدام جانسون در به آتش کشیدن پرچم آمریکا در ایالت تگزاس در سال ۱۹۸۴ موجب شد تا دیوان عالی آمریکا از چنین اقدامی به مثابه آزادی بیان دفاع کند.

صدها نفر از مردم در جریان راهپیمایی در شهر شیکاگوی ایالت ایلینوی تصاویر قربانیان خشونت با اسلحه را در دست داشتد و همچنین پلاکاردهایی در حمایت از جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» با خود حمل می‌کردند که از جمله بر روی آنها نوشته شده بود: «آمریکا هیچگاه آزاد یا بزرگ نبود».

گفتنی است اعتراضات در دیگر شهرها و ایالت‌های آمریکا همچنان ادامه دارد و بر اساس آمار منتشر شده تاکنون بیش از ۱۵ هزار نفر از معترضان بازداشت و حداقل بیش از ۲۵ نفر در جریان اعتراضات کشته شده‌اند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top