تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/06/17 - 10:11
کد خبر: 369491

تحصیل ۴۷۹ دانشجوی خارجی در دانشگاه کردستان

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به وجود ١١ هزار و ۳۰۰ دانشجو در دانشگاه کردستان اعلام کرد که ۴۷۹ دانشجوی خارجی در دانشگاه کردستان مشغول به فعالیت هستند که ۴ درصد کل دانشجویان را شامل می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رحمت صادقی ظهر امروز یکشنبه (١۶ شهریور ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان با موضوع آغاز سال تحصیلی جدید با اشاره به اینکه دانشگاه کردستان دانشگاه مادر استان است اظهار کرد که ما خود را در مقابل استان مسئول می‌دانیم و همیشه سعی داریم به صورت شفاف عملکردمان را در اختیار اصحاب رسانه بگذاریم.

وی افزود که دانشگاه کردستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه بوده ولی از سال ۷۰ مستقل شده و بنا داریم جشن ۳۰ سالگی مستقل شدن این دانشگاه را در سال ۱۴۰۰ برگزار کنیم.

رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه اکنون ۸ دانشکده فعال در دانشگاه کردستان وجود دارد تصریح کرد که ۷ دانشکده در داخل پردیس دانشگاه و یک دانشکده علوم پایه نیز در بیجار در حال فعالیت هستند.

وی عنوان کرد که ۴ دانشکده صنعت و معدن قروه، علوم و فنون سقز، پردیس بین‌المللی مریوان و دانشکده‌ دیگری در داخل پردیس مرکزی دانشگاه کردستان درحال ساخت و یا در دست اقدام هستند.

صادقی با بیان اینکه روند ساخت دانشکده علوم و فنون سقز تسریع بخشیده شده ادامه داد که امیدواریم دانشکده قروه مهر آینده بتواند پذیرای دانشجو باشد.

وی خاطرنشان‌کرد که پردیس بین‌المللی‌ مریوان از مصوبات مقام‌معظم رهبری بوده که ۱۱ هکتار زمین به آن اختصاص داده شده است.

رئیس دانشگاه کردستان گفت: ۱۱ هزار و ۳۰۰ دانشجو در دانشگاه کردستان مشغول به فعالیت هستند که ۲۳ درصد کل دانشجوهای استان را شامل می‌شود.

وی با اشاره به وجود ۸ هزار و ۸۰۰ دانشجوی کارشناسی که در ۵۶ رشته در حال تحصیل هستند اظهار کرد که حدود ۳ هزار نفر در رشته کارشناسی ارشد و ۴۷۰ نفر در ۳۵ رشته، در مقطع دکتری مشغول به فعالیت هستند.

صادقی افزود که ۴۷۹ دانشجوی خارجی در دانشگاه کردستان مشغول به فعالیت هستند که ۴ درصد کل دانشجویان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶۸ انجمن علمی، ۱۰۰ نشریه و ۳ تشکل عمومی در دانشگاه کردستان مشغول به فعالیت هستند تصریح کرد که هر ساله بیش از ۷۰۰‌ برنامه فرهنگی ادبی در دانشگاه برگزار شده که سالجاری به دلیل شیوع کرونا همه برنامه‌ها لغو شده‌اند.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به رسالت دانشگاه که حول ۵ محور است عنوان کرد که آموزش و تربیت‌نیروی انسانی، مهارت افزایی و اشتغال پذیری، راه اندازی رشته‌های جدید و کاربردی و آموزش مجازی از اهداف مهم دانشگاه کردستان است.

وی ادامه داد که در سال جدید ۲ رشته کارشناسی، ۵ رشته ارشد و ۵ رشته دکترا به مجموع رشته‌های دانشگاهی دانشگاه کردستان اضافه شده است.

صادقی خاطرنشان کرد که دومین رسالت دانشگاه پژوهش و حضور در کنفرانس‌های بین المللی است کار و ۱۴ نفر از کارکنان ارجاع بالای یک هزار مقاله دارند.

وی گفت: کلینک توانمند سازی روستایی، کلینک صنعتی عارضه یابی در ارتباط با صنعت و در مجموع ۱۰‌پژوهشکده برای رفع مشکلات استان است ایجاد شده است.

رئیس دانشگاه کردستان اظهار کرد که سومین رسالت دانشگاه بحث نوآوری است که مجتمع نوآوری در حال تاسیس است و در سفر دکتر ستاری بودجه مناسبی برای این مهم درنظر گرفته شده و هدف ایجاد یک مرکز نوآوری در جوار هر دانشکده است.

وی با اشاره به اینکه چهارمین رسالت دانشگاه بحث مسئولیت اجتماعی است، افزود که دانشگاه باید همراه جامعه باشد و در غم و خوشی‌های جامعه شریک و در حد توان پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

صادقی با اشاره به تاسیس شبکه جامعه و دانشگاه و فعالیت بخش خصوصی و دانشگاهی در آن تصریح کرد که با همه ادارات دولتی تفاهم‌نامه داریم و باهم درحال فعالیت برای هم افزایی در انجام کارهای علمی هستیم.

وی عنوان کرد که در زمان شیوع کرونا کمپین‌ کردستان علیه کرونا را به‌منظور کمک به فرهنگسازی و ارج نهادن به زحمات کادر درمان ایجاد کردیم.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به موفقیت گروه مهندسی شیمی دانشگاه کردستان برای اتانول، ادامه داد که شرکت دانشگاهی ما نیز یک‌ ماده ضد عفونی با فرمولاسیون پیشرفته تولید کرده که تنها در انحصار چند کشور جهان قرار دارد که این موفقیت بزرگی به شمار می‌آید.

وی اعلام امادگی کرد که مهندسین مکانیک دانشگاه کردستان آماده تولید دستگاه تنفس مصنوعی هستند که خوشبختانه با کاهش تعداد ابتلاها این نیاز از سوی دانشگاه علوم پزشکی به ما ارجاع داده نشده است.

صادقی با بیان اینکه آخرین رسالت دانشگاه ارتقا وجهه بین‌المللی دانشگاه کردستان است خاطرنشان کرد که باید درسطح بین الملل عرض اندام کنیم و به مبادله دانشجو و استاد بپردازیم که در این زمینه استفاده از گرنت‌ها بسیار پیشرفت داشته و حتی از تعدادی از دانشگاه‌های تهران هم در این خصوص پیشی گرفته‌ایم.

وی گفت: فراخوانی برای پژوهشگران مقیم خارج برای کارهای آموزشی و پژوهشی دادیم که امیدواریم بتوانیم از توانمندی‌های آن‌ها نیز در دانشگاه کردستان بهره ببریم.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به ارتباط با تعداد زیادی از دانشگاه‌های جهان اظهار کرد که با همکاری دانشگاه سلیمانیه دوره دکترا زبان کوردی را با موفقیت برگزار کردیم.

وی افزود که همیشه بحث اخلاق را مدنظر داشته‌ایم‌ و در این خصوص نیز نظارت‌های سفت و سختی را صورت داده‌ایم.

صادقی با اشاره به تشکیل شورای رنکینگ با هدف ارتقاء رتبه بندی بین‌المللی دانشگاه کردستان تصریح کرد که خوشبختانه با تشکیل این شورا در رتبه‌ بندی ای اس سی در بازه ۲۱ تا ۳۰ دانشگاه برتر کشور قرار گرفتیم که انتظار داریم در سال آینده به رتبه زیر ۲۰ دست یابیم.

وی عنوان کرد که در رتبه بندی تایمز نیز در همه شاخص‌ها رشد داشتیم و به رتبه ۶۰۱ تا ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان رسیده‌ایم که جای افتخار دارد.

رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه کرونا کل دنیا را تحت تاثیر قرار داده و قبل و بعد کرونا سرمنشا تاریخی خواهد بود، ادامه داد که در دوران کرونا هزینه غذا و نگه‌داری تاسیسات و خوابگاه برای ما حذف شده و از سوی دیگر تامین زیرساخت‌های کامپیوتری برای ما سخت وگران بود و مجبور بودیم با توجه به نیازها پهنای باند سرورهای دانشگاه را به ۷۰۰ مگابایت بر ثانیه ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان کرد که اینترنت در روستاها یکی از مشکلات عمده ما برای دانشجویان است و افراد ممکن است وسیله ارتباطی نداشته باشد و سعی ما بر این است که از دانشجویان نیازمند حمایت کنیم.

صادقی با اشاره به وجود خوابگاه برای دانشجویان ارشد و دکترا گفت: سرانه دانشجویی دانشگاه کردستان کم است و متاسفانه جز دانشگاه‌های آخر کشور هستیم و حل این موضوع نیازمند نگاه ویژه وزارت علوم است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد شد پارک علم و فناوری در جوار دانشگاه باشد اظهار کرد که مقرر شد زمین ۱۵ هکتاری کوچکه ره‌ش به دانشگاه واگذار شود ولی با مخالفت سازمان‌های مردم نهاد روبه رو شد.

رئیس دانشگاه کردستان افزود که به دلیل نبود زمین، جذب اعتبارات ویژه‌ برای پارک علم و فناوری را از دست دادیم که این موضوع به تنهایی می‌تواند موجب عدم پیشرفت استان کردستان شود و به ۴۸ درصد فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار ضربه بزند.

وی تصریح کرد که قرار است در مکان زمین کوچکه‌ره‌ش در صورت تخصیص امکانات پارک گیاهان دارویی و زینتی ایجاد شود.

صادقی با بیان اینکه ایجاد رشته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات کردی یکی از مطالبات دانشگاه کردستان است عنوان کرد که در هنگام سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به کردستان، ایجاد رشته کارشناسی ارشد زبان کردی از سوی استاندار به عنوان یک مطالبه مطرح شد.

وی با اشاره به تهیه سرفصل‌های رشته کارشناسی ارشد زبان کردی، ادامه داد که راه‌اندازی هر مقطعی به ۳ استادیار و یک دانشیار نیازمند است که با توجه به عدم وجود دانشیار در این رشته، خواهان تخفیفاتی از سوی وزارت علوم در این خصوص بودیم که تاکنون جوابی برای این موضوع دریافت نکرده‌ایم.

رئیس دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد که سعی ما برتیب دانشجویانی است که خود به دنبال ایجاد شغل بروند و باید به سمت آموزش کاربردی پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه تنها ۳ گلخانه برای آموزش رشته کشاورزی در دانشگاه وجود دارد گفت: ایجاد گلخانه به منظور کرایه آن به دانشجویان رشته کشاورزی، هدفی بسیار ایده‌آل ولی پرهزینه برای دانشگاه است.

صادقی در پایان یادآور شد که متاسفانه در سطح بین‌المللی گرنتی برای مبادله دانشجویان رشته کشاورزی نیافته‌ایم ولی با هزینه دانشگاه اقدام به فرستادن دانشجو و استاد به فرصت مطالعه برای کشورهای خارجی کرده‌ایم.

محمد رزاقی، معاون آموزشی دانشگاه کردستان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد که از اواسط آبان ماه سالجاری ۲ هزار دانشجوی جدید الورود در مقطع کارشناسی، یک هزار و ۲۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۸۷ نفر نیز در مقطع دکترا و پس از طی مصاحبه وارد دانشگاه کردستان می‌شوند.

وی در پایان یادآور شد که از درخواست مهمانی دانشجویان حتی در مقطع کارشناسی ارشد به شهر خود به دلیل شرایط کرونا استقبال می‌کنیم و تاکنون نیز با تمام انتقالی‌هاموافقت شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top