تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/05/01 - 10:20
کد خبر: 364618

بی‌نتیجه ماندن برنامه‌ریزی‌ها در حوزه ازدواج و خانواده

نماینده اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های قبلی در حوزه ازدواج و خانواده بی‌نتیجه مانده است، گفت: مردم انتظار دارند تا به‌صورت جدی به قوانین مربوط به خانواده و ازدواج توجه شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، امیرحسین بانکی‌پور درباره تشکیل کمیسیون ویژه خانواده در مجلس اظهار داشت: بر اساس ماده چهلم آیین‌نامه داخلی، مجلس می تواند برای مسائلی که حالت بحرانی و اضطراری پیدا می‌کنند کمیسیون ویژه تشکیل دهد تا به طور خاص برای رفع بحران کار ویژه‌ای را تعریف کند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در صحبت های اخیر خود با نمایندگان مجلس چند کار ویژه را تعریف کردند که یکی از آنها مسئله ازدواج جوانان، جمعیت و خانواده بود.

برنامه‌ریزی‌های قبلی در حوزه ازدواج و خانواده بی‌نتیجه مانده است

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه کارها و برنامه ریزی‌های قبلی در حوزه ازدواج و خانواده بی‌نتیجه مانده است عنوان کرد: از نظر جمعیت‌شناسان ما در وضعیت بحرانی به سر می‌بریم و اگر دیر اقدام کنیم در یک چاله جمعیتی قرار می‌گیریم که ضررهای غیر قابل جبرانی را به کشور وارد می کند.

بانکی پور گفت: ما در کمیسیون فرهنگی کمیته داریم تحت عنوان «زنان، جوانان، تربیت بدنی و خانواده» در واقع یک کمیته کمیسیون فرهنگی باید ۴ امر گسترده را پیگیری کند که یکی از آنها مسئله مهم خانواده است.

وی ادامه داد: طبیعتاً این نوع ورود به مسئله خانواده با چیزی که مد نظر رهبر معظم انقلاب است فاصله دارد و این طور نمی‌توان موضوع خانواده را به نتیجه رساند و مشکلات مربوط به آن را حل و فصل کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار داشت: بحث خانواده یک بحث چند بخشی است و ابعاد گسترده و گوناگونی دارد و شخصیت های دیگری در سایر کمیسیون ها هستند که در این زمینه‌ها صاحب نظر هستند و تشکیل کمیسیون ویژه خانواده کمک می‌کند تا ما بتوانیم با مشارکت همه صاحب نظران سایر کمیسیون‌ها به این مسئله بپردازیم و مشکلات مربوط به خانواده‌ها و ازدواج جوانان را حل و فصل کنیم.

کمیسیون ویژه خانواده به همه جنبه‌های مربوط به خانواده می‌پردازد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در کمیسیون ویژه خانواده به مسئله اقتصاد خانواده هم توجه می شود گفت: ما در کمیسیون ویژه خانواده به همه جنبه های مربوط به خانواده می‌پردازیم، از موانع ازدواج جوانان گرفته تا جنبه‌های معیشتی خانواده و یا تسهیلات و حمایت‌های مالی از خانواده‌ها برای بحث فرزندآوری، اما جای بحث‌های کلان اقتصادی در کمیسیون اقتصادی مجلس خواهد بود.

بانکی پور با بیان اینکه اصل ۱۰ قانون اساسی هم به موضوع خانواده تاکید دارد، عنوان کرد: ما باید به تمام مسائل با محوریت خانواده نگاه کنیم. ما تلاش می‌کنیم تا با تشکیل این کمیسیون  گام اول را در راستای تقویت خانواده‌ها بر داریم و امیدواریم بتوانیم در سال های آینده با ایجاد یک نهاد قانونی که متولی امورات مربوط به خانواده‌های ایرانی باشد مشکلات مردم و خانواده ها را کمتر و کمتر کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود تشکیل کمیسیون ویژه موجب تضعیف کمیسیون فرهنگی مجلس می‌شود اظهار داشت: اصلاً موضوع تشکیل کمیسیون ویژه خانواده در کمیسیون فرهنگی متولد شد و اولین کسانی هم که طرح تشکیل این کمیسیون ویژه را امضا کردند اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بودند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: کمیسیون فرهنگی به دو حالت می‌توانست به موضوع خانواده بپردازد اول آنکه در کنار بیست وظیفه مختلفی که دارد مثل ورزش، تئاتر، سینما و تلویزیون، مطبوعات، میراث فرهنگی و گردشگری، صنایع دستی، فضای مجازی و سایر امورات دیگری که در دستور کار خود دارند به مسئله خانواده هم بپردازد که در این حالت طبعاً نمی توانست به خوبی این مسئله را مدیریت کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اما با توجه به اهمیت موضوع خانواده، اعضای کمیسیون فرهنگی تصمیم گرفتند تا این مسئله را در قالب یک کمیسیون ویژه پیگیری کنند تا بتوانند از سایر ظرفیت‌های مجلس هم برای تصمیم گیری و تصمیم سازی در حوزه خانواده استفاده کنند.

وی با اشاره به حمایت اعضای کمیسیون فرهنگی و رئیس مجلس از تشکیل کمیسیون ویژه خانواده گفت: آقای قالیباف بارها گفتند که یکی از کمیسیون‌های ویژه‌ای که باید در مجلس شکل بگیرد کمیسیون ویژه خانواده است و ایشان از همان ابتدا هم از حامیان تشکیل این کمیسیون ویژه بودند.

بانکی پور با اشاره به مطالبه مردم در خصوص تشکیل کمیسیون ویژه خانواده در صفحه «فارس من» خبرگزاری فارس اظهار داشت: امروز فعالان فرهنگی به خوبی متوجه شده‌اند که ما باید نسبت به خانواده نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و خوشبختانه این نگاه در بین نمایندگان مجلس هم وجود دارد و این طرح در کمتر از یک ساعت با امضای یکصد نفر از نمایندگان همراه شد در حالی که ۱۵ امضا هم برای آن کافی بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پایان اظهار داشت: طبیعتاً عموم جامعه هم از این این مسئله استقبال می‌کنند چرا که ما در بحث خانواده با معضلات زیادی مواجه هستیم و مردم انتظار دارند تا به صورت جدی در قوانین مربوط به آنها توجه شود.

گفتنی است مخاطبان با ثبت سوژه‌ای در فارس من با عنوان «مجلس در حوزه خانواده و جمعیت کم کار است» عنوان کردند مسئله خانواده و جمعیت سالهاست که متولی واحد ندارد و با وجود قوانین و حتی اسناد بالادستی در این حوزه غفلت شده است، به همین دلیل مشکلاتی اعم از عدم اجرای قانون تسهیلات ازدواج، مشکلات بیمه ناباروری، معضلات زنان باردار شاغل و ... به فراموشی سپرده شده است، از سوی دیگر چهارشنبه یکم مرداد اول ذی الحجه در سالروز ازدواج حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) قرار است طرح کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده در صحن علنی مجلس به رأی گیری گذاشته شود، به همین دلیل در این پویش قصد داریم مشکلات و معضلات حوزه خانواده را مطالبه‌گری کنیم که شروع این مسیر با تصویب کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده است تا شاید با متمرکز و نظارت بهتر به قوانین موجود بخشی از مشکلات خانواده و جمعیت بهبود پیدا کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top