گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 363893

اندیشه علوم انسانی اسلامی به دنبال حذف دانش تجربی نیست

عدم حذف دانش تجربی در رویکرد اندیشه علوم انسانی اسلامی، موضوع مشترک نشست مجازیِ رونمایی از کتاب «الگوی علوم انسانی اسلامی، چارچوب نظری و مدل عملیاتی» بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از پویا، کتاب «الگوی علوم انسانی اسلامی چارچوب نظری و مدل عملیاتی» نوشته‌ی دکتر سید محمدرضا تقوی صبح سه‌شنبه 24 تیرماه 1399 به صورت مجازی رونمایی شد.

اندیشه علوم انسانی اسلامی به دنبال حذف دانش تجربی نیست

در این نشست مجازی، علاوه بر نویسنده، حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، عطاءالله رفیعی آتانی، دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی، استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به بیان دیدگاه‌های خود در مورد این کتاب و علوم  انسانی اسلامی پرداختند.

جای بحث‌های ایجابی در حوزه علوم انسانیِ اسلامی خالی است

در ابتدای این جلسه سید محمدرضا تقوی در بیان هدف از نگارش این کتاب گفت: «من از چند سال قبل احساس کردم که جای بحث‌های ایجابی در حوزه علوم انسانی اسلامی خالی است. دیدگاه‌های موجود در کتاب‌های مختلف بررسی شده‌اند، اما مسئولان این حوزه توجه کافی به ضرورت تحول در علوم انسانی اسلامی ندارند.»

استاد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز ضمن بیان تفاوت‌های مبنایی علوم انسانی غربی و علوم انسانی اسلامی گفت: وقتی که ما از دوره راهنمایی و دبیرستان با یک سیستم آموزشی مبتنی بر علوم انسانی غربی رشد می‌کنیم و ذهنیت ما با این تفکر شکل می‌گیرد، ناخودآگاه وقتی هم که می‌خواهیم از دیدگاه اسلامی بنویسیم، با نگاه سکولار به دین نگاه می‌کنیم.

عضو پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه شیراز با بیان اینکه بیشتر اساتید فعال در حوزه علوم انسانی اسلامی به مباحث سلبی یا نقد دیدگاه‌های رایج علاقه دارند، گفت: در فصل اول کتاب ابتدا مروری بر اتفاقات سه دهه اخیر در حوزه علوم انسانی داشتم و در پایان این فصل به عنوان مثال چهار رویکرد متفکران ایرانی را مورد نقد قرار دادم.، اما از آنجا که عمده تلاش من بر نقد نبود، در فصل‌های بعدی کتاب وارد بحث‌های علوم انسانی اسلامی شدم. به نظر من علوم انسانی باید تشکیل یک نظام‌واره و یا دستگاه‌واره بدهد.

تقوی پس از توضیح مختصری در مورد بخش‌های مختلف کتاب در پایان صحبت‌های خود گفت: آنچه که در غرب ملاک صحت است، انطباق با وضعیت بیرونی است. به‌طور مثال در روانشناسی بررسی می‌کنند که در جامعه چه چیزی هنجار است، بعد کسانی که بالاتر یا پایین‌تر از این هنجار هستند، بیمار محسوب می‌شوند؛ اما ملاک صحت در علوم انسانی اسلامی قول، فعل، سیره، ادعیه و سایر آثار امام معصوم بایدباشد.

اهمیت کثرت‌گرایی روش‌شناختی در تولید علوم انسانی اسلامی

حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی دومین سخنران این جلسه صحبت‌های خود را با تشکر از اهتمام و تمرکز ویژه‌ی مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا بر تولید محتوا در حوزه علوم انسانی اسلامی شروع کرد و در ادامه گفت: احساس می‌کنم مهم‌ترین بخش کتاب، گفتار چهاردهم آن باشد. ایشان در سراسر کتاب و خصوصاً در این بخش تأکید می‌کنند ما برای تولید علوم انسانی اسلامی باید به توانمندی‌های علوم پایه اسلامی یا سایر علوم اسلامی و عالمان و متخصصان آن عرصه توجه کنیم. مثلاً به علم فقه و فقها، علم کلام و متکلمان، علم فلسفه و فیلسوفان و همچنین عرفان و عارفان. باید در تولید پروسه علوم انسانی اسلامی به این‌ها توجه بشود. این نکته‌ی مهمی است یعنی ما باید یک نگاه مجموعی به تراث علمی و تراث اسلامی‌ داشته باشیم.

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه دکتر تقوی در سراسر کتاب تفاوت جدیِ مبانی علوم انسانی غربی و علوم انسانی اسلامی را برجسته کرده است، افزود: نکته‌ی دیگر، توجه نویسنده به کثرت‌گرایی روش‌شناختی در تولید علوم انسانی اسلامی است و در الگوی ایشان هم روش حس و تجربه، هم روش عقل، هم روش قلب و شهود و هم علم معصوم و روش نقلی و وحیانی مورد توجه بوده است.

در حوزه معارف و مبانی دینی دستگاهی سازگار از مفاهیم نداریم

عطاءالله رفیعی آتانی با اشاره به اصول و چارچوب‌های کار در حوزه علوم انسانی اسلامی گفت: یک اتفاق خوب در این کتاب و کتاب‌های مشابه این است که به نظر من ما به یک نقطه مشترک رسیده‌ایم و روی چارچوب‌های کلی کار توافق کرده‌ایم. یکی از اشکالات قبلی ما این بود که هر کسی از یک منظری وارد علوم انسانی اسلامی می‌شد، اما الان تقریباً چارچوب‌های کلی مثل هم هستند و سازمان کار شکل گرفته است.

رئیس دبیرخانه دائمی و دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان نگاه سیستمی و نظام‌واره‌ای دکتر تقوی گفت: تأکید آقای دکتر تقوی بر نگاه سیستمی و نظام‌واره‌ای است که این خیلی خوب است و ما را حداقل در بیان معارف از تناقض‌گویی باز می‌دارد. یعنی حرف‌های ما با هم در یک چارچوب ذهنی قرار می‌گیرد.

اندیشه علوم انسانی اسلامی به هیچ وجه به دنبال حذف دانش تجربی نیست

حجت‌الاسلام رضا غلامی آخرین سخنران این نشست ضمن اشاره به رونق بحث علوم انسانی اسلامی در محافل علمی گفت: طی دهه اخیر و با گرایش قابل توجهی که در دانشگاه ها به سمت علوم انسانیِ اسلامی پدید آمده است، نه تنها بنیان‌های نظری این علوم در حال قوی شدن است بلکه مسیرهای عملی مناسبی هم برای ورود مضاعف علوم انسانیِ اسلامی در بطن دانشگاه‌ها باز می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در ادامه با اشاره به لزوم نقد تولیدات علوم انسانیِ اسلامی تأکید کرد: متخصصان عرصه علوم انسانی اسلامی از نقدهای عالمانه در این عرصه استقبال می‌کنند و حتی تقاضا می‌کنند نظریه‌ها و مدل‌های علوم انسانیِ اسلامی بی‌رحمانه اما عالمانه نقد شود؛ لکن مهم این است که منتقدین مبنای نقد خودشان را سخنان سطحی و مغلوط برخی رسانه‌ها یا اصحاب سیاست قرار ندهند. در شرایطی که تاکنون ده‌ها کتاب و صدها مقاله علمی و پژوهشی در باب فلسفه یا روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی تألیف شده است، جا دارد همین کتاب‌ها و مقالات مورد نقد و ارزیابی قرار بگیرند. البته  باید قبول کرد که آزاداندیشی و مواجهه انتقادی در دانشگاه‌ها همچنان مطرود و منزوی است و بخشی از اساتید محترم ما در برابر نظریه‌های غربی در انفعال به سر می‌برند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با بیان اینکه اندیشه علوم انسانی اسلامی به هیچ وجه به دنبال حذف دانش تجربی نیست، افزود: علوم انسانی اسلامی ـ نه فقط از پایگاه دین، بلکه از پایگاه خود علم ـ درباره مبانی و روش‌شناسی علم حرف‌ها و نقدهای جدی دارد. باید قبول کرد که رشد افسارگسیخته نسبیت‌‌گرایی در علوم انسانی، شرایط علم را به شدت ضعیف و ناکارآمد کرده است و نظریه‌های پست مدرن در فلسفه علم هم نه فقط مشکل را حل نکرده است بلکه به مشکل نسبیت‌گرایی افزوده است.

کتاب «الگوی علوم انسانی اسلامی چارچوب نظری و مدل عملیاتی» نوشته‌ی دکتر سید محمدرضا تقوی استاد دانشگاه شیراز، در هفت فصل و 446 صفحه توسط انتشارات آفتاب توسعه (ناشر اختصاصی مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا) با قیمت 69000 تومان به تازگی وارد حوزه نشر کشور شده است.  این کتاب می‌کوشد با استفاده از روش تحقیق کیفی، با نگرشی استنتاجی به منابع دینی، به یک نظام نظری و مدل عملیاتی برای روش‎شناسی علوم انسانی اسلامی دست یابد که دارای ویژگی‌‎های مذکور باشد. برای این منظور، مبادی هستی‎شناسی، انسان‎شناسی، معرفت‎شناسی، فلسفه علم، روش‎شناسی و روش‌‎های پژوهش (هر کدام در 6 اصل و در مجموع در یک ماتریس 6*6) به عنوان مبادی و چارچوب‌‎های نظری نظام جامع معرفتی اسلام در علوم تعریف شدند.»

نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
تورهای مسافرتی آفری