تاریخ انتشار: شنبه 1399/05/11 - 19:16
کد خبر: 365755

خالکوبی تقلید کورکورانه که عقده‌های فردی را نمایش می‌دهد

این روزها برخی از جوانان با تقلیدی کورکورانه از فرهنگ و تمدن غربی‌ها و سلبریتی‌ها، قدم در راهی نهاده‌اند تا به خیال خود، یک سر و گردن از دیگران بالاتر باشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از مهر، باید سر کیسه را شل‌تر کنید تا طرح‌های خوبی نصیب‌تان شود؛ اینجا قیمت با طرح همخوانی ندارد و جوانانی به صف شده‌اند که به هر قیمتی حاضرند درد و سختی این کار را بر جان بخرند تا در ذهن خود، یک سر و گردن از بقیه بالاتر باشند.

خالکوبی تقلید کورکورانه که عقده‌های فردی را نمایش می‌دهد

این توصیف برخی از جوانانی است که بی‌گدار به آب زده‌اند و با خط خطی کردن دست و پای خود به دنبال کسب اعتماد به نفس کاذب هستند.

برخی مادر را رفیق بی کلک می‌دانند و برخی نیز در آسمان‌ها سیر می‌کنند تا شرح حالی از آنها را به یادگار حک کنند. این تنها گوشه‌ای از حال و احوال افرادی است که در این گیر و دار مالی، دل خوشی دارند و با تقلیدی کورکورانه، حک کردن شعله‌هایی از آتش و گل و پروانه را مظهر زیبایی و خودنمایی برگزیده‌اند.

گویا این روزها آنچه که به باد فراموشی سپرده شده، شیوع ویروس کرونا است و سالن‌های زیبایی نیز بخاطر منفعت شخصی خود بازار تتو یا همان خالکوبی را داغ کرده‌اند؛ با رفتن به یکی از سالن‌های زیبایی شهر، سر رشته‌ای از خالکوبی‌های رواج شده در بین جوانان را به دست آوردم.

خالکوبی تقلید کورکورانه که عقده‌های فردی را نمایش می‌دهد

رواج خالکوبی‌های سه بعدی و رنگی

مدیر یکی از سالن‌های زیبایی در شهر تبریز، طرح‌های متنوعی را ورد زبان خود کرده بود؛ طرح‌هایی که اگر مایل هستیم برجستگی خاصی داشته باشد و یا بعد طرح، چشم همه را دربیاورد باید طرح سه بعدی و البته رنگی را انتخاب کنیم.

خالکوبی سیاه پرطرفدارتر است

تنها این نیست؛ انتخاب طرح‌هایی مثل پلنگ، گرگ و یا اژدها نیاز به دستگاه‌های مخصوص‌تری دارد که البته طرح‌هایی که اکثر فوتبالیست‌ها انتخاب می‌کنند چندان جذاب نیست و طرح‌های کوچک با رنگ سیاه، طرفداران پر و با قرصی دارد.

ناگفته نماند بعد از اینکه نوع طرح و ابعاد آن مشخص شد، سر کیسه را باید شل کنید؛ طرح‌هایی که برای ماندگاری هر چه بیشتر در طی سال‌های دور و دراز، نیاز دارد تا سالی یک بار قدم رنجه کنید تا طرح روی بدن ترمیم شود؛ قیمت‌ها نیز با توجه به کوچک و بزرگ بودن طرح‌ها متفاوت است و البته قیمت پایه از ۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

جالب اینجا بود که در این سالن‌های زیبایی، اگر از بین هزاران طرح موجود به انتخابی دست نیافتیم می‌توانیم طرح مورد دلخواه خود را نشان دهیم تا بعد از کشیدن طرح، روی بدن کار شود؛ برخی از همین تاتوها مثل تاتوی شیمر با حنای مراکشی کار می‌شود که موقت بوده اما تاتوی دائمی از طریق تزریق مواد به زیر پوست انجام می‌گیرد.

رفع نیازهای روانی و پیوندی با خودنمایی

به گفته روانشناس بالینی، اگر بخواهیم با نگاه خوش بینانه به این مسئله نگاه کنیم این علاقه را می‌توان ناشی از رفع نیازهای روانی و پیوند آن با خودنمایی تفسیر کرد که به نظر می‌رسد نوعی اعتراض در بین برخی از جوانان، در این خالکوبی‌ها دیده می‌شود که با جان خریدن سختی و عذاب این کار، به نوعی به اعتراض دست می‌زنند.

تقلید، علت ثانوی خالکوبی می‌باشد که نوجوانان و جوانان با الگوبرداری از شخصیت‌های مورد علاقه خود به این کار دست می‌زنند

مهدی صدقی ادامه داد: اما مشکل اینج ااست که همین افراد پس از مدتی دلسرد شده و یا به طور کلی نظرشان در مورد این کار، تغییر می‌کند که اثرات بدخیمی از جمله افسردگی و… برای آنان در پی خواهد داشت.

الگوبرداری از شخصیت‌های مورد علاقه

وی معتقد است که تقلید، علت ثانوی خالکوبی است که نوجوانان و جوانان با الگوبرداری از شخصیت‌های مورد علاقه خود به این کار دست می‌زنند.

صدقی توضیح داد: از دیگر دلایل خالکوبی می‌توان به غرور اشاره کرد که تأثیرش بیشتر از سایر عوامل است؛ بدین صورت که با استناد به سختی کار، خود را توجیه می‌کنند که فقط افراد قوی و زورمند تاب تحمل آن‌را دارند و بدین شکل می‌خواهند زور خود را به رخ بکشند و حتی در روابط عاطفی و تمایلات شدید عاشقانه نیز، این مسئله به خوبی نمایش داده می‌شود که برای به دست آوردن دل معشوق و اثبات قوی بودن به سمت این کار سوق می‌یابند.

علامت‌هایی که حامل پیام و هدف خاصی هستند

وی  گفت: در بحث خالکوبی با یک مد ساده روبرو نیستیم بلکه به نظر می‌رسد افراد با هدف خاصی که حامل یک پیام است، دست به این عمل می‌زنند؛ علامت‌ها یا جملاتی که فرد روی بدن خود حک می‌کند نوعی پیام است که می‌تواند علت‌های مختلفی را در پی داشته باشد.

خالکوبی تقلید کورکورانه که عقده‌های فردی را نمایش می‌دهد

افراد با هدف خاصی که حامل یک پیام است، دست به این عمل می‌زنند؛ علامت‌ها یا جملاتی که فرد روی بدن خود حک می‌کند

این روانشناس بالینی ادامه داد: این مسئله در بین افرادی رواج دارد که از عقده‌های سرکوب شده روانی رنج می‌برند و به نوعی ریشه در تمایل فرد به نمایش خود دارد که روانشناسی، چنین شخصیت‌هایی را شخصیت نمایشی می‌نامد.

از دست رفتن معنی گذشته تاتو و تبدیل به پز

وی اضافه کرد: در این میان اکثر افرادی که دست به این کار می‌زنند (که برای زمان حاضر دلالت بیشتری دارد) هویت خود را از دست داده و یا پیدا نکرده‌اند؛ در حالی که در گذشته‌ها همین طرح‌ها نمادی برای تمایز قبیله‌ها، ابراز وجود سرکش‌ها و حتی در برخی از دوره‌ها نوعی آرایش برای مردم به شمار می‌رفت.

خالکوبی تقلید کورکورانه که عقده‌های فردی را نمایش می‌دهد

صدقی بیان کرد: امروزه خالکوبی یا همان تاتو، معنی گذشته را نداشته و تبدیل به یک پز شده است و تا جایی پیش رفته است که برخی از افراد برای انجام تاتو، راهی کشورهایی از جمله کشورهای آسیای شرقی می‌شوند که به بهترین شکل، این کار را انجام می‌دهند.

گسترش اینترنت و فضاهای مجازی

وی گفت: هم‌زمان با گسترش اینترنت و فضاهای مجازی، فعالیت افراد در زمینه تاتو نیز روز به روز افزایش یافته و در کشورها نیز ترویج فرهنگ غربی به شمار می‌رود.

هم‌زمان با گسترش اینترنت و فضاهای مجازی، فعالیت افراد در زمینه تاتو نیز روز به روز افزایش یافته و در کشورها نیز ترویج فرهنگ غربی به شمار می‌رود صدقی، ضعف شخصیتی ناشی از تربیت نادرست والدین، سلب استقلال یا دادن استقلال کاذب و به دنبال آن، ضعف اعتماد به نفس و تزریق فکر عدم خودباوری را از محرک‌های انجام تاتو برشمرده و افزود: در این میان افرادی هستند که در گذشته آسیب‌های جدی و روانی دیده‌اند و با این کار فرعی، اعتراض خود را به بدن، خانواده و گذشته خود دارند که در اینجا خودآزاری و یا مازوخیسم مطرح می‌شود.

شکایت از روزگار و اعتراض از طریق آسیب به جسم

وی معتقد است که مدگرایی، شکایت از روزگار، مازوخیسم، بیان جرأت ورزی به دلیل عقده حقارت سرکوب شده، بیان عقاید به این شکل و اعتراض از طریق آسیب به جسم، از جمله دلایلی است که افراد به خصوص جوانان و نوجوانان دست به این عمل می‌زنند.

تقویت مهارت‌های اعتماد به نفس و شناخت خود

صدقی در پایان در رابطه با راهکارهای مقابله با چنین اقدامی توضیح داد: تقویت مهارت‌های اعتماد به نفس، داشتن خانواده‌های گرم و از حال هم باخبر، جرأت ورزی، شناخت خود، آموزش، توجیه همگانی و تقویت کمک گیری از روانشناسان با تجربه در این حوزه و هم چنین اصلاح روش‌های فرزندپروری و ایجاد سرگرمی‌های مفید (ورزش، هنر) را از جمله راهکارهای دوری از شور و اشتیاق به تاتو برشمرد.

خالکوبی تقلید کورکورانه که عقده‌های فردی را نمایش می‌دهد

تأثیر پذیرفته از رسانه و فرهنگ بیگانه

به گفته دکترای جامعه شناسی، ریشه خالکوبی در ایران در بین قبایل مختلف بوده است اما آنچه که امروزه به وجود آمده است؛ تأثیر پذیرفته از رسانه‌ها و فرهنگ بیگانه، تمدن غربی به خصوص سلبریتی‌ها، فوتبالیست‌ها و زنان و مردان هنرپیشه است.

آنچه که امروزه به وجود آمده است؛ تأثیر پذیرفته از رسانه‌ها و فرهنگ بیگانه، تمدن غربی به خصوص سلبریتی‌ها، فوتبالیست‌ها و زنان و مردان هنرپیشه است

امان اله قرایی مقدم ادامه داد: خالکوبی تحت تأثیر الگوهای ورزشی، مدل‌های سینمایی و به اصطلاح تلقینی است که از طریق تماشای فوتبال، فیلم‌های سینمایی و هنرپیشه‌های مورد توجه افراد است که به خالکوبی روی می‌آورند.

فروریختگی فرهنگی و پشت پا زدن به ارزش و هنجارها

وی معتقد است که چنین اقدامی فروریختگی فرهنگی در جوانان به وجود می‌آورد که با ارزش و هنجارهای گذشته که خالکوبی می‌کردند متمایز است که امروزه به صورت مستهجن بروز کرده و نشان از فروریختگی فرهنگی و پشت پا زدن به ارزش، هنجارها و به نوعی خودنمایی است که بدین وسیله می‌خواهند جلب توجه کنند.

وی افزود: امروزه آن سنت خالکوبی که به ندرت در گذشته‌ها بود به صورت مستهجن شده که در برخی از موارد نیز حرمت و ارزش یک زن را پایین آورده که با تحقیر ذهنی و فکری در جامعه همراه می‌شود.

خالکوبی تقلید کورکورانه که عقده‌های فردی را نمایش می‌دهد

خودنمایی، ضعف شخصیتی و رفع نیازهای روانی؛ هر چه که باشد جوانان بسیاری را در صف خالکوبی‌های مختلف به انتظار گذاشته است؛ تقلیدی کورکورانه از سلبریتی و رسانه‌های غربی که ارزش و هنجارها را زیر پا گذاشته و جوانان را به این سمت سوق می‌دهد.

تقویت اعتماد به نفس، روابط بهتر با خانواده، اصلاح روش‌های فرزند پروری از جمله راه‌هایی است که به گفته روانشناسان می‌تواند جوانان را از حرکت به سمت خالکوبی کردن باز دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top