تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/05/21 - 12:49
کد خبر: 366822

نگاهی به واکنش‌ها درپی اظهارات پرحاشیه رئیس بنیاد مستضعفان؛

توصیه‌های فعالان سابق دانشجویی به فتاح چیست؟

توصیه‌های فعالان سابق دانشجویی به فتاح چیست؟

گویا افشاگری‌های فتاح به مذاق اصلاح‌طلبان خوش نیامده است. پس از این اظهارات، عده‌ای او را به احمدی‌نژاد تشبیه کرده‌اند که با روش «بگم بگم»‌های مناظره‌های سیاسی سال ۸۸، خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آماده نبرد سیاسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شنبه 18 مرداد، فتاح رئیس بنیاد مستضعفان با حضور در برنامه «نگاه یک» رسانه ملی به ارائه گزارشی از عملکرد بنیاد طی یکسال گذشته پرداخت. در این گفتگوی تلویزیونی، سخنان فتاح به موضوع املاک و دارایی‌های بنیاد اختصاص پیدا کرد که در تملک اشخاص یا نهادهایی قرار داشت و بنیاد به دنبال بازپس‌گیری آن است.

«آقای احمدی نژاد هم در حال حاضر در ملک بنیاد مستضعفان در منطقه ولنجک هستند که زمین آن ۱۸۰۰ متر مربع است. البته آماده هستند منتقل شوند و به محلی در جنوب شهر بروند»، «یکی از املاکی که سر و صدا کرد، کاخ مرمر بود که زمانی دست مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و حتی قبل از مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز دست عده دیگری بود و بعد از ایشان هم مدتی در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود»، «ارتش منطقه‌ای خوب در کوهک را تصرف کرده است و سپاه ملک ۲۰۰ میلیاردی در جماران را پس نمی‌دهد»، «مرکز مطالعات و تحقیق زنان در اختیار خانم ابتکار و مولاوردی بوده است.بابت تخلیه ساختمان آنها ۵ میلیارد تومان میگیرند که این کار خلاف قانون است. کسی که در ملک بنیاد سالیان سال نشسته باید اجرت المثل هم بدهد»، «ساختمان مدرسه فرهنگ را آقای حداد عادل در منطقه فرشته تهران گرفته اند که البته اجاره آن به روز هم نبوده، آقای حداد عادل باید یا اجاره به روز پرداخت کنند یا ساختمان را به بنیاد پس بدهند.»

در این اظهارات، فتاح فقط نام برخی اشخاص و سازمان‌ها را مطرح کرده که باعث واکنش‌های متفاوتی از سوی آن‌ها شده است. فیلم منتشر شده از این گفتگوی تلویزیونی، فضای مجازی و رسانه‌ای را تحت الشعاع خود قرار داد و سیلی از واکنش‌ها، تحلیل‌ها و حتی انتقادات سیاستمداران را متوجه فتاح و بنیاد مستضعفان کرد.

فتاح و انتخابات ۱۴۰۰؟!

گویا افشاگری‌های فتاح به مذاق اصلاح‌طلبان خوش نیامده است. پس از این اظهارات، عده‌ای او را به احمدی‌نژاد تشبیه کرده‌اند که با روش «بگم بگم»‌های مناظره‌های سیاسی سال ۸۸، خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آماده نبرد سیاسی می‌کند.

از سوی دیگر عده‌ای معتقدند که فتاح می‌تواند منجی اقتصاد ایران پس از پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ باشد. حتی خبرگزاری «میدل‌ایست» در مقاله‌ای به پیروزی احتمالی «رئیس فعلی بنیاد مستضعفان، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ پرداخته و مدعی شده نظرسنجی‌های اخیر در بین اصولگرایان، «فتاح» را بین چهار کاندیدای مشهور نشان داده است.» این در حالی است که فتاح تابه‌حال بارها آمدنش برای انتخابات را تکذیب کرده است. یک بار که از او درباره گزینه ریاست‌جمهوری بودنش سؤال شد، گفت: «من حقیقتا پرمشغله هستم و به کارم نیز علاقه‌مندم. مقام معظم رهبری به بنده حکم داده‌اند و بنده یک فرد عمرانی و میدانی هستم.»

پس از اظهارات فتاح در رسانه ملی، فعالان رسانه‌ای و دانشجوی نسبت افشاگری‌های رئیس بنیاد مستضعفان واکنش‌های متفاوتی نشان دادند که در ادامه می‌خوانید؛

ابوالقاسم رحمانی، فعال سابق دانشجویی دانشگاه تهران در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«...مطالبه اصلی بعد از این باصطلاح افشاگری فتاح چیه؟ حتما انتشار کامل اسامی ساختمان‌های تحت مالکیت بنیاد، ساکنین قبلی و فعلی و نوع استفاده از اون‌هاست.

البته این اتفاق دیگه نباید ذیل یک شو تلویزیونی باشه و می‌طلبه که سامانه‌ای برای این شفافیت ترتیب داده بشه تا همه بدونن و بفهمن که علاوه بر کتاب خاطرات هاشمی و زندگی اون بزرگوار، هستن کسان دیگری که پتانسیل مخالف‌سازی و هزینه‌تراشی برای نظام رو دارن!

مضافاً این‌که می‌دونیم و احتمالا بدونید که املاک مصادره‌ای مرغوب فقط تحت سیطره و مالکیت بنیاد مستضعفان نیست و بسیاری دیگه از نهادها، خصوصاً حاکمیتی‌ها باید بیان از شفافیت بگن و تکلیف مردم رو با اموال‌شون روشن کنن. بله، خلاصه که آقای فتاح، بقیه‌ش، بقیه‌ش رو بگو؟»

محسن تقیانی، دانش‌آموخته رشته امنیت ملی و مدیریت رسانه در اینستاگرام خود مطرح کرد:

«...آنچه فتاح دیشب گفت قطعاً گوشه‌ی بسیار کوچکی از اتفاقات ناگواری است که در سال‌های گذشته در بنیاد مستضعفان اتفاق افتاده است. اما آنچه در رسانه ملی گفته شد به تنهایی کافی بود تا عمق فاجعه را در مدیریت یکی از مهمترین نهادهای انقلابی نشان دهد. شب گذشته نقاب انقلابی‌گری از چهره بسیاری کنار رفت تا مشخص شود چه افرادی با پول محرومین و مستضعفین سالها جانماز آب می‌کشیده‌اند.

فتاح خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ آماده می‌کند و مصاحبه دیشب نیز در همین راستا قابل تحلیل است. پرویز فتاح همچون رفیق سابق خود یعنی احمدی‌نژاد مدیوم رسانه را خوب می‌شناسد و می‌داند کی و چگونه از این قدرت رسانه‌ای استفاده کند. حضور او در بنیاد مستضعفان و حاشیه‌های پیرامون این نهاد، فرصت بی‌بدیلی را در اختیارش گذاشته و او مرد استفاده از این فرصت‌هاست. پس باید از امروز به فتاحِ ۱۴۰۰ سلامی دوباره کرد...»

علی جعفری از فعالان اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی پیرامون اظهارات فتاح نوشت:

«وظیفه سازمانی فتاح به عنوان رئیس بنیاد مستضعفان بازپس گیری و تملک اموال متعلق به مستضعفان و مصرف در جهت رفع محرومیت و بهبود زندگی آنان به ویژه در خصوص مسکن است.

اما فرض بر اینکه کار ایشان انتخاباتی است. باز هم به نظرم وقت نیت خوانی نیست. باید بر حدیث «انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال» تکیه کرد و از موضع درست و عدالت‌خواهانه حمایت نمود.

کسانی که منتقد ایشان هستند، بسم الله از الان تا ۱۴۰۰ برای کار انتخاباتی هم که شده در هر موضعی که قرار دارند برای احقاق حقوق مستضعفین تلاش کنند.

توجه داشته باشید که تخریب فتاح هیچ دستاوردی جز حمایت از موضع غاصبین بیت المال و اموال مستضعفین نخواهد داشت...»

محمد طاهری، یکی دیگر از فعالان رسانه‌ای در اینستاگرام خود نوشت:

«فتاح، بیانیه انتخاباتی خواند یا نخواند بماند؛ چیزی که دیگر عیان، فهم می شود، شکسته شدن حرمت بیت المال ست؛ دیگر خیلی جمله ی عوامانه ای نیست این جمله که نشسته اند بر سفره انقلاب و هرچه بتوانند می خورند! روسای سابق ریاست جمهوری و اهالی مجمع تشخیص و نظامی ها و مجلسی ها و ... به کنار، مردم به همین اطراف خودشان هم که نگاه می کنند می بینند حاجی هایی که با سی سال خدمت!

و با حقوق ده ها میلیونی، هنوز پلاک ماشین ش قرمز است و خانه ش دولتی و البته به تعداد انگشتان دست و پا حج واجب دارد و نذری فاخر محرمش هر ساله برپاست و در ضمن عمیقاً هم معتقد به مبارزه با فسادست!

معتقدم انقلاب را دلسوزانی سرپا نگه داشته اند که دیده نمی شوند و ویترینی که امروز دیده می شود غالباً امثال همین حاجی هاست؛ چه بد ویترینی ست این ویترین برای انقلاب مستضعفین.

چه کسانی باید فریاد بزنند: حاجیِ خیلی انقلابی! دوره ات گذشته؟!»

میلاد گودرزی، خبرنگار و مدیر تلویزیون اینترنتی «آوانت» در توییتر خود نوشت:

«ذکرصریح این چندمثال قابل تقدیره اما بهترش اینه که همه املاک این‌چنینی رو روی سایت بنیاد بذارید و براشون تایملاین بازپس‌گیری، فروش و چگونگی مصرف در محرومیت‌زدایی تعریف کنید.باید شفاف ببینیم که املاک از حداد وسپاه واحمدی‌نژاد و خاتمی گرفته شد و رسید به کپرنشین‌های سیستان و بلوچستان.

من اعلام آمادگی میکنم که درصورت ارائه اطلاعات، از تاریخچه و سرنوشت املاک بنیاد مستضعفان مستند بسازیم و ببینیم درطول ۴۰سال، کی به کی و با چه شرایطی ملک داده و یه سامانه بالا بیاریم و همه املاک رو روی اون به نمایش بذاریم و تا پول شدن و مصرف‌شدن اونا در محرومیت‌زدایی پیگیرماجرا باشیم.»

وحید اشتری نیز در توییتر خود نسبت به گفته‌های فتاح نوشت:

«عمده پزهای بخش خصوصی‌ تهش که در می‌آید از جیب مستضعفان و خصوصی بازی با منابع عمومی است. املاک مستضعفان در هروی و فرشته را می‌گیرند بعد پز می‌دهند که در سیستان مدرسه خیریه داریم. سوال اینست با هرکدام از این ساختمان‌های تصرفی چندتا مشکل مثل آب غیزانیه، ۴۰ سال بعد انقلاب حل می‌شد؟»

گزارش از یاسین قاسمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1399/06/10 - 15:29

من با سخنان اقای فتاح موافقم.چون ایشون رو از نزدیک میشناسم واقعا فردی دلسوز و حمایت کننده از مستضعفانه چیزی که خیلی از مسئولان فراموش کرده اند .
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top