تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/06/26 - 17:48
کد خبر: 370504

توجه به شاخص های سلامت کودکان و والدین در بازگشایی ها

یک متخصص پزشکی اجتماعی، گفت: باید آموزش ها در سطح کشور به صورت یکسان و با رعایت عدالت اجتماعی انجام شود تا تبعات مشکلات ناشی از کرونا به حداقل برسد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از مهر، محمدعلی حیدرنیا، با بیان اینکه سال تحصیلی جدید با همه باید ها و نبایدهای خود آغاز شده، افزود: بازگشایی پیش از موعد مدارس با وجود ترس و دلهره از ابتلای دانش آموزان به کرونا، باعث دل نگرانی والدین شده است.

توجه به شاخص های سلامت کودکان و والدین در بازگشایی ها

وی با اشاره به تاثیر کرونا بر سلامت اجتماعی دانش آموزان اظهار کرد: با همه تمهیدات ویژه مدارس برای مبارزه با کرونا بازگشایی مدارس می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر شاخص‌های سلامت روان کودکان بگذارد.

این متخصص پزشکی اجتماعی، ارتباط و تعامل با سایر همسالان و محیط اطراف را یکی از مهم ترین فاکتورهای رشد سلامت اجتماعی در دانش آموزان ذکر کرد و یادآور شد: بی تردید یکی از اثرات اپیدمی ها تاثیر مستقیم و جدی بر سلامت اجتماعی کودکان و بزرگسالان است.

به گفته حیدرنیا، سلامت اجتماعی به چهار بعد سلامت جسمی، اجتماعی، روانی و معنوی تقسیم می شود.

وی با بیان اینکه تعامل موثر و سازنده والدین با دانش آموزان به میزان قابل توجهی می تواند به سلامت اجتماعی و روان کمک کند توضیح داد: در روزهای سخت کرونایی مهم ترین منبع تامین سلامت اجتماعی ارتباط والدین با فرزندان است.

حیدرنیا تاکید کرد: بیشترین اثر مخربی که کرونا بر کودکان و نوجوانان دارد، بحران دانش آموزی، آموزش ها و نحوه حضور در کلاس های مجازی و یا حضوری است بنابراین پدر و مادر باید راهکارها و مهارت هایی را تحت عنوان مدیریت استرس در زمان کرونا کسب کنند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حضور دانش آموزان در کلاس های درس را یکی از مهم ترین دغدغه های والدین ذکر کرد و افزود: پدرو مادرها باید به کودکان آموزش دهند چگونه بهداشت فردی و عمومی خود را در مدرسه رعایت کنند، همچنین در خانه نیز به آرامش روانی کودک و احساس امنیت آنان کمک کنند.

حیدرنیا تامین سلامت اجتماعی دانش آموزان، مسئولان مدارس و والدین را مورد تاکید قرار داد و توصیه کرد: با توجه به شرایط حاکم و شیوع گسترده ویروس کرونا والدین می توانند برای حضور دانش آموزان در کلاس های به توصیه های مراجع  رسمی همانند وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و آموزش و پرورش استناد کنند. وی افزود: توصیه های که مبنی بر آموزش توامان مجازی و حضوری ارائه می شود، با رعایت شرایط دانش آموز می تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی گفت: به نظر می رسد باید در موضوع بازگشایی های حضوری بیشتر سلامت دانش آموزان مورد توجه باشد چرا که نمی توان با تصور آینده ای نامشخص کودکان را به مدارس و سر کلاس های درس فرستاد.

حیدرنیا با اشاره به اینکه اگر دانش آموزان به صورت حضوری در مدارس حاضر شوند و به هر دلیلی پروتکل ها از سوی دانش آموز و یا کادر مدرسه رعایت نشود ممکن است خسارت های جبران ناپذیری رقم بخورد، ادامه داد: حتی رفت و آمدهای والدین دانش آموزان به مدارس نیز می تواند خطر آفرین باشد.

این متخصص پزشکی اجتماعی افزود: معمولا کودکانی که مبتلا به کرونا می شوند هیچ علامتی ندارند و در بیشتر موارد این بیماری را با کمترین مشکلی پشت سر می گذارند ولی دانش آموزان می توانند ناقلین بیماری باشند و این بیماری را به افراد مسن تر و دارای ریسک بالا منتقل کنند.

وی تاکید کرد: باید شاخص های سلامت کودکان و والدین در بازگشایی ها مورد توجه باشد.

تضمین سلامت دانش آموزان و رعایت عدالت اجتماعی از سوی والدین و مسوولان یکی از مهم ترین مواردی بود که حیدرنیا بر ضرورت تامین آن تاکیدکرد و گفت: بنظر می رسد آموزش مجازی می تواند راهکار موثری برای کاهش شیوع بیماری باشد.

وی ادامه داد: باید آموزش ها در سطح کشور به صورت یکسان و با رعایت عدالت اجتماعی انجام شود تا تبعات مشکلات ناشی از کرونا به حداقل برسد.

این متخصص پزشکی اجتماعی در ادامه با بیان این که مهمترین اثر منفی کرونا بر دانش آموزان  کاهش تعاملات است گفت: اما روی دیگر سکه اثرات مثبت کروناست چرا که دانش آموز می تواند شرایط سخت را در زندگی تجربه کند، یعنی دانش آموز یاد می گیرد علیرغم شرایط سخت، دشوار و متفاوت با ابزار دیگری کار خود را ادامه دهد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top