تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/06/04 - 09:49
کد خبر: 368256

وضعیت آموزش مجازی از نگاه دانشجویان؛

حاضرِ غایب!

حاضرِ غایب!

۵۳ درصد شرکت کننده‌ها میگویند هیچ استادی بهتر از حالت حضوری درس نداده است و ۲۰ درصد هم یک یا دو استادشان فقط پشت لپ تاپ بهتر از سر کلاس بوده اند. در طرف مقابل ۶ درصد میگویند که همه استادهایشان این ترم نسبت به‌تر مهای دیگر بدتر بوده اند و برای ۵۰ درصد هم این وضعیت درباره حداقل نیمی از استادهایشان صادق است.

به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تجربه‌های جدید مثل هندوانه‌های دربسته اند، شاید بشود از روی صدایشان حدس‌هایی درباره داخل شان زد، ولی تا بازشان نکنی، نمیتوانی چندوچون محتوایشان را خوب بفهمی و دقیق و درست ارزیابی شان کنی. آموزش مجازی هم تا ترم قبل یکی از این هنداونه‌های دربسته بود که بیشتر به درد سند‌های چشم انداز ده ساله و بیست ساله میخورد، ولی همه گیری جهانی کرونا خیلی زودتر از چیزی که در سمینار‌ها و برنامه‌های راهبری پیش بینی می‌شد، آموزش مجازی را وارد میدان کرد تا امتحان پس دهد. دانشگاه یک ترم منهای دو هفته را به صورت غیرحضوری به سر رساند و الان آماده میشود که حداقل یک ترم دیگر را با همین بساط پهن شده سر کند. گفتیم نظر دانشجویان را درباره درس خواندن و امتحان دادن در این یک ترم بپرسیم، شاید بتواند تا حدی وضعیت ترم بعد را بهتر کند. در نظرسنجی روزنامه ۸۲۸ نفر شرکت کردند تا رکوردی جدید در نظرسنجی‌های روزنامه ثبت شود؛ ۶۷۷ نفر از دانشجویان کارشناسی سوال‌ها را جواب دادند، ۱۴. ۰ نفر سهم دانشجویان ارشد بود و دکتری هم ۱۱ نفری‌شان به خودشان زحمت دادند و نظرسنجی ما را تکمیل کردند. در این دو صفحه مروری کرده ایم بر حرف‌هایی که دانشجویان زده اند.

جوانی کجایی که یادت بخیر
ورودی‌های ۹۸ و ۹۷ حضورشان در نظرسنجی چشم گیرتر بود و به ترتیب ۳۳ و ۳۰ درصد از شرکت کننده‌ها را به خودشان اختصاص دادند. سن که میرود بالا، شور و حال دانشجو هم کمتر میشود و به خاطر همین عجیب نیست که سهم ورودی‌های ۹۶ و ورودی‌های ۹۵ و ماقبل تقریبا نصف سال اولی‌ها و سال دومی‌ها باشد، ۲۰ و ۱۶درصد. البته این را هم باید در نظر گرفت که آموزش مجازی حداقل یک یا دو ترم دیگر با سال پایینی‌ها کار دارد و به همین خاطر طبیعی‌ست که دغدغه شان هم بیشتر باشد. بین دانشکده‌ها هم مهندسی کامپیوتر با اختلاف صدرنشین مشارکت است (۱۴۴ نفر) برق و مکانیک هم مشارکت حدود صدتایی دارند. مطابق انتظار دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی مشارکت شان کمتر است، ولی مدیریت با ۲۹ شرکت کننده هم پای شیمی، مواد، علوم کامپیوتر، ریاضی و نفت بوده.

چقدر یاد گرفتیم؟
اولین سوال مهم درباره کیفیت آموزش در ترم مجازی نسبت به ترم‌های حضوریست. بیش از دوسوم شرکت کننده‌ها میگویند این ترم بدتر از سایر ترم‌ها بوده و فقط ۱۰ درصد وضعیت کیفیت آموزشی ترم را بهتر از دیگر اوقات میدانند.

از بین ۱۱ دانشجوی دکتری شرکت کرده در نظرسنجی هیچکدام گزینه‌های «بهتر بود» و «خیلی بهتر بود» را انتخاب نکرده است. اگر به گزینه‌ها نمرات بین منفی دو تا مثبت دو هم اختصاص بدهیم، دانشجویان دکتری به طور میانگین نمره ۱.۱۸- را به ترم داده اند، در حالی که میانگین کارشناسی ۰.۸۳- و میانگین ارشد ۰.۷۴- است. نکته جالب دیگر این است که هرچه دانشجویان در مقطعشان سال بالایی‌تر شده اند، نمره بهتری به ترم داده اند؛ ورودی‌های ۹۸ میانگین نمره شان ۱.۰۱- و میانگین نمره ورودی‌های ۹۵ و بزرگ‌تر از آن‌ها ۰.۶۲- است. نمره تهرانی‌ها نسبت به خوابگاهی‌ها اندکی بهتر است.

بررسی وضعیت آموزش مجازی از نگاه دانشجویان

اگر به تفکیک رشته نگاهی به نمرات بیندازیم، فلسفه علم به نظر می‌رسد بدترین عملکرد را داشته، ولی، چون فقط ۵ نفر از این رشته در نظرسنجی شرکت کرده اند، داده معتبری به نظر نمیرسد. شیمی، انرژی، اقتصاد و مواد در پایین جدول جا خوش کرده اند و علوم کامپیوتر، فیزیک، مهندسی کامپیوتر و عمران بهترین عملکرد را بین دانشکده‌ها ثبت کرده اند. به صورت اختیاری معدل دانشجویان را هم پرسیدیم. ۷۱۱ نفر بازه معدلشان را گفتند. دانشجویانی که معدلشان زیر ۱۴ بوده، کمترین میانگین نمره را به کیفیت آموزش داده اند. ۱.۲۲- به طور کلی هرچه معدل‌ها بهتر میشود، نظر‌ها نسبت به کیفیت آموزشی هم بهتر میشود؛ میانگین نمره معدل‌های زیر هفده ۰.۸۷- و میانگین نمره معدل‌های بالای هفده ۰.۷۲- است.

استاد! به‌خدا زندگی داریم
از جمله گله‌های دانشجویان به رفتار استادها، برگزاری کلاس خارج از ساعت مشخص شده در سامانه آموزش بود. پرسیدیم استاد‌های چند درس بیش از یک جلسه خارج از ساعت مشخص شده، کلاس گذاشته اند. ۳۷.۵ درصد تجربه درس داشتن با چنین استادی را نداشته اند، ۲۹درصد بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کلاس‌هایشان اینطور بوده و ۲۴ درصد بیش از ۳۰ درصد کلاس‌هایشان به این شکل برگزار شده. جالب بود که ده نفر از شرکت کننده‌ها گفته بودند همه کلاس‌هایشان این مشکل را داشته.

اگر انرژی و فلسفه علم را با توجه به تعداد کم شرکت کننده‌هایش کنار بگذاریم، مدیریت، مواد، هوافضا، مهندسی شیمی و اقتصاد در صدر رشته‌های یاند که استادهایشان خارج ساعت مشخص کلاس تشکیل داد هاند. سوال دیگرمان درباره تشکیل کلاس در ساعت‌های عجیب و غریب مثل شب یا روز‌های تعطیل بود. ۶۲ درصد گفته اند چنین تجربه‌ای نداشته اند و ۲۳درصد هم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در سهایشان با این مسأله روبرو شده است. باز هم با ب یخیا لشدن انرژی و فلسفه علم که گویا چند شرک تکنند هشان دل پری داشته اند، اقتصاد، مواد، هوافضا، مدیریت و نفت گل سرسبد این موضوع هستند.

دوره‌ات گذشته استاد!
گفتیم از درس دادن مجازی استاد چند درس در این ترم رضایت داشتید؟ یعنی حداقل در حد درس دادن حضوری خوب بوده اند. ۱۱درصد درس دادن مجازی هیچ استادی راضی‌شان نکرده و ۶درصد از همه راضی بوده اند و ۳۲درصد از نیمی از استادهایشان حداقل رضایت داشته اند. در بین دانشکده‌ها علوم کامپیوتر، اقتصاد، مدیریت و مهندسی کامپیوتر میانگین رضایت حدود ۵۰درصد داشته اند، ولی هوافضا، نفت، انرژی، مواد، شیمی و فلسفه علم میانگی نشان زیر ۴۰ درصد است. شیمی با توجه به تعداد نسبتا خوب شرکت کننده‌ها اوضاعش نگران کننده است.

۵۳ درصد شرکت کننده‌ها میگویند هیچ استادی بهتر از حالت حضوری درس نداده است و ۲۰ درصد هم یک یا دو استادشان فقط پشت لپ تاپ بهتر از سر کلاس بوده اند. در طرف مقابل ۶درصد میگویند که همه استادهایشان این ترم نسبت به‌تر مهای دیگر بدتر بوده اند و برای ۵۰درصد هم این وضعیت درباره حداقل نیمی از استادهایشان صادق است. ۱۰ درصد هم نظرشان این است که هیچ کدام از استادهایشان نسبت به وضعیت حضوری حداقل بدتر نبود هاند. رشته‌های فلسفه علم، انرژی، مدیریت، شیمی، نفت، مواد، اقتصاد و ریاضی رشته‌های یاند که بیش از نیمی از استادهایشان از نظر دانشجو‌ها این ترم بدتر درس داد هاند.

بررسی وضعیت آموزش مجازی از نگاه دانشجویان

دم Vclass گرم
شریف از همان شروع همه گیری کرونا خیلی سریع توانست سیستم آموزش مجازی خودش را روی غلتک بیندازد، چون یک سامانه خوب توی جیب داشت و به سرعت وارد بازی‌اش کرد. ۵۵درصد از دانشجویان Vclass را نسبت به سامانه‌های مشابه بهتر دانسته اند و ۳۳درصد هم در سطح بقیه توصیفش کرده اند. از نظر سرعت و پایداری اتصال هم میانگین نمره ۳.۵۳ Vclass از ۵ بوده است.

بررسی وضعیت آموزش مجازی از نگاه دانشجویان

در مجموع به نظر میرسد دانشجویان از این سامانه راضی هستند، فقط بدشان نمی‌آید برخی امکاناتش بهتر شود. پیشنهاد‌های مهم دانشجویان در زیر آمده است:

* ایموجی‌های بیشتری داشته باشد.
* در حالت تمام صفحه پیام‌های دانشجویان برای استاد نمایش داده نمیشود.
* رنگبندی و رابط کاربری‌اش خسته کننده است.
* نسخه تلفن همراه سامانه مشکلات زیادی دارد و کار کردن با آن سخت است.
* به دفعات دانشجو را از کلاس بیرون می‌اندازد.
* تخته اش اصلا کاربردی و خوب نیست، کیفیتش پایین است و قابلیت تغییر اندازه هم ندارد. نشانگر تخته هم معمولا عقب‌تر از صدای استاد است.
* بهتر است ساعت ورود و خروج دانشجویان را سامانه برای حضور و غیاب ثبت کند.
* قابلیت ضبط خودکار جلسات در سامانه وجود داشته باشد.
* نام کاربری و رمز عبور مختص هر دانشجو تعیین شود.
* امکان نمایش تصویر بزرگ از استاد و تصویر کوچک از دانشجو‌ها فراهم شود.
* بلند کردن دست اعلان مشخص تری داشته باشد.
* راهنمای مناسب کار با سامانه تدوین و در اختیار دانشجو‌ها و استادان قرار گیرد.
* سامانه هم حجم مصرفی اینترنت زیادی دارد و هم بار زیادی روی دستگاه دارد.
* قابلیت پرسش‌های چندگزینه‌ای اضافه شود.
* اندازه پنجره‌ها را بتوان به دلخواه تغییر داد و امکان شخصی سازی صفحه نمایش برای هر کاربر وجود داشته باشد.

خانه هستیم، ولی وقتمان کش نیامده
نظرات نسبت به تمرین‌ها و پروژه‌ها غالبا منفی‌ست؛ هرچند بیشتر آن ظاهرا از حجم زیاد تمرین‌ها و پروژه‌ها نشأت میگیرد. استاد‌ان اینطور استدلال میکنند که، چون دانشجو در خانه است، پس وقت بیشتری دارد و میتواند تمرین و پروژه بیشتری تحویل دهد. ۵۸درصد دانشجویان گفته اند تحویل تمرین‌ها و پروژه‌ها در حالت مجازی بدتر یا خیلی بدتر از قبل شده و ۲۹درصد هم تفاوتی حس نکرده اند. با توجه به اینکه خیلی از تمرین‌ها و پروژه‌ها قبلا هم به صورت مجازی تحویل داده میشد، این آمار کمی عجیب است و شاید بیشتر به حجم زیاد تمرین‌ها و پروژه‌ها و سختگیری بیشتر استاد‌ها برمیگردد. بین دانشکدخ‌ها هم اقتصاد، نفت، مواد و هوافضا بیشتر توانسته اند داد دانشجویان را بلند کنند.

همچنین ۶۲درصد دانشجویان با قاطعیت گفته اند حجم تمرین و پروژه در بیشتر درس‌ها بیشتر شده و ۲۲درصد هم نظرشان این است که در برخی درس‌ها بیشتر شده، ۱۰درصد تفاوتی حس نکرده اند و ۳درصد هم از درس تا درس موضوع برایشان متفاوت است. عدم امکان تحویل تمرین و پروژه با تأخیر، سخت‌تر شدن انجام تمرین‌ها و پروژه‌های گروهی، توزیع نامناسب تمرین‌ها و پروژه‌ها در طول ترم و تجمیع آن‌ها در اواخر ترم و اعلام تمرین‌ها و پروژه‌ها بدون اطلاع قبلی و هماهنگی با دانشجویان در کنار حجم زیادی از آن‌ها مهمترین نکاتی بود که دانشجویان گفته بودند.

در جست‌وجوی عدالت
واضح‌ترین نتیجه نظرسنجی به نظر توافق اکثریت با فقدان عدالت در ارزشیابی‌ست؛ ۴۳ درصد میگویند اوضاع خیلی بدتر شده و ۴۰ درصد میگویند اوضاع بد شده و فقط ۴درصد نظرشان بر بهتر شدن عدالت در ارزشیابی‌ست.

بررسی وضعیت آموزش مجازی از نگاه دانشجویان

دانشجویان کارشناسی دلشان بیشتر پر است و میانگین نمره ۱.۲۸- را داده اند، در حالی که میانگین نمره ارشد ۰.۹۸- است و نمره دکتری ۰.۸۲ -. تفاوت معناداری بین نمره دانشجویان سا لهای مختلف دیده نم یشود و عموما ناراضی به نظر می‌رسند. بین دانشکد هها فلسفه علم البته همان دو نفر (فیزیک، مدیریت، مکانیک، علوم کامپیوتر، ریاضی و برق وض عشان بهتر است و در انتهای جدول مهندسی کامپیوتر، اقتصاد، مواد و انرژی قرار دارند.

۱۹ درصد دانشجویان استادی نداشت هاند که به نظر خودشان امتحان عجی بوغریبی گرفته باشد، ولی ۱۷درصد از دانشجویان بیشتر از نصف استادهایشان برای گرفتن امتحان به شیو ههای نامرسوم و احتمالا ناعادلانه از منظر دانشجو روی آورد هاند. ۲۲درصد هم تجربه در سداشتن و امتحا ندادن فقط با یک یا دو استاد این شکلی را از سر گذراند هاند. انرژی، مواد و اقتصاد در این زمینه هم ته جدول را برای خودشان رزرو کرد هاند.

بررسی وضعیت آموزش مجازی از نگاه دانشجویان

برخی روش‌های امتحانی عجیب وغریب و ناعادلانه از منظر دانشجویان در ادامه آمده است، دانشجویان میگویند با این روش‌ها فقط کسانی متضرر میشوند که دست به تقلب نزده اند:

* تیک‌هوم‌های چندروزه که برای تمام کردنش باید از خواب شبانه هم میزدی
* وقت کم برای سوالات سخت و طولانی
* عدم امکان برگشت به سوالات قبلی
* امتحان‌های تستی با نمره منفی برای دروس محاسباتی
* امتحان شفاهی برای دروس تخصصی و انتظار پاسخ سریع
* رقابتی کردن امتحان‌های شفاهی و ایجاد استرس در دانشجویان
* سوالات سخت برای جلوگیری از تقلب
* درخواست روشن کردن وب‌کم و میکروفون هنگام امتحان (بدون اطلاع قبلی)
* سوالات کنکوری
* ارسال تک تک و جداجدای سوالات امتحان
* اطلاع رسانی نامناسب و خیلی دیر درباره شیوه برگزاری امتحان
* توزیع ناعادلانه سوالات بین دانشجویان
* لزوم ارائه یک مقاله برای درس کارگاهی
* سوالات مفهومی و سخت
* تأثیر دادن زمان ارسال پاسخ در نمره
* ساعت نامناسب برگزاری امتحان
* ملزم کردن دانشجو به تایپ جواب در زمان محدود
* ملزم کردن دانشجو به ایمیل کردن جواب سوال با وجود سامانه CW

تمام شو لعنتی
قرار بود ۲۶ تیر آخرین روز امتحانات باشد، ولی فقط ۴۱ درصد دانشجویان امتحانات‌شان تا این روز تمام شده، ۳۸درصد امتحان یک درس‌شان باقی مانده، ۱۶درصد امتحان دو درس‌شان و ۵درصد امتحان بیشتر از ۳ درس‌شان برای بعد از این بازه است.

بررسی وضعیت آموزش مجازی از نگاه دانشجویان

فلسفه علم، مواد، نفت، شیمی علوم کامپیوتر، مهندسی شیمی و عمران رشته‌هایی‌ست که دانشجویانش به طور میانگین حداقل یک امتحان بعد از ۲۶ تیر دارند. در زمان نظرسنجی ۳۸درصد دانشجویان گفته‌اند ترمشان تمام شده، ولی ۷درصد هم بوده اند که پیش بینی‌شان از (پایان ترم) پایان همه امتحانات و تمرین‌ها و پروژه‌ها بعد از ۱۰ شهریور است. این‌ها همان‌هایی هستند که این ترم هم باید ترم را با ترم روشن کنند و تابستان معنای خاصی برایشان ندارد.

حضوری چیز دیگریست
به عنوان آخرین سوال پرسیدیم اگر شرایط به حالت عادی بازگردد و دیگر از کرونا خبری نباشد، مجازی را ترجیح میدهید یا حضوری؟ البته ممکن است برخی از دانشجویان منظور سوال را خوب متوجه نشده باشند، ولی با فرض اینکه منظورمان به شرکت کننده‌ها به درستی منتقل شده، ۵۶درصد حضوری را ترجیح میدهند و ۳۶درصد مجازی برایشان مطلوب‌تر است، ۸درصد هم فرق خاصی برایشان ندارد. بین تهرانی و شهرستانی هم اینجا تفاوتی به چشم نمیخورد و نتایج یکسان است.

بررسی وضعیت آموزش مجازی از نگاه دانشجویان



 
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top