تاریخ انتشار: شنبه 1399/06/01 - 15:11
کد خبر: 367943

کدخدایی: از اظهاراتی که تاکنون داشتم پشیمان نیستم

عباسعلی کدخدایی گفت: ما نگفتیم ثبت‌نام نکنید یا ثبت‌نامتان خلاف قانون است؛ در خبرها دیدم برخی از آقایان که عنوان حقوقدان و استاد دانشگاه هم دارند، متأسفانه از روی مجادله عنوان کردند این اظهارنظر خلاف حقوق و قوانین است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»  به نقل از تسنیم، اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان درباره توصیه به کاندیداهای رد صلاحیت شده مبنی بر ثبت‌نام نکردن در انتخابات، موضوعی بود که حواشی زیادی درپی داشت و بار دیگر شورا را در صدر اخبار قرار داد. در همین زمینه، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی به بیان نکاتی درباره اصلاح قانون انتخابات، رد صلاحیت ها و ...  پرداخته است که در ادامه می خوانید.

در نشست خبری اخیر خود در بخشی از اظهاراتتان عنوان کردید توصیه می‌کنیم آن‌هایی که رد صلاحیت شده‌اند دیگر برای دور بعدی انتخابات ثبت‌نام نکنند. این موضوع بازتاب زیادی داشت و بسیاری از افراد و گروه‌ها آن را خطاب شورا به خود تلقی کردند؛ منظورتان از آن جمله چه بود؟

خبرنگاری در نشست سؤال کرد شما در ادوار گذشته گفته‌اید برخی افراد به خاطر رعایت حرمتشان ثبت‌نام نکنند یا انصراف بدهند، آیا شما الان این کار را می‌کنید یا خیر؟ پاسخ ما به خبرنگار این بود که الان موسم انتخابات نیست و چون انتخابات شروع نشده، وظیفه‌ای نداریم. از سوی دیگر، در شورا می‌گویند معمولاً کسانی که رد صلاحیت می‌شوند اصطلاحاً استصحاب یا اعتبار حالت سابق است که همچنان رد صلاحیت بمانند مگر اینکه خلاف آن امر ثابت شود. به‌هرحال در نشست تأکید کردم این گفته نظر شخصی بنده و آن‌هم به‌صورت توصیه است. پیش از آن هم گفتم هر کسی می‌تواند برای انتخابات ثبت‌نام کند؛ نمی‌دانم چرا هیچ‌کس جمله قبلی را نخوانده است.

ما نگفتیم ثبت‌نام نکنید یا ثبت‌نامتان خلاف قانون است؛ در خبرها دیدم برخی از آقایان که عنوان حقوقدان و استاد دانشگاه هم دارند، متأسفانه از روی مجادله عنوان کردند این اظهارنظر خلاف حقوق و قوانین است؛ درحالی‌که گفتیم افراد می‌توانند طبق قانون ثبت‌نام کنند ما هم بررسی‌ها را خواهیم داشت و ابایی هم از این نداریم که پس از بررسی‌ها بگوییم صلاحیتشان تأیید نشد، اما توصیه می‌کنیم کسی که دو سه بار آمده و تأیید نشده، دیگر خودش و ما را به‌زحمت نیندازد. برای انتخابات مجلس حدود ۱۶ هزار نفر ثبت‌نام کردند و شورای نگهبان چاره‌ای ندارد که همه این موارد را بررسی و افراد فاقد صلاحیت را رد کند. افرادی که چنین جنجال‌هایی به راه می‌اندازند اهداف دیگری دارند و اصلاً بحثشان اظهارنظر من نیست، چون از موضع بنده آگاه‌اند اما خواستند فضاسازی کنند.

برخی افراد مطرح این جمله شما را به خط‌ و نشان شورای نگهبان به خود تعبیر کردند و گفتند شورا نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند؛ حال این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا شورای نگهبان آن‌ها را از حق اجتماعی منع می‌کند یا خیر؟

من خودم در آن نشست عنوان کردم که طبق قانون، افراد رد صلاحیت شده می‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند؛ چرا آن بخش از اظهاراتم را نادیده گرفتند؟ از طرفی هم آن جمله به‌صورت توصیه بود. وقتی فردی توصیه‌ای را انجام می‌دهد قاعدتاً الزام‌آور نیست.

آیا می‌توان گفت بخشی از هزینه‌ای که شورای نگهبان در رد صلاحیت برخی از افراد و اعضای جریان‌های مختلف کشور متحمل می‌شود و به آن انتقادهای زیادی مطرح است، به اقدامات گروه‌های سیاسی و خالی بودن دستشان از معرفی افراد اصلح یا با سابقه خوب مرتبط است؟ آیا احزاب در معرفی گزینه‌های اصلح و در راستای کم کردن زحمت شورای نگهبان از بعد نظارتی عملکرد مناسبی داشته‌اند؟

متأسفانه ما در کشور احزاب مؤثر و احزابی که از جهت فنی واقعاً فعالیت حزبی و تشکیلاتی انجام دهند، نداریم. بلکه گروه‌های سیاسی داریم که بیشتر به قبیله‌گرایی می‌مانند تا احزاب. در زمان‌های مختلف، گروهی به مناسبت تشکیل یک دولت یا شغل گرد هم می‌آیند که هر روز فراز و فرودهایی دارند و در این مسیر نیز گاهی رویکرد و اقدام‌های اعضای خودشان را هم قبول ندارند؛ بنابراین اگر احزاب مؤثری باشند خودشان تشخیص می‌دهند فردی که در انتخابات یک یا دو دوره آمده و رأی نیاورده دیگر ثبت‌نام نکند بهتر است. اگر انتخابات پیش روی آمریکا را مشاهده کنید، می‌بینید احزاب، برخی افراد وابسته به خود را برای ورود به عرصه انتخابات تأیید نکردند چون شانس پیروزی آن‌ها را پایین دیدند. این یک رویه منطقی است، احزاب خودشان می‌توانند جلو بروز چنین مسائلی را بگیرند و دیگر نیازی به توصیه کدخدایی و امثال وی نباشد.

وقتی ۱۶ هزار نفر در انتخابات مجلس ثبت‌نام می‌کنند آیا حقوق مردم ادا می‌شود؟ به نظرم این حجم از ثبت‌نام مصداق نقض حقوق مردم بود، چون وقت شورای نگهبان را بیهوده گرفتند. ما به‌جای اینکه دقت بیشتری برای بررسی پرونده‌های مؤثر داشته باشیم وقت محدودی گذاشتیم. اگر قرار به‌ حق‌الناس باشد اینجا حق‌الناس است. وقتی هزار و ۲۰۰ نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کنند، ناچاریم وقتمان را تقسیم کنیم. به همین دلیل می‌گوییم کمتر ثبت‌نام کنند تا بررسی صلاحیت‌ها دقیق‌تر باشد. حالا که قانون، افراد را از ثبت‌نام در انتخابات منع نکرده لااقل خودشان حرمت قانون را نگه دارند و کمتر ثبت‌نام کنند تا دست شورای نگهبان برای بررسی بهتر باز باشد و این درواقع به نفع مردم و ثبت‌نام‌کنندگان است.

اقدام‌های گروه‌های سیاسی در حوزه انتخابات را عملکرد موفقی ندیدم، گرچه تلاش‌هایی صورت گرفته اما کار حزبی به مفهوم واقعی حتی از سوی احزاب شناسنامه‌دار مشاهده نکردم.

اصلاح قانون انتخابات چه تأثیری در کاهش میزان رد صلاحیت‌ها دارد؟

تأثیر آن زیاد است و اصلاح قانون انتخابات اگر بتواند زمان‌بندی، موضوع تبلیغات و نیز مصادیق رد صلاحیت را تبیین و کمی‌تر کند قطعاً در کاهش رد صلاحیت‌ها مؤثر است. مجلس دهم که در خصوص اصلاح قانون انتخابات کاری انجام نداد، امیدواریم مجلس یازدهم بتواند این خدمت را در راستای نفع مردم و منافع ملی انجام دهد.

بسیاری معتقدند شورای نگهبان فرد محور است و دبیر شورا به‌نوعی خط‌مشی کلی آن را تعیین می‌کند و دیدگاه‌ها و شخص آیت‌الله جنتی به‌نوعی شورای نگهبان و ساختارش را تحت تأثیر قرار داده است، نظرتان دراین‌باره چیست؟

من چنین تصوری ندارم، به‌خصوص در ۲۰ سال گذشته گرچه ایشان همیشه دبیر شورا بودند اما این‌گونه نیست که نظرشان بر نظر دیگران برتری داشته باشد. وقتی در جلسات شورا شرکت می‌کنیم همه به‌اندازه هم حق اعتراض و انتقاد دارند و دبیر هم همانند بقیه افراد است؛ بنابراین چنین موضوعی به مفهوم این نیست که دبیر می‌تواند یا خواسته باشد نظرات خود را به دیگران تحمیل کند بلکه همه نظرات آزادانه بیان و جمع‌بندی می‌شود.

ملاک شورای نگهبان برای تأیید افراد پس از مذاکره با آن‌ها چیست؟ به‌خصوص که در انتخابات مجلس نیز شاهد بودیم برخی افراد پس از حضور در شورا و مذاکره با اعضای آن دوباره تأیید شدند. آیا از افراد تعهد کتبی یا اقراری برای عدم تکرار برخی حاشیه‌های قبلی گرفته می‌شود؟

نیازی به تعهد دادن نیست. بدین‌صورت که این افراد یا اسناد مثبته و اثرگذاری را برای تأیید صلاحیت خودشان آورده و اعضای شورا نیز آن دلایل را قبول کرده‌اند یا نسبت به اسناد قبلی رد صلاحیتشان جرح واردشده که دوباره اعضای شورا پذیرفته‌اند که سند، سند مجعولی است یا مشکلاتی دارد. در این‌گونه موارد، نظر شورای نگهبان همان موقع اصلاح می‌شود و نیازی به مراحل بعدی نیست. وقتی‌که نظر اصلاح می‌شود در واقع اصلاحیه نظر شورای نگهبان است و برداشتی که در سؤال مطرح شد عملاً وجود ندارد.

نظرتان درباره عملکرد رسانه‌ها در بازتاب اخبار شورای نگهبان و اینکه گاهی اوقات انعکاس برخی اخبار موجب ایجاد حاشیه‌هایی برای شورا می‌شود، چیست؟

رسانه‌های ما گاهی اسپانسرهایی دارند که ناچارند در چارچوبی که آن اسپانسر تعریف کرده عمل کنند. از این جهت فرقی ندارد رسانه‌ها چه رویکردی دارند، انتظار ما این است رسانه‌ها منصف بوده و سوگیری بی‌دلیلی نداشته باشند. از سوی دیگر، اخبار را دقیق بگیرند و منتشر کنند. مثلاً به‌تازگی در یکی از روزنامه‌ها خبری درباره گزینه ریاست دیوان محاسبات منتشر شد که بنده و برخی افراد دیگر نامزد دیوان محاسبات هستیم، درحالی‌که من حتی خبر نداشتم و چنین موضوعی مطرح نبود. گاهی اوقات چنین خبرهای دروغی مخاطب را به اشتباه می‌اندازد گرچه ما چنین موضوعاتی را حمل بر این می‌کنیم که با هدف خاصی صورت نگرفته و تنها یک اشتباه بوده، اما همین موارد حاشیه‌هایی را داشته است.

آیا موضوعی بوده که درباره آن اظهارنظر کرده باشید و پس از دیدن بازخوردها در فضای مجازی و خواندن واکنش‌ها نسبت به ابراز نظرتان، درباره آن پشیمان شده باشید یا فکر کنید که می‌توانستید نظر کامل‌تری را مطرح کنید؟

معمولاً این‌گونه است که من نه از قبل می‌پرسم خبرنگار چه سؤالی دارد و نه حتی پس از اینکه مصاحبه صورت گرفت در محتوای آن دخل و تصرفی انجام دهم. وقتی فردی حرف خود را می‌زند دیگر اعلام کرده و منتشر شده است، بنابراین سعی می‌کنم اظهارنظرم به‌گونه‌ای نباشد که موجب پشیمانی یا تغییر در نظر گردد و به ‌طورکلی از اظهاراتی که تاکنون داشته‌ام پشیمان نیستم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمله سایبری دی‌ داس چیست؟
چرا ژیلا صادقی از تلویزیون رفت؟ +فیلم
این غذاها قاتل کبد است!
ژیلا صادقی: من پاسپورت آمریکا دارم +فیلم
اشک‌های بی‌امان ژیلا صادقی در برمودا +فیلم
دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت
اراده کامل ایران برای پاسخ نظامی به اسرائیل به شکلی قوی‌تر
هشدار سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران به حامیان رژیم صهیونیستی
وکیل مدافعان شیطان در تهران!
۶ جنگنده ارتش چین از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند
عراق: خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیستیم
بارش‌های اخیر شدت خشکسالی را کاهش نداد
حمایت رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو
گروسی: مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست
تداوم یاوه گویی‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران
اردن کمک به صهیونیست‌ها را تائید کرد
عطوان: تهدید اسرائیل جنگ روانی است
اظهارات تحقیرآمیز مشاور موساد درباره سرسپردگی دولت باکو به اسرائیل
اسرائیل دست از پا خطا کند با هزاران موشک در هم کوبیده می‌شود
هاآرتص: هر تهدید ایران، ما را به لرزه درمی‌آورد
گفت و شنود/ مگه کوری؟!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top