تاریخ انتشار: شنبه 1399/04/21 - 16:04
کد خبر: 363206

نماینده بندرعباس: توسعه یک میدان مشترک به شرکتی ایرانی واگذار شد

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خبر داد: قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یاران در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خانه ملت، احمد مرادی از انعقاد قرارداد عملیات توسعه و بهره‌برداری یکپارچه میدان مشترک یاران در ادامه توافقنامه اصولی (HOA) مطالعه این میدان که پیش از این امضا شده بود، خبر داد و گفت: قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یاران، صبح امروز (شنبه، ۲۱ تیرماه) با حضور وزیر نفت، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران (به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران) و مدیرعامل شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شد.

نماینده مردم بندرعباس، قشم و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم نزدیک به 300 میلیون دلار شده است، افزود: همچنین قرارداد آن 10 ساله قابل تمدید است.

وی همچنین افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور، حفظ سرمایه ملی در میادین مشترک، حمایت از تولید داخلی، حمایت از شرکت‌های داخلی، بهره‌برداری از نیروهای متخصص بومی و ایجاد اشتغال در منطقه را ازجمله دستاوردهای این قرارداد عنوان کرد.

مرادی با بیان اینکه این میدان در 130 کیلومتری در جنوب غربی اهواز واقع شده است، اضافه کرد: در حالی میدان مشترک یاران با میدان مجنون کشور عراق مشترک است که تمام اقدامات مربوط به طراحی تا ساخت آن  نیروهای داخلی صورت می‌گیرد.

نماینده مردم بندرعباس، قشم و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این قرارداد که با هدف بهره‌مندی حداکثری از توان و ظرفیت شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی به امضا رسید، دستیابی به تولید تجمعی اضافی حدود ۳۹.۵ میلیون بشکه را طی ۱۰ سال هدف‌گذاری کرده و هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم آن معادل ۲۲۷ میلیون دلار و هزینه‌های بهره‌برداری از تأسیسات در طول مدت قرارداد (شامل تولید خط پایه و اضافی) معادل ۲۳۶ میلیون دلار برآورد شده است. پیمانکار مؤظف است تمام منابع مالی لازم برای اجرای طرح را تأمین کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: شرح کار این قرارداد مشتمل بر حفاری ۶ حلقه چاه جدید (سه حلقه در یاران شمالی و سه حلقه در یاران جنوبی)، حفاری یک حلقه چاه توصیفی، حفاری یک حلقه چاه تزریق آب موجود، تعمیر پنج حلقه چاه، تجهیز ۲۷ حلقه چاه تولیدی لایه سروک به پمپ درون‌چاهی (ESP)، احداث و به‌روزرسانی تاسیسات سطح‌الارضی، انجام مطالعات آزمایشگاهی و طراحی روش ازدیاد برداشت (EOR) است.

وی افزود: توافقنامه‌ای به‌منظور مطالعه میدان یاران مهرماه سال ۹۵ میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پرشیا امضا شده بود که این توافقنامه، امروز به امضای قرارداد نهایی منتهی شد.

مرادی با بیان اینکه توسعه میدان مشترک یاران که در ۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و غرب میدان آزادگان جنوبی قرار دارد و با میدان مجنون عراق مشترک است، گفت: در دو بخش جنوبی و شمالی دنبال شده؛ توسعه یاران شمالی، نخستین پروژه صد درصد بیع متقابل ایرانی به حساب می‌آید که ازسوی شرکت نفت و گاز پرشیا با هدف تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت اجرایی شد و در آبان‌ماه سال ۹۵ به بهره‌برداری رسمی رسید و حدود یک سال بعد، برداشت نفت از بخش جنوبی میدان یاران نیز که توسعه آن در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار داشت، آغاز شد.

به گفته نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اجرای این طرح توسعه که تا این مرحله نیز با اتکا به توان و ظرفیت‌های داخلی دنبال شده است، ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور و حفظ سرمایه‌های ملی در میدان‌های مشترک، با حمایت از ظرفیت‌های ایرانی، زمینه بهره‌مندی حداکثری از توان داخل، رونق فضای کار استان و اشتغال‌زایی برای سرمایه انسانی بومی را ایجاد خواهد کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top