تاریخ انتشار: شنبه 1399/05/25 - 12:37
کد خبر: 367175

دولت‌ها و بانک‌ها مالک خانه‌های خالی هستند

در حالیکه هنوز اخذ مالیات از خانه‌ای خالی از سکنه شکل اجرایی به خود نگرفته است برخی مجلسی‌ها می‌گویند که قراردادهای صوری در بنگاه‌های مسکن برای فرار دارندگان مسکن تنظیم می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از بازار، شناخت واحدهای خالی از سکنه و اخذ مالیات از خانه‌های خالی که به منظور بخشی از راهکارهای دولت برای ایجاد تعادل در بازار مسکن شناخته شده است این روزها می رود تا رنگ واقعیت به خود بگیرد و این قانون آرام آرام اجرایی شود.

اما اینکه چه کسانی و چه گروه هایی با اجرای این قانون متضرر می شوند نکته ای است که هر از گاهی مقامات دولتی و نمایندگان مردم به آن اذعان می کنند. اما به واقع چه کسانی و چه گروه هایی دارای واحدهای خالی از سکنه هستند و چرا این واحدها را خالی نگه داشته اند. و اینکه چه کسانی قصد دور زدن این قانون را دارند؟

احتکار مسکن در مناطق شمالی توسط برخی بانکها

اخیرا علی نیکزاد نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی درباره اینکه گفته می‌شود برخی از مالکان و بنگاه‌های املاک در ازاء مبالغی اقدام به قراردادهای صوری و دریافت کد رهگیری مبنی بر اجاره خانه‌های خالی می‌کنند تا از پرداخت مالیات معاف شوند گفت: هر چه میزان تولید مسکن را بالا ببریم به قوانین بازدارنده نیز نیاز داریم ما توانستیم قانون مالیات و قوانین بازدارنده را اخیرا به تصویب برسانیم.

وی اضافه کرد: همانگونه که در حال حاضر در مناطق ۱، ۲ و ۳ در شهر تهران عمده ساختمان‌ها را محتکران و بانک‌ها ساختند، اما مردم قدرت خرید ندارند چرا که هر متر بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان است و ما قانونی را در مجلس تحت عنوان مالیات بر خانه‌های خالی که راه فرار مالیاتی را خواهد بست تصویب کردیم که مردم نگران نباشند.

تنظیم قراردادهای صوری برای اینکه یک واحد مسکونی خالی از سکنه را یک واحد مسکونی قابل استفاده عنوان کنیم به هیچ وجه صحت ندارد

برخی از املاکی های سطح شهر در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه هر کاری و هر قانونی را می توان دور زد گفت: قانون اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه در مجلس تصویب شده و قابلیت اجرایی پیدا کرده است. پس فرار و دور زدن این قانون تخلف محسوب می شود.

احمد امیری یکی از مشاوران املاک تهران در منطقه 11 به خبرنگار بازار گفت: تنظیم قراردادهای صوری برای اینکه یک واحد مسکونی خالی از سکنه را یک واحد مسکونی قابل استفاده عنوان کنیم به هیچ وجه صحت ندارد. این موضوع یک اتهام است.

این مشاور املاک در پاسخ به این سئوال که به هر حال برخی دارندگان مسکن با دادن پول این کار را انجام می دهند تا واحد مسکونی آنها خالی از سکنه نامیده نشود؟ گفت: اگر مشاور املاکی بخواهد قرارداد صوری بنویسد و کد رهگیری صادر کند مطمئن باشید که این اقدام او دور از چشم بازرسان اتحادیه املاک نخواهد ماند.

قرارداد صوری در بنگاههای مسکن تخلف و لغو مجوز در پی دارد

در این خصوص به سراغ مصطفی قلی خسروی رفتیم و از او در این خصوص پرسیدیم که آیا واقعیت دارد که املاکی ها در ازاء مبالغی اقدام به قراردادهای صوری و دریافت کد رهگیری مبنی بر اجاره خانه‌های خالی می‌کنند تا از پرداخت مالیات معاف شوند؟ گفت: اتحادیه املاک طی بخشنامه ای به تمام املاکی ها به آنها متذکر شده است که هر گونه قرارداد صوری و دریافت کد رهگیری طبق ماده 28 قانون بلافاصله پروانه کسب او باطل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد مردم می توانند با شماره تلفن 7334 ما را در برخورد با متخلفان کمک کنند اظهار داشت: به هر حال عنوان کردن اینکه املاکی قراردادهای صوری می نویسند توهماتی بیش نیست.

بارها به این موضوع اشاره کرده و گفته ام که اغلب خانه های خالی از سکنه مربوط به بانکها و موسسات دولتی هستند و این واحدها مربوط به مردم عادی نیست. حال هر گونه جریمه و دریافت مالیات توسط دولت، از این جیب به جیب دیگر است

قلی خسروی تاکید کرد: بارها به این موضوع اشاره کرده و گفته ام که اغلب خانه های خالی از سکنه مربوط به بانکها و موسسات دولتی هستند و این واحدها مربوط به مردم عادی نیست. حال هر گونه جریمه و دریافت مالیات توسط دولت، از این جیب به جیب دیگر است.

رئیس اتحادیه املاک گفت: ما مدتی است که مصوبه مجلس را برای خانه‌های خالی داشتیم و دلیل اجرا نشدن آن این است که خانه‌ها برای افراد عادی نیست بلکه مردم به وابستگان دولت است و در نتیجه چندان علاقه‌مند به انجام شدن آن نیستند.

وی با بیان اینکه سامانه املاک در اختیار ما هم نیست بلکه در اختیار خود وزارتخانه است که آن را به وزارت دارایی سپرده است ادامه داد: دریافت جریمه از دولت و بانک‌ها کارساز نیست بلکه باید این ساختمان‌ها وارد بازار شوند.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا در خصوص قانون اخذ مالیات از خانه های خالی گفته بود که مجلس در طرح اخذ مالیات از خانه های خالی به دنبال آن است که مسکن در کشور احتکار نشود.

گفته می شود که لیست خانه‌های خالی از سکنه تا پایان تابستان به سازمان امور مالیاتی تحویل می‌شود و به نظر می رسد برخی از مالکان این واحدها اگر افراد عادی باشند باید منتظر پیامک هایی از سوی سازمان امور مالیاتی باشند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top