تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/05/14 - 16:23
کد خبر: 366125

آموزش «مدیریت بحران» برای دانشگاهیان و کارکنان علوم پزشکی

آموزش دوره های مدیریت بحران، ویژه اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی و مدیران و کارکنان نظام سلامت در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از وزارت بهداشت، جلسه شوای راهبردی آموزش مدیریت بحران در نظام سلامت با حضور نمایندگانی از سازمان اورژانس کشور، اداره کل آموزش مداوم، اداره کل منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی، دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی و موسسه عالی تربیت و توسعه مدیران نظام سلامت در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.

دکتر امیر احمد اخوان معاون اجرایی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دوره های پیشنهادی سازمان اورژانس کشور در زمینه آموزش مدیریت بحران با تاکید بر آموزش های عملی تدوین شده است؛ لذا وزارت بهداشت به عنوان متولی آموزش بهداشت و درمان کشور موظف است اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و همچنین مدیران و کارکنان شاغل در مجموعه وزارت بهداشت را در زمینه مدیریت بحران آموزش بدهد.

وی افزود: آموزش گروه اول اعم از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی بر عهده معاونت آموزشی و مسئولیت آموزش مدیران و کارکنان به معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی واگذار شده است.

در ادامه معاون دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی  علوم پزشکی از ابلاغ قانون ۲ واحد اجباری درس مدیریت بحران در سال گذشته به وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد و خاطرنشان کرد: در این راستا دبیرخانه ی شورای عالی برنامه ریزی  علوم پزشکی تلاش کرد تا حد امکان، آموزش ها به صورت عملی و در قالب دوره های مالتی مدیا ارائه شود که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، انجام دوره های عملی به طور موقت منتفی شد اما مباحث تئوری آماده بارگذاری روی سایت است.

وی گفت: خوشبختانه با همکاری دانشگاه مجازی علوم پزشکی، بسترهای مورد نیاز حیطه آموزش عملی نیز در حال تکمیل است و سرفصل های آن توسط سازمان اورژانس ارائه شده است و به زودی انجام می شود و بر اساس اعلام نظر سازمان اورژانس کشور، مطلوب است آموزش مدیریت بحران در ۳ سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته انجام شود.

سپس رئیس گروه آموزش و توانمندسازی اداره کل منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت،منابع و برنامه ریزی با اشاره به دوره های آموزشی دردست اجرا و مرتبط با مباحث مدیریت بحران همچون کمک های اولیه، مدیریت استرس و ... آمادگی اداره کل منابع انسانی را برای برگزاری دوره های آموزشی مدیریت بحران جهت کارکنان اعلام کرد و افزود: اگر محتواها و اساتید معرفی شوند، ما اقدام خواهیم کرد.

وی پیشنهاد داد آموزش مباحث مدیریت بحران بخشی از آموزش های توجیهی بدو خدمت کارکنان باشد.

رئیس موسسه عالی تربیت و توسعه مدیران نظام سلامت نیز نیازسنجی آموزشی و آنالیز و اولویت بندی مخاطبین را اصلی ترین عامل برای تدوین منطقی محتوای دوره های آموزشی برشمرد و خاطرنشان کرد: آموزش تیغه ۲ لبه ای است که اگر هدفمند نباشد سودی ندارد و باعث هدررفتن منابع نیز می شود؛ لذا نکات انگیزشی در آموزش، مسئله مهمی است که نباید از آن غافل شد و نقش معاونت آموزشی در این حوزه بسیار حیاتی است.

وی تصریح کرد: با توجه به احاطه  معاونت آموزشی بر حوزه های آموزش مداوم، آموزش مهارتی و حرفه ای لازم است به هدفمندی آموزش توجه بیشتری شود و ارتقای توانمندی ها در حوزه های مختلف با شبیه سازی و سناریوسازی به سهولت امکانپذیر است.

معاون مرکز آموزش مداوم نیز به تشریح و بررسی موضوع کاهش زمان و افزایش کیفیت دوره های آموزشی پرداخت.

دکتر امیر احمد اخوان معاون اجرایی معاونت آموزشی وزارت بهداشت ضمن تقدیر از همکاری معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی  افزود: آشنایی کارکنان در راستای مدیریت ۵۳ مخاطره ای که در ایران وجود دارد و سطح بندی گروه های هدف در امر آموزش مسئله ای مهم است که همکاری تنگاتنگ سازمان اورژانس کشور و معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی با معاونت آموزشی را می طلبد.

وی گفت: وجود کلمه راهبردی در عنوان شورای راهبردی آموزش مدیریت بحران در نظام سلامت، ضامن پایداری موضوع آموزش مدیریت بحران است و لازم است ضمن تدوین سند  راهبردی آموزش مدیریت بحران برای نظام سلامت، همکاری مناسبی بین اعضای این شورا شکل بگیرد و جاذبه های موردنیاز در حیطه  آموزش مدیریت بحران ایجاد شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top