تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/05/16 - 09:32
کد خبر: 366322

در گفتگوی دانشجویان با نماینده مردم تهران مطرح شد؛

تقوی: برخی از دروس با نیازهای دانشجویان متناسب نیست/ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جدی گرفته نمی‌شود

متناسب نبودن دروس دانشگاهی با نیازهای دانشجویان یکی از مشکلات آموزش عالی است ضمن اینکه باید نظام آموزشی ما به سمتی مهارت آموزی حرکت کند؛ باید هر کسی که از دانشگاه خارج می‌شود مهارت داشته باشد یعنی نظام آموزشی ما یک مهارت به او یاد داده باشد تا وقتی که دانشجو وارد جامعه می‌شود بتواند گلیم زندگی خود را از آب بیرون بکشد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حجت الاسلام سید رضا تقوی نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، پردیس و شمیرانات در گفت‌وگو با اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به سوالات آنان پاسخ داده و نظرات آنها را استماع کرد. مشروح این گفتگو در ادامه آمده است:

برخی دروس دانشگاهی با نیازهای کشور و دانشجویان متناسب نیست

حجت الاسلام تقوی به نیاز به تحول در آموزش و پرورش و نامطلوب بودن نتیجه و خروجی نظام آموزشی کشور اشاره کرده و افزود:‌ متاسفانه تعداد دانشگاه‌ها را بی حساب و کتاب افزایش دادیم و رشته‌های دانشجویی را باز هم بدون دقت و توجه توسعه دادیم؛ باید بررسی کنیم که آیا اصلا لازم هست همه دانش آموزان به دانشگاه بروند؟ چه کسی گفته که دانشگاه رفتن یک امتیاز است؟؛ دانشگاه یک امکان برای تربیت نیروست.

وی تصریح کرد: متناسب نبودن دروس دانشگاهی با نیازهای دانشجویان یکی از مشکلات آموزش عالی است ضمن اینکه باید نظام آموزشی ما به سمتی مهارت آموزی حرکت کند؛ باید هر کسی که از دانشگاه خارج می‌شود مهارت داشته باشد یعنی نظام آموزشی ما یک مهارت به او یاد داده باشد تا وقتی که دانشجو وارد جامعه می‌شود بتواند گلیم زندگی خود را از آب بیرون بکشد.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات آن است که در برخی حوزه‌ها نیروی اضافه‌ تربیت کردیم در حالی که در برخی رشته‌ها به نیرو نیاز مبرم داریم.

خانواده‌ها برای مسائل روحی و معنوی و تربیتی هزینه نمی‌کنند

وی با اشاره به گرایش جوانان به رشته‌های پول ساز و عدم توجه فارغ‌التحصیل‌ها به وظایف خود در قبال مردم، علت مشکل را در کم توجهی به مسائل تربیتی دانست و گفت: چقدر خانواده‌ها برای آموزش‌هایی مانند ریاضی و تجربی هزینه می‌کنند تا به کنکور برسند و بعد به فلان دانشگاه و فلان رشته بروند در حالی که به مسائل تربیتی، اخلاقی و فکر هیچ توجهی نمی‌شود.

تقوی خاطرنشان کرد: آن قدری که خانواده‌ها برای آموزشی هزینه صرف می‌کنند آیا برای مسائل روحی، معنوی و تربیتی صرف می‌کنند؟ آیا واقعا برای آن سرمایه می‌گذاریم؟ این از نقص‌هایی هست که در خانواده‌ها و جامعه به وجود آمده است.

برخی مسئولان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را جدی نمی‌گیرند

وی گفت: نباید هر فردی که از دبیرستان خارج می‌شود به دانشگاه برود و گاها در رشته‌ای که استعداد و انگیزه‌اش را ندارد تحصیل کند. فقط به این دلیل که من بروم دانشگاه و مدرک بگیرم و بعد از دانشگاه همه آنچه که در حافظه‌اش بوده چون موقت است فراموش شود که در آن صورت شاهد فارغ‌التحصیلان خیلی کم سواد‌ خواهیم بود.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس افزود: مجلس و به خصوص کمسیون آموزش و تحقیقات باید درباره مسائل اساسی آموزش و پرورش کار کنند البته دستمایه خوبی به نام سند تحول وجود دارم که متاسفانه مسئولان جدی نگرفته‌اند در حالی که درباره این سند خیلی کار شده و مطالب ارزشمندی دارد که مسیر را به ما نشان می‌دهد.

انتقاد از فقدان شبکه ملی اطلاعات برای مقابله با دشمن

حجت الاسلام تقوی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره مشکلات فرهنگی کشور گفت: رویکرد دشمن از جنگ سخت به سمت تسخیر اذهان تغییر پیدا کرده است و مشکل ما فقدان شبکه ملی اطلاعات است تا بتوانیم از آن برای مقابله استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم هر چیزی وارد فضای کشور شود ولی آنچه که نیاز داریم و به مصلحت است باید وارد کنیم ولی در غیر این صورت نباید اجازه ورود داد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: فضای مجازی به تعبیر مقام معظم رهبری قتلگاه جوانان است و حتی ایشان در یک جلسه به وزیر ارتباطات فرمودند یکی از دستاوردهای مهم بشر، اینترنت است که اگر امروز به ما نمی‌دادند باید مثل مسئله هسته‌ای دنبالش می‌رفتیم و از آن استفاده می‌کردیم.

مسئولیت محتواهای فضای مجازی بر عهده چه کسی است؟

وی در همین راستا اضافه کرد:‌ برای پایه گذاری این شبکه به سه مسئله زیرساخت، محتوا و پشتیبانی نیاز داریم؛ در حالی که مسئله اول را داریم ولی مسئولیت محتوا و پشتیبانی بر عهده چه کسی است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: امروز با یک پدیده جدیدی روبرو هستیم که در فرهنگ بسیار تاثیر گذار است؛ البته ما اگر آنرا فرصت بدانیم خیلی می‌توانیم استفاده کنیم؛ وقتی دشمن بنا دارد از این ابزار علیه ما استفاده کند اگر ما بسیج شده و آموزش لازم را برای مقابله با آن ببینیم و خود را برای دفع تهدید‌ها آماده کنیم می‌توانیم به دشمن حمله کرده و افکار خود را به دنیا منتقل کنیم و همان طور که آنها مرزهای ما را مورد هدف قرار می‌دهند ما هم می‌توانیم مرزهای آنها را مورد هدف قرار دهیم. 

زیر نظام‌های سند تحول بنیادین بسیار مهم است

در ادامه حسین اسداللهی مسول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نسبت به اهمیت سند تحول بنیادین و اجرایی شدن آن مباحثی را اعلام کرد و گفت:‌ سند تحول بنیادین یک سند بالادستی و مهم است که جای افتخار دارد، سند تحول بنیادین شامل مبانی نظریه اسلامی است که خود سند و زیر نظام‌های اجرایی شدن این سند بسیار مهم است که اگر چه ایرادهایی به آن داریم اما قطعا تحقق این سند بالادستی موجب تحول در آموزش و پرورش خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ‌با نگاه به منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری متوجه می‌شویم که هسته تحول در آموزش و پرورش تحول در سه حوزه منابع انسانی، برنامه درسی و آموزشی و مدیریتی است که این هسته تناسبی خاص با سه عامل مربی، ماده، محیط برای تربیت هر انسان در کلام علامه طباطبایی دارد ولی اصل بحث ما در مطالبه سند تحول بنیادین، پیگیری و مطالبه زیر نظام‌های این سند ارزشمند است، چرا که مجرای تحقق سند این زیر نظام‌هاست.

مراکز فنی و حرفه‌ای و ‌هنرستان‌ها درمان دانشگاه‌گرایی و مدرک گرایی

مسئول بسیج دانشجویی شهید رجایی درباره اهمیت مراکز فنی و حرفه‌ای افزود: مراکز فنی و حرفه‌ای و ‌هنرستان‌ها همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و هست و ایشان این مراکز را درمان دانشگاه‌گرایی و مدرک گرایی در کشور فرمودند.

وی تصریح کرد:‌ متاسفانه شاهد آن هستیم که عده‌ای از دوستان و دغدغه‌مندان تعلیم و تربیت خواسته یا ناخواسته به دنبال تضعیف مراکز فنی و حرفه‌ای هستند که این سیاست دشمن و راهبرد نفوذ در امر آموزش و به تبع آن اقتصاد است.

اسداللهی اظهار داشت: کمیسون فرهنگی مجلس که دغدغه فضای مجازی داشته و پیگیر تحقق شبکه ملی اطلاعات است باید درباره حمایت از پیام رسان‌های داخلی گام اساسی بردارد در حالی که ما شاهد جولان پیام رسان های خارجی هستیم اما پیام رسان‌های داخلی به دلیل عدم حمایت وزارت ارتباطات و عدم داشتن سرورهای داخلی و با توان بالاتر شاهد سرعت نامطلوب پیام رسان‌های داخلی هستیم که باید از آنها برای رفع مشکل حمایت لازم صورت گیرد. به طور مثال پیام رسان ایتا با مشکل حاد سرور رو به رو است و متاسفانه به دلیل محدودیت‌های خاص امکان رسانه‌ای کردن این دغدغه خود را ندارند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top