تاریخ انتشار: شنبه 1399/04/21 - 10:23
کد خبر: 363123

جامعه اسلامی دانشجویان در نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف؛

۴ پیشنهاد برای اصلاح ساختارهای مجلس

انتخاب مجلس برای پست ریاست دیوان محاسبات آزمون بزرگ دیگری است که جدیت مجلس در برخورد با مفاسد را نشان خواهد داد. انتخاب فردی با سلامت کامل در مسائل مالی و سابقه مشخص فعالیت در عرصه های نظارتی با در نظر گرفتن توان علمی و تخصصی از جمله ملاک های مهم برای نمایندگان ملت می باشد.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جامعه اسلامی دانشجویان در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل خود برای همکاری به جهت اصلاح ساختارهای بعضا ناکارآمد مجلس را اعلام کرد؛ متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام؛
نیک مستحضرید که کارآمدی مجلس و برگشت به راس امور زمانی محقق خواهد شد که ساختارهای زائد و بعضا ناکارآمد پارلمان اصلاح گردد تا قطار پارلمان که مدت هاست از مسیر مشخص در قانون اساسی و موارد مورد تاکید مقام معظم رهبری خارج شده، به ریل درست بازگشته تا مردم برسر کار آمدن جبهه انقلاب را احساس کنند.

در این میان اما توجه به ساختار نظارتی مجلس یعنی دیوان محاسبات به عنوان یک نهاد مستقل و بدور از سیاسی کاری های معمول همچون قوه قضائیه برای انجام وظیفه نظارتی نمایندگان ملت نسبت به قوانین مصوب یکی از مهم ترین ساختارهای پارلمان است که باید اصلاح گردد. در همین راستا اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی ایران اسلامی مواردی را که بر اساس جلسات متعدد و مشورت با متخصصان این حوزه می باشد را جهت بررسی و اعمال از سوی جنابعالی در ادامه پیشنهاد می دهد :

1. قرائت گزارش بررسی‌ها :

باید در نظر داشت که یکی از اصول مهم در برخورد با فساد این است که مفسدین همیشه وجود نهاد نظارتی را حس کنند. در همین راستا قرائت گزارش های مختلف در حوزه های گوناگون کمک شایانی خواهد نمود. آنچه مهم است پیگیری نمایندگان ملت و الزام ریاست مجلس برای دیوان محاسبات و شخص رئیس آن به جهت قرائت های منظم از بودجه و دیگر موضوعات مطرح شده در ماده 1 قانون دیوان محاسبات کشور می باشد. الزام قرائت و ارجاع به قوه قضائیه نقش مهم نظارتی مجلس را محقق که گام بلندی در راستای برگشت مجلس به راس امور است.

2. شفافیت در برخوردها و پرونده‌ها:

در راستای تحقق شفافیت در تمام ساختارهای مجلس شورای اسلامی، نقش و جایگاه این شفافیت در نهاد نظارتی مجلس یعنی دیوان محاسبات راهبردی و ضروری است. الزام دیوان به اطلاع رسانی و شفافیت برای مردم در پرونده ها و تخلفات صورت گرفته از سوی دستگاه های کشور و مسئولین عالی رتبه اقدامی است مهم که دوای درد این روزهای کشور است.

3. ارتباط مردمی

ضمن توجه به ماده 1و ماده 41 قانون دیوان محاسبات کشور که شرح وظایف این دستگاه است، ضروری است سامانه دریافت گزارشات مردمی توسعه یافته و با طراحی سامانه ای اقدام به دریافت گزارشات و تعیین شفاف مسیر پیگیری برای فرد گزارش دهنده شود. همچنین در نظر گرفتن موارد تشویقی برای افراد گزارش دهنده نیز اقدامی موثر در این راستا است.

4. انتخاب رئیس دیوان محاسبات :

اصلاح آئین نامه مجلس در دوره گذشته و ضوابط تعیین شده برای انتخاب رئیس دیوان محاسبات از جمله اقدامات مهمی بوده که صورت گرفته است. از جنابعالی انتظار داریم به جهت تخصصی بودن پست مذکور و نقش مهم آن در تحقق نقش نظارتی پارلمان، امتیازات کسب شده توسط گزینه های داوطلب در کمیسیون برنامه و بودجه شفاف برای مردم و رسانه ها اعلام گردد تا مشخص شود تا چه اندازه اراده مجلس در نظارت جدی است.

انتخاب مجلس برای پست ریاست دیوان محاسبات آزمون بزرگ دیگری است که جدیت مجلس در برخورد با مفاسد را نشان خواهد داد. انتخاب فردی با سلامت کامل در مسائل مالی و سابقه مشخص فعالیت در عرصه های نظارتی با در نظر گرفتن توان علمی و تخصصی از جمله ملاک های مهم برای نمایندگان ملت می باشد. توجه به این نکته که انتخاب ریاست دیوان محاسبات نباید محلی برای منازعه احزاب سیاسی باشد لازم و ضروری است چراکه اگر مجلس وارد بازی سیاسی احزاب، گروه¬ها و افراد شود قطعا در آینده استقلال دیوان برای ورود به پرونده ها و برخورد با افراد زیر سوال خواهد رفت.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی ایران اسلامی آمادگی کامل خود برای همکاری به جهت اصلاح ساختارهای بعضا ناکارآمد پارلمان را خدمت جنابعالی اعلام نموده و امیدواریم با نگاه ویژه ریاست مجلس طرح های ارائه شده در کمیسیون های مربوطه با دستور جنابعالی به صورت ویژه بررسی و نتیجه آن به این اتحادیه اعلام گردد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top