تاریخ انتشار: شنبه 1399/05/11 - 02:36
کد خبر: 365652

نگاهی به دلایل موافقان و مخالفان برگزاری مراسم ماه محرم؛

مخالفت با مراسمات عزاداری این بار به بهانه کرونا

مخالفت با مراسمات عزاداری این بار به بهانه کرونا

شبکه های معاند و همراهانشان با نزدیک شدن به ماه محرم سعی می کنند تا از یک فاجعه پس از برگزاری مراسمات عزاداری سخن بگویند، این در حالی است که پس از تعطیلات فروردین ماه اکثر کارهای کشور به روال عادی خود برگشته است و مخالفان مراسم اباعبدالله الحسین(ع) تنها به مخالفت به برگزاری مراسمات عزاداری اکتفا کرده اند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی که حدود 20 روز دیگر به آغاز ماه محرم و ایام شهادت ابا عبدالله الحسین(ع) باقی مانده است، حاشیه هایی پیرامون برگزاری مراسمات عزاداری و یا عدم برگزاری این مراسم به علت شیوع کرونا به وجود آمده است، البته این بحث چندان هم عجیب نیست، نزدیک دو ماه پیش و در خردادماه امسال نیز برخی مخالف برگزاری مراسم شب قدر بودند اما نسبت به سفرهای تعطیلات عید فطر سکوت کردند. با این حال به نظر می رسد دولت همانگونه که در سایر امور، کارها را به روال عادی بازگردانده است، با رعایت مسائل بهداشتی برگزاری مراسمات مذهبی ازجمله مراسمات عزاداریماه محرم و صفر را نیز به صورت عادی برگزار نماید.

روحانی 8 مرداد ماه نیز در جلسه هیئت دولت مجددا بر این موضوع تاکید کرده و گفته بود:خیلی روشن است در تمام این برنامه ها از عید قربان و روز عرفه گرفته تا عید غدیر خم و  محرم الحرام، همه جا دین هست، مراسم هست اما مقید به چارچوب‌های پروتکل بهداشتی. روحانی ادامه داده بود:الان مشخص است که عزاداری ماه محرم چگونه است؛ آنهایی که می‌خواهند عزاداری تعطیل شود به آنها می‌گوییم عزاداری تعطیل نمی‌شود؛ آنهایی که می‌خواهند بگویند این عزاداری‌ها موجب گسترش موج دیگری از بیماری شد به آنها هم اجازه نمی‌دهیم یعنی عاشقان امام حسین و آنهایی که مشعل عزاداری امام حسین را روشن خواهند کرد خودشان بیشتر از همه دقت می‌کنند که واجب شرعی را مراعات کنند.

به جهان الگویی ماندگار و نمونه ارائه می کنیم
از طرفی دیگر نیز سعید نمکی، وزیر بهداشت جلساتی را با مداحان و علما ترتیب داده بود تا ضمن هم فکری پیرامون چگونگی برگزاری مراسمات شهادت امام حسین(ع) بتواند همبستگی را پیرامون این موضوع میان برگزار کنندگان این مراسم و وزارت بهداشت بوجود آورد او در در جلسه خود با مداحان گفت: در تاریخ ثبت خواهیم کرد که هم یاد حسین (ع) و عاشورا و مظلومیت شهدای کربلا را پاس داشتیم هم از سلامت عشاق حضرت اباعبدالله صیانت کردیم و هم به جهان الگویی را ارائه کردیم که الگویی ماندگار و نمونه است.

هر چند مسئولان دولتی و وزارت بهداشت علاوه بر برگزاری مراسمات عزاداری بر رعایت بهداشت نیز تاکید می کنند با این حال برخی از خبرگزاری ها معاند و گاها داخلی با جهت دهی به اخبار سعی می کنند تا برگزاری این مراسم را به معنای افزایش ابتلا به کرونا تعبیر نمایند. برای مثال رادیو فردا در خبری با عنوان «روحانی: عزاداری محرم حتی در مناطقی که وضعیت قرمز دارند، باید برگزار شود.» خبر را به گونه ای جلوه داده است که گویا شرکت در مراسم عزاداری اجباری است و این مراسم ها بدون رعایت هیچ گونه نکات بهداشتی برگزار خواهد شد، این در حالی است که رئیس جمهور گفته بود:«اکنون نیز برای ماه محرم هم باید به نحوی عمل کنیم تا بهانه‌ای در اختیار دشمنان قرار نگیرد؛ عزاداری امام حسین (ع) در شهرها و روستاها در همه مناطقی که وضعیت قرمز و زرد و سفید وجود دارد، اما با تراکم کمتر و رعایت فاصله‌گذاری باید انجام شود.»

مخالفت با عزاداری امام حسین این بار به بهانه کرونا

تیتر جهت دار رادیو فردا پیرامون برگزاری مراسم عزاداری محرم

البته رادیو فردا برای شب های قدر هم از همین نوع تیترهای جهت دار استفاده کرده بود و ضمن اشاره به افزایش مبتلایان به کرونا در خردادماه سعی کرده بود تا نسبت به برگزاری مراسم شب های قدر احساس خطر را به مخاطبان خود انتقال دهد.

تیتر رادیو فردا پیرامون برگزاری مراسمات شب های قدر

شبکه های معاند و همراهانشان با نزدیک شدن به ماه محرم سعی می کنند تا از یک فاجعه پس از برگزاری مراسمات عزاداری سخن بگویند، این در حالی است که پس از تعطیلات فروردین ماه اکثر کارهای کشور به روال عادی خود برگشته است. در حالی که روزانه BRT ها و مترو ها با شلوغی زاید الوصفی در حال جابجایی چندین هزار نفر مسافر هستند مخالفان مراسم اباعبدالله الحسین(ع) تنها به مخالفت به برگزاری مراسمات عزاداری اکتفا کرده اند و تا کنون حتی یک توئیت پیرامون طرح ترافیک که باعث شده است تا مردم از وسایل عمومی بیشتر استفاده نمایند هم ننویسند در حالیکه تراکم متروها از بسیاری از هیئت ها بیشتر است.

مخالفت با عزاداری امام حسین این بار به بهانه کرونا

شهرهای شمالی کشور در تعطیلات عید فطر امسال

رفتار گزینشی این عده نشان دهنده آن است که این افراد بیش از آنکه نگران جان مردم ایران باشند، قصد دارند تا اغراض سیاسی و عقده های خود پیرامون مراسم عزاداری را خالی نمایند. با نگاهی به توئیت هایی که پیرامون «تحریم محرم» و با هشتگ «محرم را در خانه بمانیم» نوشته می شود، در می یابیم که این افراد اولا اعتقادی به مراسمات مذهبی ندارند ثانیا لحن انها به گونه ای است که منتظر هستند تا برای برگزار کنندگان این مراسم اتفاقات ناگواری رخ داده تا به این ترتیب با شعار آن که ما که گفتیم در این مراسم ها شرکت نکنید به هلهله و پایکوبی دست بزنند، البته این عده با توهین به مردمی که هر ساله با عشق به سید شهیدان در این مراسمات شرکت می کنند صف خود را از مردم جدا می کنند.

نگاهی به موافقان و مخالفان برگزاری محرم می اندازیم:
یکی از افراد توئیت کننده علیه مراسم عزاداری با گذاشتن گیفی پیرامون حمله زامبی ها دسته های عزاداری را به زامبی ها تشبیه کرده است.

این در حالی است که فردی دیگر با ارتباط دادن اعتراضات آبان ماه 98 به موضوع محرم! و با تاکید بر اینکه مردم عادی در مراسم شهادت ابا عبدالله الحسین(ع) شرکت می کنند، مردم جامعه را احمق خطاب می کند!

این افراد با هر اقدام مذهبی و نه تنها محرم مخالفت می کنند، یکی از این افراد نوشته است:«کاش ملت به جای قرونی کردن گوشفند گوسفند درونشون رو قربونی کنند و ماه محرم به جای رفتن به مجالس عزاداری، تو خونه هاشون بمونن.» این فرد نه تنها از ماه محرم چیزی نمی داند بلکه از عید قربان و مراسم پر برکت قربانی هم چیزی نمی فهمد و تنها الفاظ را بدون آنکه ربطی به یکدیگر داشته باشند پشت سر هم می آورد، در روزهایی که برخی از هموطنانمان نیازمند همین گوشت های قربانی هستند فرد مذکور که احتمالا از آلبانی در حال توئیت گذاشتن است از عدم قربانی کردن حمایت می کند! و از مردم می خواهد تا در خانه بمانند.

توهین دیگر این افراد به عزاداران حسینی

مخالفان مراسمات عزاداری سعی می کنند تا این مراسمات را حکومتی معرفی نمایند اما حتی در لابلای حرف های خود نیز مجبور هستند تا از اشتیاق مردم به حضور در این مراسم سخن بگویند.

البته چند توئیت را که در حمایت از برگزاری مراسم عزاداری محرم نوشته شده است را به عنوان حسن ختام این گزارش مرور می کنیم:

گزارش از امین خلیق

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top