تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/05/19 - 18:32
کد خبر: 366608

چرا تشخیص سن فرسودگی خودروها نباید بر اساس سن باشد؟

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران درباره سن فرسودگی خودروها و اصلاح آیین نامه مربوطه توضیحاتی بیان کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از تسنیم، درباره سن فرسودگی خودروها، اظهار کرد: طبق آیین نامه اجرایی ماده 8 قانون هوای پاک، تشخیص فرسودکی خودرو بر مبنای سن خودرو است. بر این اساس برای خودروهای سواری در کلانشهرها 18 سال و در سایر شهرها 20 سال در نظر گرفته شده است.

چرا تشخیص سن فرسودگی خودروها نباید بر اساس سن باشد؟

وی با اشاره به اینکه سن فرسودگی تاکسی ها در کلانشهرها  نیز 10 سال تعیین شده است، ادامه داد: پیش از این هم در کشور ما سن خودرو، ملاک فرسودگی بوده است اما یک شخص حقیقی نسبت به این موضوع در دیوان عدالت اعتراض و پیگیری حقوقی انجام داد و طبق استعلامی که دیوان عدالت در فقهای شورای نگهبان صورت داد، این آیین نامه باطل شد در نتیجه دیگر مبنای فرسودگی خودروها بر اساس سن نیست و باید آیین نامه دیگری توسط سازمان حفاظت محیط زیست و دولت مصوب شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران تصریح کرد: کیفیت خودروها با توجه به داخلی و خارجی بودن و مقدار پیمایش عامل تعیین کننده ای در فرسودگی است اما میزان پیمایش قابل استناد نیست زیرا برخی این عدد را تغییر می دهند بنابراین نمی توان گفت اگر خودرویی با کیفیت A به مقدار مشخصی از پیمایش برسد فرسوده است.

وی افزود: در بسیاری از کشورها سنی برای اعلام فرسودگی خودروها وجود ندارد و زمانی که یک خودرو از سن مشخصی که بر اساس سیاست های یک کشور تعیین می شود، عبور کند هزینه های نگهداری، بیمه حوادث و عوارض آن به شدت افزایش می یابد در نتیجه نگهداشتن آن مقرون به صرفه نیست و طبیعتا مالک به سمت خرید خودروی نو می رود.

مقدم خاطرنشان کرد: به طور کلی مقدار پیمایش خودرو و مدت زمان استفاده باعث فرسودگی خودرو می شود و علیرغم اینکه ممکن است یک خودرو عملکرد مناسبی داشته باشد اما  قطعات دچار خستگی می شوند و نمی توان به طور قطعی گفت خودرویی که 20 سال کار کرده از نظر ایمنی و آلایندگی مورد اطمینان است( در علم مهندسی کلمه «خستگی» درباره قطعات و فلزات به کار برده می شود) .

وی ادامه داد: برخی بر این باور هستند که خودرویی که موفق به اخذ معاینه فنی شود فرسوده نیست اما یک خودروی فرسوده با یکسری تعمیرات سطحی می تواند معاینه فنی دریافت کند ولی آیا این خودرو ایمن است؟ پاسخ منفی است زیرا معاینه فنی به حداقل های ایمنی و آلایندگی بسنده می کند اما ممکن است 10 روز یا یک ماه بعد آن شرایط را نداشته باشد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران گفت: ما پیشهادی به سازمان محیط زیست ارائه کردیم مبنی بر اینکه با توجه به شرایط فعلی کشور که امکان جایگزینی خودروهای فرسوده به سختی امکانپذیر است،تعداد دفعات انجام معاینه فنی برای خودروهای فرسوده افزایش باید.

وی ادامه داد: منطق این کار نیز این است که حداقل های ایمنی و آلایندگی که مورد نظر ماست برای تردد یک خودرو به طور مستمر و متناوب در طی دو سال کنترل شود و یک خودرو حداقل ها را داشته باشد اگر خودرویی توانست به طور متناوب معاینه فنی بگیرد میتواند تردد داشته باشد در غیر این صورت آن خودرو فرسوده یا اسقاط شود.

مقدم گفت: این به این معنا نیست که معاینه فنی می تواند خودروی فرسوده را تشخیص دهد بلکه معنایش این است که با انجام متعدد معاینه فنی بتوانیم شرایط حداقلی برای خودروهای فرسوده را رعایت کنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top