به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» کمپانی تویوتا، سدان میانسایز کمری را در سال ۱۹۸۱ میلادی برای اولین بار به جهان معرفی کرد. این خودرو که تاکنون نسلهای متعددی از آن تولید شده، در چند نوبت توسط نمایندگی رسمی تویوتا در ایران یعنی ایرتویا به کشور ما وارد شده است.
کمری، که یکی از برندهای قدیمی و با سابقه تویوتاست تا کنون نسلها و فیسلیفتهای میان نسلی متعددی داشته که آخرین نسل آن یعنی نسل هشتم در ۲۰۱۷ معرفی و ۲۰۱۹ تحت فیسلیفت قرار گرفت. اولین نسل وارد شده به ایران از مدلهای نسل ششم و آخرین نیز فیسلیفتی از نسل هفتم آن بود. اما کمری، طیف بزرگی از تولیدات تویوتا را در بر میگیرد. چه از نظر تیراژ تولید و چه از نظر تنوع محصول.
بر همین اساس اشراف کامل به نامگذاریهای کمری از تخصص ویژهای برخوردار است. امروز قصد داریم مدلهای مختلف کمری که به ایران وارد شدهاند، را با ویژگیها و اسامی آنها بررسی کنیم.
تیپها و مشخصات آنها
اولین مدلهای وارداتی کمری به ایران، از نسل ششم این خودرو بودند که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ تولید میشدند. از این نسل سه مدل جیال، جیالایکس و اسای وارد شدند. این خودروها که اولین لوکسهای وارداتی به ایران پس از ۱۰ سال توقف واردات بودند، در سال ۲۰۰۹ تحت فیسلیفتی جزئی از سوی تویوتا قرار گرفتند که این نسخه فیسلیفت نیز وارد ایران شد.
تویوتا نسل ششم، از یک موتور ۲.۴ لیتری خطی چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ بهره میبرد با ۱۵۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۸ نوتنمتر گشتاور. این خودرو دارای یک گیربکس پنج سرعته اتوماتیک است. اما تفاوت این تیپها به این صورت است که تیپ GL مدل پایه، تیپ GLX مدل فول آپشن و تیپ SE مدل اسپرت این نسل هستند.
در این میان، تفاوت دو تیپ GL و GLX در تنظیم برقی صندلیهای ردیف جلو و تنظیم گودی کمر، سیستم صوتی و تعداد بلندگوها، مهشکنها، کروز کنترل و سنسور دنده عقب است. تیپ اسپرت ES نیز از نظر امکانات با تیپ GLX برابر است، تنها چراغها و صندلیهای اسپرت دارد.
نسل بعدی تویوتا که به جهان عرضه و وارد ایران هم شد در سال ۲۰۱۲ به بازار آمد. تمام مدلهای این نسل از یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ خطی بهره میبردند. حداکثر توان این خودرو ۱۸۰ اسببخار و گشتاورش ۲۳۵ نیوتنمتر بود. گیربکس در این نسل شش دنده اتوماتیک انتخاب شد.
از این نسل کمری دو تیپ جیال و جیال ایکس به ایران وارد شد که مانند نسل قبلی شامل تیپ پایه و فولآپشن بود. مدل فول دارای هفت کیسه هوا، گرمکن صندلیهای جلو، سیستم صوتی پیشرفتهتر با ۱۰ بلندگو و سنسور پارک بود که در تیپ پایه اعمال نشده بود. این نسل در سال ۲۰۱۵ تحت فیسلیفت قرار گرفت. فیسلیفت جدید کمری در ۲۰۱۶ وارد ایران شد. این نسخه از کمری آخرین مدلی از این خودرو بود که به ایران آمد.
در میان تویوتاهای وارداتی در ۲۰۱۶، نسخههای هیبریدی دیده میشد. زبان اسمگذاری تویوتا از این نسخه تغییر کرد. به این ترتیب که سری L جایگزین سری G شدند. تیپهای وارد شده به ایران شامل نسخههای هیبریدی و بنزینی در تیپها EL و ELX میشدند. نسخه بنزینی از نظر مشخصات فنی و عملکرد کاملاً شبیه به نسخههای پیش از فیسلیفت همین نسل بود. امکانات دو تیپ نیز تقریباً مشابه امکانات دو تیپ پایه و فولآپشن نسخههای قبلی بود. اما مدلهای هیبریدی در کنار موتور بنزینی از یک قوای محرکه هیبریدی نیز بهره میبرد که عملکرد آن راتا ۲۰۳ اسببخار قدرت و ۲۵۰ نوتنمتر گشتاور افزایش میداد. مدل هیبریدی از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات فنی با نسخههای بنزینی تفاوتی نداشت.
در بخش آگهی دیوار بازار داغ خرید و فروش تمام تیپهای کمری در هر سه نسل موجود در ایران را شاهد هستیم.
آخرین نسل و تفاوتهایش
آخرین نسل از تویوتا کمری در سال ۲۰۱۷ به جهان معرفی، اما هیچگاه وارد کشور ما نشد. این نسل که مشکل همیشگی کمری یعنی طراحی کسل کننده و قدیمی را ندارد در سال ۲۰۱۹ نیز تحت فیسلیفت قرار گرفته است که باز هم طراحی به روزتری داشته باشد.
طراحی این نسل همگام با زبان طراحی جدید تویوتا شده و جسارت و هیجان خاصی به خود گرفته است. نقص بعدی تمام مدلهای تویوتا یعنی امکانات رفاهی کم نسبت به رقابی همسطحش را نیز در این نسل شاهد نیستیم.