تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/04/23 - 10:58
کد خبر: 363443

برای مقابله با کرونا کمیته مشترک دانشگاه‌های ایران و روسیه تشکیل شود

رییس دانشگاه تهران بر تشکیل کمیته‌ای مشترک بین دانشگاه‌های ایران و روسیه برای همکاری و به اشتراک‌گذاری تجارب و یافته‌ها در حوزه مقابله با ویروس کرونا تاکید کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، محمود نیلی احمدآبادی عصر سه شنبه در پنجمین اجلاس دانشگاه های برتر ایران و روسیه اظهار داشت: نشست های چند سال اخیر باعث افزایش تبادل استاد و دانشجو بین ایران و روسیه شده است.

وی ادامه داد: همچنین اجلاس مشترک ایران و روسیه باعث افزایش اطلاعات از قابلیت های دو کشور شده و اطلاعات دو طرف نسبت به گذشته افزایش یافته است.

نیلی عنوان کرد: در چند سال گذشته حدود ۴۰ دانشجوی روسی و ۳۸ استاد از دانشگاه های روسیه در دانشگاه تهران حضور پیدا کردند و اخیر قصد داشتیم ۱۳ دانشجو به روسیه اعزام کنیم که به دلیل شیوع کرونا عقب افتاد.

وی با تاکید بر اینکه، سطح همکاری اقتصادی و سیاسی دو کشور ایران و روسیه در شرایط فعلی باید افزایش یابد، افزود: امروز دنیا بیش از هر زمان دیگری به علم نیازمند است و در آینده تحقیقات بیشتری خواهیم داشت.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: نیاز است علم از پایه تا کاربرد در تمام موضوعات سهیم باشد و باید دانشگاه های ایران و روسیه با سیاستمداران صحبت کنند تا توجه آنها به حوزه علم و همکاری با رویکرد تضمین آینده مردم بیشتر شود.

وی بیان کرد: در زمینه کرونا ما در دانشگاه تهران به سمت آموزش های بین رشته ای رفتیم و بین دانشگاه های مختلف همکاری هایی را شکل دادیم که نتایج خوبی داشته و گزارش های متعددی را به دولت ارائه کرده ایم.

نیلی تاکید کرد: باید کمیته ای تشکیل شود و دو کشور تجارب و یافته های خود را در حوزه ویروس کرونا به اشتراک بگذارند و در سایه همکاری دانشگاه های ایران و روسیه بر این ویروس غلبه پیدا کنیم.

وی افزود: با استفاده از توسعه تکنولوژی فعالیت های علمی خود را ادامه دادیم و توافق کردیم دوره های مشترک را بین دانشگاه های ایران و روسیه شکل دهیم، همچنین نگران تبادل دانشجو بودیم که با استفاده از آموزش مجازی این مشکل رفع شد.

رییس دانشگاه تهران گفت: دو کشور در حوزه زبان فارسی و روسی همکاری داشتند اما توسعه همکاری ها و  پروژه های مشترک مورد نیاز است و یکی از برنامه های ما نیز همین است.

افزایش بورسیه برای اعزام دانشجویان به روسیه

رییس دانشگاه شهید بهشتی نیز در پنجمین اجلاس دانشگاه های برتر ایران و روسیه با بیان اینکه این دانشگاه مرجع همکاری های ایران و روسیه است و ۵۱ عضو دارد، افزود: اخیرا یک شورای سیاست گذاری تشکیل شده است و چشم اندازهای خوبی را برای همکاری های آینده ترسیم شده است.

سعدالله نصیری قیداری ادامه داد: همچنین چهارمین کارگروه با ۷۰ نفر تشکیل شد و پنجمین نشست نیز به صورت مجازی برگزار شد. در سال گذشته ۱۴ عضو هیات علمی در کنفرانس روسیه و ۱۵ استاد روسیه در کنفرانس دانشگاه شهید بهشتی شرکت کردند.

نصیری عنوان کرد: اخیرا فضای جدیدی را برای تقویت فعالیت ها اختصاص داده ایم و با همکاری ۱۳ استاد ایرانی که فارغ التحصیل روسیه هستند، سامانه جست و جو پژوهشگران ایرانی را برای آشنایی پژوهشگران دو کشور با یکدیگر ایجاد کرده ایم و مورد استقبال قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تارنمای علمی راه اندازی شده و اهدافی را نیز برنامه ریزی کرده است، اظهار داشت: برنامه ریزی شده تا بورسیه و سهمیه برای اعزام دانشجویان به روسیه افزایش پیدا کند.

دوره مشترک زبان فارسی و روسی برگزار شود

رییس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این اجلاس خواستار برگزاری دوره های آموزش کارشناسی ارشد زبان فارسی، روسی، ایرانشناسی، زبان شناسی و مطالعات منطقه ای با دانشگاه ها روسی شد.
حسین سلیمی خاطرنشان کرد: پنج سال قبل این مسأله مطرح شد که دانشگاه های ایران و روسیه شناختی از یکدیگر ندارند و بیشتر روشنفکران دو کشور با هم مرتبط بودند.
وی تاکید کرد: الان باید بگویم در این چند سال، شناخت و همکاری بین دانشگاه های ایران و روسیه افزایش داشته و دانشگاه های علوم انسانی ۲ کشور از حاشیه های روشنفکری به متن فعالیت ها و تحولات آمدند.

رییس دانشگاه علامه همچنین از برگزاری همایش مشترک بین دانشگاه علامه با دانشگاه های روسیه درباره تعاملات فرهنگی خبر داد.

سلیمی با اشاره به اینکه بیشترین همکاری با دانشگاه های روسیه در رشته های مشترک بوده است، افزود: به نوعی تعدادی از دانشجویان و استادان ما در دوره های مشترک بین ۲ کشور شرکت داشتند.

وی تصریح کرد: در این سه ماه مجموعه فعالیت های بین المللی دانشگاه علامه طباطبایی به بیش از سه برابر مدت مشابه رسیده است.

پنجمین اجلاس مشترک دانشگاه های برتر ایران و روسیه با حضور ۱۳ دانشگاه برتر ایران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه گیلان (به نمایندگی دانشگاه های حاشیه دریای خزر) و ۲۴ دانشگاه برتر کشور روسیه با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، جلال کاظمی سفیر سابق ایران در روسیه، وزیر علوم و آموزش عالی روسیه، والری نیکلاویچ فالکاو، لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران به صورت مجازی در حال برگزاری است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top