تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/06/05 - 12:28
کد خبر: 368406

گزارش وزارت کشور از برنامه‌ها و اقدامات اساسی در حوزه زنان و خانواده

امور زنان و خانواده وزارت کشور همزمان با هفته دولت در گزارشی تاکید کرد: انتصاب ۱۰۰معاون مدیرکل،۷۰ مدیرکل، ۵۵ بخشدار، ۶۵ معاون فرماندار، ۳ فرماندار و ۱۶ معاون استاندار زن در کشور انجام شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از میزان، روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور، گزارشی اجمالی از برنامه‌ها و اقدامات اساسی امور زنان و خانواده وزارت کشور با هدف استفاده رسانه‌ای و تبیین اقدامات مهم انجام گرفته در این حوزه برای افکار عمومی به شرح ذیل منتشر کرد.

همکاری در تدوین برنامه‌های مرتبط با اسناد بالادستی زنان و خانواده و نظارت بر اجرایی سازی آن شاخص‌های عدالت جنسیتی، شاخص‌های خانواده،برنامه توانمندسازی زنان سرپرست خانواروسند ارتقای وضعیت زنان و خانواده.

افزایش تصدی زنان کارآمد در سطوح مدیریتی در استانداری ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی استانی با انتصاب:۱۰۰معاون مدیر کل،۷۰ مدیر کل، ۵۵ بخشدار، ۶۵ معاون فرماندار، ۳ فرماندار و انتصاب ۱۶ معاون استاندار زن برای نخستین بار و ارتقای آنان از مدیریت میانی به مدیریت عالی و ارشد.

ارتقای دانش و توان مدیریتی حدود یک هزار و ۹۰۰ زن مدیر و مسئول در ۳۱ استان کشور در قالب اجرای طرح ملی حمایت از توان افزایی زنان مدیر و مسئول استانها با ارائه ۲۲هزار نفر ساعت آموزش حضوری و ۴۶هزار نفر ساعت آموزش غیر حضوری و نیز تولید متون آموزشی در زمینه ارتقاء توان مدیریت زنان.

شناسایی و حمایت از زنان تولید کننده و کارآفرین و تسهیلگری جهت رفع مشکلات ۲۰.۴۶۱ واحد از بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی زنان در سراسر کشور.

تدوین سند امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی با مشارکت دستگاه­‌های اجرایی در راستای تکلیف قانونی ماده ۲۲۷ برنامه پنجم توسعه

واگذاری مسئولیت رصد، هماهنگی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در خصوص کودکان به دفاتر امور زنان و خانواده استان‌ها طبق توافق بین وزارت کشور و مرجع ملی حقوق کودک وزارت دادگستری

برگزاری دو دوره جشنواره فرهنگی - ورزشی بانوان شاغل ستاد، استانداری‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت کشور

برگزاری نشست‌های تخصصی هم اندیشی زنان فعال در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی با حضور فعالین این عرصه‌ها

با اخذ مصوبه و دستور وزیر محترم کشور، برای نخستین بار در استانداری‌های سراسر کشور

عضویت مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانداری­ها در ستاد بحران

عضویت مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانداری­ها در شورای برنامه ریزی و توسعه استان

عضویت مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانداری­ها در شورای آموزش و پرورش

حضور موثر مدیران ارشد زن در شورای اداری استان‌ها

دستاورد‌ها و نتایج مطلوب و درخشانی در طول سه سال سپری شده از دولت دوازدهم حاصل شده است که این دستاوردها، گویای ایفای نقش متفاوت و درخشان دفاتر امور زنان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور در عرصه‌های استانی و ملی بوده و بیانگرتغییر کیفیت حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی و اجرایی کشور است.

چرخه­ی حضور زنان در کمیته‌های مرجع استانی زمینه ساز حضور موثرترشان در سایر ارکان تصمیم سازی و تصمیم گیری بوده است و می‌توان آن را مهم‌ترین دستاورد حوزه زنان و خانواده در دولت دوازدهم تلقی نمود.

در گزارش زیر به صورت مختصر به تبیین این تغییر کیفیت نقش آفرینی در مراجع تصمیم سازی استان‌ها اشاره می‌کنیم.

عضویت مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانداری­ها در ستاد بحران

کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی در معرض بحران‌های متعددی قرار دارد که به صورت متناوب و در دوره‌های زمانی مختلف متاسفانه در اقصی نقاط مختلف کشور رخ داده و آسیب‌های جانی و مالی فراوانی را نصیب هموطنان نموده است.

زنان سالمند، زنان باردار، زنان دارای فرزند شیرخوار، زنان معلول جسمی یا حرکتی، زنان دارای فرزند معلول جسمی یا حرکتی، زنان دارای بیماری خاص و... انواع گروه‌های مختلف و متعدد درگیر در بحران را شامل می‌شوندکه هر یک نیاز‌های خاص خود را داشته و اقدامات مختص به خود را می‌طلبد.

از سویی دیگر شرایط خاص زنان در بحران به لحاظ مسایل بهداشتی حائز اهمیت بوده که اگر مورد توجه قرار نگیرد آسیب‌های روانی و جسمی جدی را در پی خواهد داشت.

طبق بررسی‌های میدانی موجود از حوادث طبیعی مختلف این نتیجه حاصل می‌شود که زنان به دلیل اولویت دادن به احساس ناشی از مادر بودن، میزان تاب آوری بالاتری نسبت به مردان دارند و بر همین اساس محور جمع کردن خانواده‌ها در بحران هستند.

در این شرایط توجه به مسائل روانی و عاطفی زنان و حمایت از آنان بسیار حائز اهمیت است؛ لذا با توجه به شرایط موصوف، حضور مدیران زنان به دلیل درک صحیح نیاز‌های جسمی و روانی در ستاد‌های مدیریت بحران، امری ضروری است.

با توجه به پیشنهاد دفتر زنان و خانواده وزارت کشور و دستور مقام عالی وزارت و مصوبه شورای معاونین وزارتخانه متبوع مقرر گردید، مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور در ستاد مدیریت بحران‌ها عضویت داشته تا تصمیمات مقتضی با شرایط گروه‌های مختلف زنان اتخاذ شود.

عضویت مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانداری­ها در شورای برنامه ریزی و توسعه استان

شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها متولی اخذ تصمیم‌های مهم و تخصیص اعتبارات استان‌ها بوده و شاخص‌های توسعه درهر استان در این شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این شورا در استان‌ها با حضور مدعوین تخصصی، مصوبات کارگروه‌های ذیل شورای اداری را بررسی و در صورت تصویب، اعتبار لازم را به آن طرح‌ها تخصیص می‌دهد.

بررسی و تصویب توزیع اعتبارات هزینه‌ای و اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای استان، ساماندهی و نظارت بر اجرای طرح‌های بزرگ، در چارچوب برنامه‌ها و اسناد آمایش سرزمین؛ از جمله وظایف تفویض شده به این شوراست.

با توجه به رویکرد شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها که هماهنگی، نظارت و مدیریت توسعه همه جانبه و پایدار استان می‌باشد، توزیع متوازن امکانات و اعتبارات برای تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه زنان و خانواده، متناسب با نیاز ها‌ی واقعی آنها؛ بسیاز حائز اهمیت است.

از این رو حضور مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور در شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها لازم و ضروری بوده که با توجه به پیشنهاد دفتر زنان و خانواده وزارت کشور و با موافقت و دستور مقام عالی وزارت، مدیران کل دفاتر متناظر استانی در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها حضور دارند.

عضویت مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانداری­ها در شورای آموزش و پرورش

با توجه به اینکه شورای آموزش و پرورش در استان‌ها با هدف مشارکت و نظارت مردم و بهره گیری از کلیه منابع و امکانات و تسهیلات موجود جهت ترویج و گسترش فعالیت‌های پرورشی و آموزشی و استحکام اعتقادات دینی و مکارم اخلاقی دانش آموزان تشکیل شده است و از سویی تحصیل حدود چهارده میلیون دانش آموز و همچنین ۷ میلیون دانش آموز دختر در سطح کشور و برنامه ریزی برای هر چه بهتر آموختن این عزیزان و خانواده هایشان و تسریع و تکمیل چرخه تولید علم به نوآوری و بهره گیری از توانمندی‌ها و خلاقیت‌های این قشر در حال تحصیل، نیازمند برنامه­­ریزی فرابخشی و توجه به ظرافت‌ها و زوایای متعدد امر تعلیم و تربیت دارد.

از این رو حضور مدیران کل امور زنان و خانواده استانداری‌ها به عنوان متولی رسمی امر خانواده در ترکیب شورای آموزش و پرورش و برنامه­­ریزی هوشمندانه برای پرورش صحیح دختران براساس شاخص‌های عدالت جنسیتی موضوع ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه؛ و عضویت مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانداری‌های سراسر کشور در شورای آموزش و پرورش هر استان امری ضروری است.

حضور موثر مدیران ارشد زن در شورای اداری استان‌ها

شورای اداری مهم‌ترین رکن اداری هر استان می‌باشد که حضور تمامی مدیران در این شورا الزامیست و سیاست‌ها و راهبرد‌های کلان و خط مشی اقدامات استان‌ها در شورای مذکور، تبیین و تعیین می‌شود. در حال حاضر ۱۴ تن از زنان مدیر در سطح توسعه مدیریت و منابع استاندار در ۱۴ استان کشور فعالیت دارند که عهدار وظیفه دبیری شورای اداری استان‌ها می‌باشند.

به دنبال ارتقای جایگاه اداری زنان و انتصاب آنان در جایگاه معاون استاندار، کیفیت حضور و نقش آفرینی مدیران زن در سطح استان‌ها نیز ارتقا یافته و با ایفای نقش دبیری شورای اداری استان به ویژه در غیاب استانداران به عنوان جانشین، ریاست جلسه را عهدار هستند.

این دستاورد‌های بزرگ که نمادی از نقش آفرینی زنان و حضور موثر آن‌ها در اداره جامعه و کشور بوده، یک اتفاق ارزشمند و بی سابقه محسوب می‌شود و نوید بخش روز‌های پر فروغ‌تر حضور زنان در عرصه‌های مختلف مدیریتی کشور می‌باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top