تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/05/02 - 09:05
کد خبر: 364727

پزشکیان نامزد ریاست جمهوری می‌شود؟

مسعود پزشکیان که این‌روزها زمزمه‌هایی مبنی بر حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ به گوش می‌رسد، در حال حاضر سرشناس‌ترین اصلاح‌طلب حاضر در مجلس یازدهم است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از نامه‌نیوز، مسعود پزشکیان که این‌روز‌ها زمزمه‌هایی مبنی بر حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ به گوش می‌رسد، در حال حاضر سرشناس‌ترین اصلاح‌طلب حاضر در مجلس یازدهم است. او که علاوه بر دوره یازدهم مجلس سابقه نمایندگی در دوره‌های هشتم، نهم و دهم را در کارنامه خود دارد پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۵۲ جهت انجام خدمت سربازی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان منتقل شد و در همین دوره بود که به پزشکی علاقه پیدا کرد و در نتیجه در سال۱۳۵۴ و پس از اتمام خدمت سربازی، دیپلم دوم خود را در رشته طبیعی یا همان علوم تجربی اخذ کرد و در سال۱۳۵۵ در رشتهٔ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

او پس از انقلاب با تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی و کلاس‌های قرآن و نهج‌البلاغه و جلسات بحث و مناظره، باعث تقویت نیرو‌های مذهبی و وحدت آن‌ها در مقابل گروه‌های ضدانقلاب و تفکرات الحادی و التقاطی آنان شد. در آن زمان، انجمن اسلامی دانشکده پزشکی قوی‌ترین انجمن در کل دانشگاه تبریز بود. در سال۱۳۵۸، پس از آنکه نیرو‌های چپ‌گرا مراسم سخنرانی اکبر هاشمی رفسنجانی را در دانشکده پزشکی به هم زدند، کار به درگیری فیزیکی بین دانشجویان مخالف نظام و طرفداران نظام کشید و به بسته‌شدن دانشگاه انجامید که با پیام امام انقلاب فرهنگی اتفاق افتاد.

او در دوران جنگ ایران و عراق مسئول اعزام اکیپ‌های پزشکی به جبهه‌ها بود و همزمان به صورت رزمنده و پزشک فعالیت می‌کرد. پزشکیان دوره پزشکی عمومی خود را در سال۱۳۶۴ به پایان رسانید و در سمت مربی فیزیولوژی شروع به تدریس در دانشکده پزشکی کرد. در سال۱۳۶۹ تخصص خود در رشته جراحی عمومی را از دانشگاه علوم پزشکی تبریز اخذ و سپس در سال۱۳۷۲ فوق تخصص جراحی قلب را از دانشگاه علوم پزشکی ایران دریافت کرد و بلافاصله در بیمارستان قلب شهید مدنی تبریز استخدام شد که بعد‌ها رئیس این بیمارستان شد. در سال۱۳۷۳ به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب شد که ریاست او بر این دانشگاه تا سال۱۳۷۹ ادامه داشت. سپس به تهران منتقل شده و به مدت ۶ماه سمت معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را عهده‌دار شد. سرانجام در دور دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به‌عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.

پزشکیان در ۲۱اردیبهشت۱۳۹۲ و در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با حضور در وزارت کشور در این انتخابات نام‌نویسی کرد، اما صلاحیت او تأیید نشد.

او در ۷ اسفند ۱۳۹۴ و هم‌زمان با برگزاری انتخابات مجلس دهم، توانست با کسب ۲۶۱ هزار و ۲۶۱ رأی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به‌عنوان نخستین نامزد پیروز انتخابات در این حوزه، راهی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود و همچنین وی توانست رکورد رأی مردم تبریز در انتخابات مجلس شورای اسلامی را بشکند. او در این انتخابات در لیست امید در انتخابات شورا‌های شهر و روستا قرار داشت. پزشکیان در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم به عنوان نامزد فراکسیون امید برای نایب رییسی ثبت نام کرد و توانست با کسب ۱۵۸رأی نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ هم نام او به‌عنوان یکی از گزینه‌های مطرح اصلاح‌طلبان به چشم می‌خورد. در آن سال گفته می‌شد که بیشترین رأی او از شهر‌های آذری‌زبان از جمله تبریز است و می‌گفتند که اگر پزشکیان در انتخابات ثبت نام کند و البته صلاحیتش تأیید شود، سبد رأی قابل توجهی خواهد داشت.

او که دارای گرایش‌های عدالت‌طلبانه هم هست، یکی از حامیان سفت و سخت غلامرضا تاجگردون در مجلس یازدهم به شمار می‌رفت که در نهایت هم اعتبارنامه تاجگردون با رأی نمایندگان رد شد و او نتوانست در مجلس باقی بماند.

اخیرا گفته می‌شود که او یکی از گزینه‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده است. به نظر می‌رسد برای اصلاح‌طلبان که اخیرا از ادامه سیاست ائتلافی گریزان شده‌اند او گزینه بدی نباشد، زیرا از یک سو کاملا اصلاح‌طلب شناخته می‌شود و از سوی دیگر رأی مردم مناطق آذری‌زبان را با خود به همراه دارد و در نهایت شانس تأیید صلاحیتش بیش از دیگر شخصیت‌های اصلاح‌طلب است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top