تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/06/06 - 12:46
کد خبر: 368522

۵۷ درصد اجزای زیرساختی شبکه ملی اطلاعات کامل شد

وزیر ارتباطات با بیان اینکه ۵۷ درصد اجزای زیرساختی شبکه ملی اطلاعات کامل شده و ۲۴ درصد از این اجزا هنوز مستقر نشده است، گفت: در زمینه پروژه موتورجستجوی بومی مردود شدیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، محمدجواد آذری جهرمی امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما، در پاسخ به این سوال که چرا شبکه ملی اطلاعات به جای مشخصی نمی‌رسد، گفت: شبکه ملی اطلاعات یک پروژه نیست که تمام شود بلکه یک فرایند همیشه دائم است و به نوعی مدیای برقراری ارتباط مردم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این شبکه شامل اجزایی است که باید تکمیل شود، گفت: طبق سند مصوب شورای عالی فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات دارای ۲۳ جز زیرساختی است که برآورد ما این است که حدود ۱۱ جز آن کامل شده، برخی از این اجزا نیازمند توسعه هستند و حدود ۴ جز از این اجزا، هنوز استقرار نیافته اند. به بیان دیگر به لحاظ تعدادی، ۵۷ درصد اجزای زیرساختی این شبکه کامل شده، ۱۹ درصد اجزا نیازمند تکمیل هستند و ۲۴ درصد اجزا باید استقرار پیدا کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مرکز امینت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات برای استقرار این اجزا تا دو هفته دیگر راه اندازی می‌شود، افزود: مطابق سند معماری شبکه ملی اطلاعات، این شبکه دارای ۲۹ جز خدماتی است که ۴۰ درصد این اجزا استقرار یافته است، ۴۷ درصد اجزا نیازمند تکمیل و ۱۷ درصد اجزا نیازمند استقرار هستند.

وی با تاکید بر اینکه در این خصوص تقسیم کار صورت گرفته و ۵۹ درصد وظایف تکمیل اجزای زیرساختی شبکه برعهده وزارت ارتباطات است، گفت: در لایه اجزای خدمات شبکه ملی اطلاعات نیز بیشترین وزن کار مربوط به وزارت ارتباطات نیست و از بیمه و بانک و وزارت اقتصاد گرفته تا وزارت ارتباطات همه مسئول هستند. در لایه اجزای محتوایی شبکه ملی اطلاعات نیز وظایف برعهده سایر نهادها نیز است. برای مثال ۳۲ درصد وظیفه وزارت ارشاد و ۱۳ درصد وظایف با صدا و سیما است.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه توسعه موتورجستجوی بومی مطابق سند شبکه ملی اطلاعات به عنوان خدمت پایه برعهده وزارت ارتباطات است، افزود: ما در این حوزه ضعف داریم و حوادث آبان ماه نشان داد که در زمینه موتور جستجوی بومی توان اداره درخواست‌های مردم وجود ندارد و در این زمینه مردود شدیم. البته هم اکنون برنامه ریزی کرده ایم تا این مشکل برطرف شود و راه اندازی مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در این راستا انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در مورد پیام رسان ها وضعیت مان مطلوب‌تر از سابق است، افزود: برنامه عملیاتی و زمان بندی مشخصی برای تکمیل اقدامات شبکه ملی اطلاعات داریم. ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی نیز از پیشرفت این پروژه نشان می‌دهد که ما طی چند وقت اخیر، ۲۵ درصد رشد داشتیم و تا شهریور ۱۴۰۰، موضوع خدمات پیام رسان ها و موتورجستجوی بومی را تکمیل می‌کنیم. سایر موارد نیز مطابق سند معماری، تا سال ۱۴۰۴ باید تکمیل شود.

جهرمی در پاسخ به این سوال که چرا شورای عالی فضای مجازی جلسات منظمی ندارد، گفت: بله این مساله درست است و به تازگی نیز مقام معظم رهبری مجدداً در خصوص برگزاری جلسات و عدم اهتمام به آن، گلایه داشتند. که امیدواریم این جلسات با همدلی و همکاری منظم تر برگزار شود.

بسته تعرفه ای اینترنت ویژه معلمان و دانش آموزان در سال جدید تحصیلی

وزیر ارتباطات با بیان اینکه از تعداد ۸۶ هزار مدرسه هم اکنون حدود ۷۹ هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند، گفت: تا پایان هفته آینده تمامی مدارس به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند. خدمات شبکه ملی اطلاعات برای اتصال این مدارس رایگان است.

وی با اشاره به تلاش وزارت آموزش و پرورش برای بهبود شرایط سامانه «شاد» و رفع ایرادات این طرح، گفت: آموزش مجازی نیازمند ۱۹ پارامتر و ابزار است که یکی از آنها سامانه «شاد» است و باید سایر تمهیدات نیز برای برقراری آموزش مجازی مطلوب درنظر گرفته شود.

جهرمی خاطرنشان کرد: ما در زمینه تمهیدات شبکه به لحاظ برقراری عدالت آموزشی در حال کار هستیم و در زمینه تعرفه اینترنت نیز در حال تعریف بسته اینترنت ویژه معلمان و دانش آموزان برای سال جدید هستیم تا آموزش مجازی هزینه ای به این اقشار تحمیل نکند.

وی گفت: برنامه ششم توسعه ما را مکلف کرده است که ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار که حدود ۳۹ هزار روستا در کشور می شوند به شبکه ارتباطی پهن باند تجهیز شوند؛ در زمینه این هدف هم اکنون ۳۲ هزار روستا به پهن باند مجهز شده اند و تا پایان سال تحقق این هدف به اتمام می رسد.

متوسط سرعت اتصال در ایران ۷ مگابیت برثانیه است

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مطابق گزارش اتحادیه جهانی مخابرات، ایران دومین مقام در نرخ توسعه فناوری اطلاعات در دنیا  را به خود اختصاص داده است، گفت: هم اکنون ۷۳ میلیون کاربر اینترنت در کشور وجود دارد و متوسط سرعت اتصال در مجموع اینترنت ثابت و موبایل، ۷ مگابیت بر ثانیه است. ۳۲ هزار روستا به پهن باند متصل شده اند و نزدیک به ۶ هزار استارت‌آپ فناوری اطلاعات در کشور وجود دارد که ۳۵ هزار محصول ایرانی را ارائه می کنند.

وی با اشاره به اینکه نسبت به سال ۹۲ تاکنون سهم زبان فارسی در وب از مقام یازدهم به پنجم رسیده است، افزود: در تولید محتوای داخلی از ۷ گیگا بیت به ۲۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسیدیم و در یک سال گذشته در حوزه دولت الکترونیکی نیز رشد ۲۱ پله ای داشتیم.

8ماهواره در دولت دوازدهم ساخته شد

وزیر ارتباطات با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه دانش صلح آمیز فضایی نیز گفت: در دولت دوازدهم و تا پایان امسال ۸ ماهواره ساخته است که امیدواریم توفیق قرارگیری آن ها را در مدار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ساخت موتور ماهواره ای «آرش» نیز یکی از دستاوردهای مهم این بخش است که در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده ، افزوود: آزمایش موفق این موتور برای رسیدن به مدار ۲۱ هزار کیلومتری زمین انجام شده است.

آذری جهرمی با بیان اینکه کاربردهای صنعت فضایی را در کشور توسعه می دهیم، گفت: گزارش ۶ صفحه ای از زمین خواری را برمبنای داده های ماهواره ای تهیه کرده ایم. در این گزارش به بسیاری از موارد تصرف جنگل ها و ساخت و سازهای غیرقانونی اشاره شده است. این پایش توسط فناوری فضایی صورت گرفته است.

نزول رتبه دولت الکترونیک ایران به دلیل شاخص سند ۲۰۳۰

وزیر ارتباطات در مورد آخرین وضعیت پیاده سازی دولت الکترونیکی در کشور با بیان اینکه وظیفه وزارت ارتباطات در زمینه دولت الکترونیکی، تهیه زیرساخت ها است و ما باید ارتباطات بین دستگاهی را تسهیل کنیم، افزود: ایجاد مراکز داده اصلی و پشتیبان و نیز سایر پروتکل های ارتباطی در همین راستا انجام شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه خدمات دولت الکترونیکی ۲۳ پروژه تعریف کرده ایم که تا ۹ آذر ۹۹ باید توسط دستگاهها به سرانجام برسد، گفت: خدمات سلامت الکترونیک و مالیات الکترونیک از جمله این پروژه ها هستند و در صورتی که این پروژه ها اجرایی شود به هدف برنامه ششم توسعه که کاهش سالانه ۱۲ درصدی مراجعات مردم به دستگاههای دولتی است، دست می یابیم.

آذری جهرمی در مورد نزول رتبه جهانی ایران در دولت الکترونیک گفت: براساس ارزیابی ۲ ساله، رتبه جهانی ما از ۱۰۶ به ۸۱ رسیده است. اما ارزیابی امسال به دلیل تغییر برخی پارامترها و انطباق آنها با سند ۲۰۳۰ صورت گرفته بود که در یکی از شاخص ها ما افت داشتیم ما برای ما مساله زیاد مهمی نبود.

وی درباره اینکه مسئولیت درز اطلاعات کاربران در فضای مجازی با چه دستگاهی است، نیز یادآور شد: مسئول حفاظت از حریم خصوصی در فضای حقیقی مشخص است و در فضای مجازی نیز ما برمبنای فتوای راهبردی رهبر انقلاب در زمینه صیانت از حریم خصوصی افراد عمل می کنیم. ایشان در حکم شرعی تعدی به حریم خصوصی افراد را حرام دانسته اند؛ اما این مساله باید تبدیل به قانون شود. براین اساس ما پیش نویس طرح صیانت از حریم خصوصی افراد را با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس و پژوهشگاه قوه قضاییه تهیه کرده و به دولت ارائه داده ایم.

وزیر ارتباطات گفت: بررسی این پیش نویس آخرین مراحل خود را می گذراند و آماده طرح در صحن دولت برای ارائه مجلس شورای اسلامی است.

جهرمی با بیان اینکه باید اصول حکمرانی مان را در فضای مجازی مشخص و شفاف کنیم، افزود: هم اکنون کشورهایی مانند امریکا، چین و روسیه و حتی اتحادیه اروپا در حوزه حکمرانی در فضای مجازی، اصول مشخصی دارند. اما ما یک سند استراتژی مشخص نداریم و دچار یک فقدان کلی سیاستگذاری هستیم. به همین دلیل با برداشت های مختلف و نقطه نظرات متفاوتی روبرو هستیم و تا زمانی که این اصول روشن نشود این مشکلات وجود خواهد داشت.

وی گفت: در این زمینه ما یک پیش نویسی از اصول حکمرانی در فضای مجازی را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه داده ایم که در صورت بررسی و دریافت نقطه نظرات سایر دستگاههای مرتبط، در شورای عالی فضای مجازی مطرح می شود.

وزیر ارتباطات در خصوص اینکه چرا با پیام رسان های خارجی برای تبعیت از قوانین ایران، وارد مذاکره نمی شوید، تاکید کرد: به لحاظ تحریم ها، هرگونه همکاری شرکت های IT با ایران منع شده است. بنابراین برای تعاملات بین المللی و مذاکره محدودیت داریم.

رشد ترافیک داخلی اینترنت به دلیل پخش زنده مراسم عزاداری امام حسین

وزیر ارتباطات در مورد تمهیدات صورت گرفته برای برگزاری مراسم آنلاین ایام عزادارای و سوگواری امام حسین (ع) گفت: این اقدام با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی در حال انجام است و بستری برای پخش زنده مراسم هیئت های عزاداری فراهم شده است. تاکنون بیش از ۲ هزار هیئت در این طرح ثبت نام کرده اند و ما برای آنها اتصال رایگان در زمان پخش برودکست فراهم کردیم. از سوی دیگر از پلتفرم های پخش مراسم آنلاین عزاداری حسینی مانند هیئت آنلاین و تکیه نیز حمایت کرده ایم.

وی گفت: طی روزهای اخیر با رشد حدود ۸ درصدی در ترافیک داخلی اینترنت مواجه شده ایم که دلیل آن را پخش زنده هیئت های عزاداری می دانیم و پیش بینی می کنیم که این رشد ترافیک در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به ۳۰ درصد برسد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top