تاریخ انتشار: شنبه 1399/05/04 - 18:49
کد خبر: 364956

سازمان بازرسی به برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی ورود می‌کند

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: موضوع برداشت‌های بی رویه از سفره‌های آب زیر زمینی که خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته، در دستور کار رسیدگی این سازمان قرار دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روزنامه ایران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن درویشیان در دیدار با رضا اردکانیان وزیر نیرو پیرامون چالش‌های این حوزه در سال‌های گذشته  افزود: برداشت از منابع تجدیدپذیر آب کشور بیش از ظرفیت طبیعی بوده و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی، اغلب دشت‌های کشور را با بحران روبرو کرده است.

وی اضافه کرد: یکی از مأموریت‌هایی که رییس قوه قضائیه برای سازمان بازرسی مشخص ساخته ، بررسی ترک فعل‌هایی است که منجر به آسیب‌های گسترده در کشور شده و برخی قابل جبران هم نیست؛ مثل برداشت‌های بی‌رویه آب در سال‌های طولانی که معلوم نیست تا چه زمان آثار مخرب آن بر آبخوان‌ها جبران شود و سازمان این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

درویشیان، سدسازی غیراصولی را معضل دیگر حوزه آب دانست و خاطرنشان کرد: بحث سدسازی بی‌رویه و بدون بررسی دقیق، آسیب‌هایی در حوزه آب به دنبال داشته که خشک شدن رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها از عوارض اصلی آن است.

وی گفت: تدوین نکردن اسناد آمایش سرزمین و  لحاظ نشدن ظرفیت‌های مناطق در بحث منابع آب، بویژه در بخش کشاورزی که بهره‌وری بسیار پایینی دارد ازجمله معضلات حوزه آب است.

عضو شورای عالی قوه قضائیه نابسامانی حریم رودخانه‌ها را یادآور شد و گفت: توجه نکردن به حریم رودخانه‌ها در دوره‌های مختلف خسارت‌های فراوانی مانند سیل سال گذشته بدنبال داشت.

به گفته وی، بستر رودخانه‌ها در شمار منابع و اموال «ملی» محسوب می‌شود و کسی نمی‌تواند تملک بر آن داشته باشد که در سال‌های گذشته اقدام جدی در ارتباط با تعیین و تثبیت این مالکیت صورت نگرفته و پاره ای مواقع هم برای ساختمان سازی در بستر رودخانه‌ها هم مجوز و سند صادر می‌شود.

وی، استفاده نکردن از انرژی‌های نو مانند باد و نور خورشید کشور را یادآور شد و گفت: ایران ظرفیت فوق‌العاده‌ای به لحاظ انرژی‌های نو دارد که باید بیشتر از آن بهره برد و در عین حال بدهی کلان صنعت برق به پیمانکاران را از جمله آسیب‌های حوزه برق دانست.

تمرکززدایی در ساختار وزارت نیرو

رضا اردکانیان وزیر نیرو در این نشست گفت: یکی از دلایل اینکه وزارت نیرو در شرایط مختلف مانند جنگ و تحریم تاب‌آوری داشته مربوط به ساختار آن است که تمرکززدایی در آن انجام شد.

وی  به شاخص‌های خدمات‌رسانی در ایران که همپای بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیاست، پرداخت و ضمن اشاره به فرایند انتخاب مدیران مجموعه وزارت نیرو بوسیله فراخوان و استفاده از ظرفیت نیروی انسانی مجرب خاطرنشان کرد: تلاش می شود در عمر باقی‌مانده از دولت، آسیب‌پذیری صنعت آب و برق کشور کم شود.

وزیر نیرو گفت: تلاش می‌ شود سیستم حسابرسی داخلی فعال‌تر شده و مراقبت‌های مجمعی را بیشتر ‌کنیم و ابراز امیدواری کرد؛ همکاری سازمان بازرسی با وزارت نیرو در این زمینه و سایر زمینه‌ها با ماندگاری و پایداری همراه باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top