تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/04/31 - 20:25
کد خبر: 364572

دلایل افزایش آمار بیکاری، طلاق و اعتیاد در بین زنان ایلامی

مدیرکل امور بانوان استان ایلام ضمن واکاوی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بانوان استان، آخرین وضعیت اشتغال، طلاق، خودکشی، بازماندن از تحصیل، اعتیاد و ... در میان زنان استان را تشریح کرد و گفت: متاسفانه هنوز خودکشی در بین بانوان شایع است و ایلام از این نظر رتبه اول کشور را دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از کارگر آنلاین، زینب شیرخوانی در گفت‌وگو با ایلنا ابتدا به وضعیت اشتغال زنان کارمند استان ایلام در دوران شیوع کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: بانوان شاغل در بخش‌های اداری استان مرتب به ما مراجعه می‌کنند و به دلیل تعطیلی مهدکودک‌ها با مشکلات عدیده ای برای نگهداری کودکان‌شان روبه رو هستند و مدام تقاضای همکاری از سوی مدیران ادارات برای دورکاری و یا شیفتی کار کردن را دارند.

مدیرکل امور بانوان استانداری ایلام عنوان کرد: برخی از زنان کارمند استان ایلام به دلیل بیماری های خاص و زمینه ای که دارند نمی‌توانند مرخصی بگیرند و یا دورکار شوند چرا که زیر ساخت ادارات‌شان به گونه ای است که حتما باید در محل کار حضور فیزیکی داشته باشند و برخی از ارگان ها با وجودی که نیروی کار می‌تواند دورکاری کند متاسفانه در این زمینه همکاری نمی کنند. در این زمینه مدام با مسئولان‌ ادارات تماس می گیرم که می گویند برای مرخصی و دورکاری دست مان بسته است و کارمان لنگ می ماند.

احتمال ابتلا به کرونای بانوان کارمند در 118 مخابرات

شیرخوانی گفت: بانوانی که در 118 مخابرات فعالیت می کنند، هرچند که به شکل شیفت مشغول اند ولی باز هم تعداد 16 نفر در یک اتاق و آنهم با توجه به بیماری های زمینه ای مانند قلبی و غیره که دارند احتمال مبتلا شدن آنها به بیماری کرونا زیاد است. حالا بماند که این قبیل کارمندان اکثرا در خانه نیز دارای کودکان خردسال هستند. برای پیگیری این موضوع حتی حضورا نیز به دیدار مسئول مخابرات استان رفته‌ام ولی گفتند که نمی‌شود کارمندان دورکار شوند. در برخی از ارگان های دیگر زنان باردار مشغول به کارند آنهم با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا که این  مسئله بسیار نگران کننده است.

دورکاری کارمندان 3 اداره استان

شیرخانی ادامه داد: استاندار ایلام برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا به دستگاه های اجرایی تاکید بسیار دارند که اداراتی که می‌توانند کارمندان‌شان دورکاری کنند از حضورشان در ادارات جلوگیری شود. خوشبختانه ادارتی از جمله برق، ثبت احوال و کانون پرورشی کودکان در این زمینه همکاری خوبی با کارمندان خود داشتند.

مدیرکل امور بانوان استان ایلام: در استان ایلام به دلیل آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق و خودکشی تعداد زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند بسیار زیاد است.

مدیرکل امور بانوان استانداری ایلام در ادامه گفت: دبیرخانه‌ها، حسابداری‌ها، حوزه‌های اجتماعی که مددکاران‌شان بیشترین مراجعه کننده های مردمی را دارند و همچنین کادر درمان آنهم با وجودی که هم کودک خردسال و هم بیماری زمینه ای دارند بیشترین حضور فیزیکی را در عرصه های شغلی استان ایلام دارند.

زنان زندانی ایلام در مرخص اند

وی اضافه کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا زنان زندانی استان در مرخصی به سر می برند البته با شرایط و قید قردادهای خاصی که برای‌شان در نظر گرفته شده است. هیچکدام از زنان زندانی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بیماری کرونا مبتلا نشده اند. تعداد این زنان زندانی در سطح استان 20 نفر است که به دلیل مسائل مالی و یا اعتیاد در زندان به سر می‌برند. اخیرا دیداری با نماینده زن استان در مجلس داشتم و درباره زنان زندانی که به دلیل مسائل مالی در بند هستند صحبت کردم و ایشان هم قول مساعد دادند برای زنان استان که بدهی مالی دارند به شکل ویژه اعتبار در نظر گرفته شود که با وصول بدهی های شان هر چه زودتر از زندان آزاد شوند.

بیشترین آسیب کرونا به معلمان حق التحریر

شیرخانی ادامه داد: مربیان مهدکودک و معلمان حق التحریر استان از شیوع بیماریی کرونا و تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها بیشترین آسیب را متحمل شدند و این افراد اکثرا تحصیل کرده و جوان اند و در نوبت دریافت تسهیلات قرار گرفته اند که البته تاکنون دریافتی نداشته اند.

همکاری خوب اداره کل کار با زنان کارگر

وی ادامه داد: برای زنان کارگر استان که به دلیل شرایط کرونایی شغل شان را از دست دادند، اداره کار استان همکاری خوبی با این بانوان کارگر داشت و همچنین سازمان تامین اجتماعی بیمه ها را به موقع پرداخت می‌کند و به گفته مدیرکل اداره کار اولین استانی هستیم که بیشترین اعتبار را توانسته ایم جذب کنیم و بیشترین ثبت نام را در حوزه تسهیلات داشتیم. اکثر زنان کارگر استان در بخش های تولیدی مشغول به کارند.

9 آسیب اجتماعی بانوان ایلامی

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آسیب‌هایی که بانوان استان با آنها درگیرند پرداخت و گفت: خودکشی، طلاق زودرس که در بسیاری از موارد به زیر 5 سال می رسد، بیکاری زنان تحصیل کرده، اعتیاد و... بیشترین آسیب هایی هستند که بسیاری از زنان استان با آنها دست به گریبانند و 9 مورد از آنها را بررسی و راهکارهایی برای کاهش این آسیب ها را در اولویت کاری مان قرار داده ایم.

کارشکنی های اداری برای ایجاد فضای تفریحی

وی تصریح کرد: بانوان استان نیاز به فضایی برای تفریح دارند و در این زمینه پیگیری های زیادی برای ایجاد پارک ویژه بانوان انجام شده ولی متاسفانه با کارشکنی و بروکراسی‌ اداری و عدم همکاری سایر دستگاه‌ها موفق به اجرای این طرح  نشدیم. اما با اعتباراتی در حوزه اجتماعی کارگاه هایی در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی و طلاق اقدامات خوبی در سطح استان انجام داده ایم و کارگاه های آموزشی تخصصی در این زمینه برگزار شده و طبق گزارش‌های ارائه شده تاکنون نتایج خوب و راهکارهای اجرایی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین بانوان بدست آوردیم.

آمار بالای زنان سرپرست خانوار در استان

شیرخوانی ادامه داد: در استان ایلام به دلیل آسیب‌هایی از جمله طلاق و خودکشی تعداد زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند بسیار زیاد است و تعدادی از آنها نیز کشاورز و دامپرورند که از این طرق تسهیلاتی دریافت می کنند.

آمار بالای دختران ترک تحصیل کرده

مدیرکل امور بانوان استانداری ایلام بیان کرد: آمار دختران بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل کرده در نقاط روستایی و دور افتاده مرزی از جمله هلیلان و زرین آباد به دلیل کمبود فضای آموزشی، معلم، بیسوادی والدین و مخالفت با ادامه تحصیل فرزندان بسیار بالاست.

افزایش آمار اعتیاد در بین بانوان

وی عنوان کرد: آمار اعتیاد در بین زنان و دختران رو به افزایش است که موضوع افزایش اعتیاد به مواد مخدر در دست بررسی است.

مدیرکل امور بانوان استان ایلام: خودکشی در بین بانوان استان شایع است هر چند در حال حاضر شیب آمار خودکشی مقداری ملایم و نسبت به قبل کندتر شده ولی متاسفانه به لحاظ آماری هنوز استان ایلام رتبه اول را در سطح کشور دارد.

وی به علت آسیب های اجتماعی در بین بانوان استان اشاره کرد و گفت: بیکاری زنان استان ایلام پایه و اساس بسیاری از آسیب های دیگر از جمله خودکشی، طلاق، اعتباد به مواد مخدر و غیره است. اگر این بانوان که اکثرا تحصیل کرده بیکارند شاغل شوند مجبور به ازدواج های زودرس و بعد هم طلاق نخواهند شد.

وی تصریح کرد: خودکشی در بین بانوان استان بسیار زیاد است ولی در حال حاضر شیب آمار خودکشی مقداری ملایم و نسبت به قبل کندتر شده ولی متاسفانه به لحاظ آماری هنوز استان ایلام رتبه اول را در سطح کشور دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top