تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/06/27 - 16:21
کد خبر: 370596

انتخاب رشته سراسری

قبل از این که فرم نهایی انتخاب رشته سراسری خود را بچینید، به این نکته توجه کنید که رشته های مد نظر شما چیست؟ آیا رشته های مدنظر شما بازار کار خوبی دارد یا خیر؟ شما می توانید در آینده با انتخاب این رشته به درآمد خوبی دست یابید؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» انتخاب رشته سراسری 99 به زودی آغاز می شود و داوطلبان کنکور سراسری به دنبال آن هستند که با توجه به نتایج اولیه کنکور سراسری و رتبه هایی که کسب کرده اند، بهترین انتخاب رشته سراسری را داشته باشند. یکی از موارد مهم در انتخاب رشته سراسری اطلاع از شرایط پذیرش دانشگاه ها است. تا زمانی که شما اطلاعی از شرایط پذیرش دانشگاه های مختلف ایران نداشته باشید، نمی توانید انتخاب رشته سراسری خوبی داشته باشید. در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را درباره دانشگاه های مختلف و شرایط آن ها در اختیارتان قرار دهیم تا با اطلاع از شرایط و ضوابط دانشگاه های مختلف کشور برای انتخاب رشته سراسری خود تصمیم بگیرید و فرم نهایی انتخاب رشته سراسری را بچینید.

اگر بخواهیم در نگاهی کلی شرایط دانشگاه های مختلف را بگوییم تا در انتخاب رشته سراسری خود آن ها را مدنظر قرار دهید، باید بگوییم دانشگاه های ایران به لحاظ داشتن شرایط و ضوابط پذیرش به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: اول؛ دانشگاه های دارای شرایط خاص (غیرمتمرکز) و دوم؛ سایر دانشگاه ها (متمرکز).

انتخاب رشته سراسری

منظور از سایر دانشگاه ها در انتخاب رشته سراسری دانشگاه هایی است دارای پذیرش متمرکز هستند و داوطلبان فقط لازم است که فرم انتخاب رشته سراسری خود را پر کنند و در سایت سازمان سنجش وارد نمایند. اگر سازمان سنجش قبولی این افراد را تایید کند، آن ها می توانند در دانشگاه ها و رشته های متمرکز ادامه تحصیل دهند.

دانشگاه های دارای شرایط خاص دانشگاه هایی هستند که شرایط پذیرش آن ها به صورت نیمه متمرکز است و مصاحبه و مراحل دیگری جز انتخاب رشته سراسری در سازمان سنجش را دارند.

انتخاب رشته سراسری – نکاتی که باید قبل از انتخاب رشته سراسری بدانید!

قبل از انتخاب رشته سراسری باید یک سری نکات را بدانید. این نکات به شما کمک خواهد کرد تا بهتر بتوانید فرآیند انتخاب رشته سراسری خود را به پایان برسانید. شما در انتخاب رشته سراسری قرار است تعدادی رشته را انتخاب کنید تا حداقل چهار سال از عمر خود را صرف تحصیل در آن کنید. پس نباید خیلی راحت از کنار انتخاب رشته سراسری خود بگذرید و هر رشته ای را که نمی شناسید، انتخاب کنید. در ادامه تعدادی از نکات مهم را که باید قبل از انتخاب رشته سراسری در نظر بگیرید خواهیم گفت.

قبل از انتخاب رشته سراسری بازار کار رشته های مختلف را بسنجید!

قبل از این که فرم نهایی انتخاب رشته سراسری خود را بچینید، به این نکته توجه کنید که رشته های مد نظر شما چیست؟ آیا رشته های مدنظر شما بازار کار خوبی دارد یا خیر؟ شما می توانید در آینده با انتخاب این رشته به درآمد خوبی دست یابید؟

همچنین با خود دو دو تا چهار تا کنید و ببینید آیا شما به دنبال درآمد بالا هستید یا نه! بر اساس این موارد انتخاب رشته سراسری خود را انجام دهید.

قبل از انتخاب رشته سراسری از چارت درسی آگاه شوید!

قبل از انتخاب رشته سراسری، چارت درسی رشته های مد نظرتان را بشناسید. از خودتان بپرید آیا به درس ها و واحدهای درسی آن رشته علاقه دارید یا نه؟ تعداد واحدهای آن رشته چقدر است؟ در آن رشته قرار است چه درس هایی را بخوانید و درباره چه چیزهایی یاد بگیرید!

در صورتیکه چارت  درسی رشته مورد نظرتان پاسخگوی نیازها و تصورات شما از تحصیل در دانشگاه است، آن رشته را در فرم نهایی انتخاب رشته سراسری خود بچینید.

قبل از انتخاب رشته سراسری از شرایط دانشگاه های خاص مطلع شوید.

در بالا نیز درباره اهمیت آشنایی با دانشگاه های شرایط خاص در انتخاب رشته سراسری گفته ایم. معمولا دانشگاه های شرایط خاص همراه با مصاحبه است و بعد از قبولی در دانشگاه و رشته های دارای شرایط خاص، امکان بورسیه و استخدام در آن رشته فراهم است.

بعضی از دانشگاه های دارای شرایط خاص که می توانید در فرم انتخاب رشته سراسری خود قرار دهید، عبارتند از؛

  • دانشگاه های فرهنگیان و تربیت معلم شهید رجایی (کسانی که رشته های دانشگاه های فرهنگیان را در لیست انتخاب رشته سراسری خود قرار می دهند، با تحصیل در این دانشگاه ها بورسیه وزارت آموزش و پرورش می شوند و بعد از تحصیل می توانند به عنوان معلم و آموزگار مشغول به کار شوند.)
  • دانشگاه علم و فنون شهید ستاری ( همانطور که از نام این دانشگاه مشخص است، زمانیکه در رشته های مختلف این دانشگاه مانند خلبانی قبول شوید، بورسیه و استخدام می شوید. البته پذیرش در دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری علاوه بر مصاحبه دارای شرایط بسیار دیگری نیز است.)
  • دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری ( یکی دیگر از دانشگاه های دارای شرایط خاص که می توانید در انتخاب رشته سراسری خود، آن ها را انتخاب کنید دانشگاه علوم قضایی و خدمات دادگستری است که دانشجویان این دانشگاه از ترم اول بورسیه قوه قضائیه می شوند و بعد از اتمام تحصیل به عنوان قاضی یا کارمندان سازمان ها و موسسات وابسته به قوه قضاییه مشغول به کار می شوند.)

انتخاب رشته سراسری – ابزارهای انتخاب رشته سراسری

برای انتخاب رشته سراسری ابزارهای گوناگونی وجود دارد که داوطلبان کنکور سراسری می توانند از آن بهره ببرند. یکی از این ابزارها استفاده از نرم افزار انتخاب رشته سراسری 99 است. کاربرد نرم افزار انتخاب رشته سراسری این است که بر اساس رتبه ها، کارنامه ها و قبولی های سال گذشته، میزان قبولی داوطلبان کنکور سراسری سال 99 را تخمین بزند. در صورتی که نرم افزار انتخاب رشته سراسری توسعه یافته باشد، امکان چیدمان و اولویت بندی انتخاب رشته سراسری هم در آن وجود دارد.

مشاوران انتخاب رشته سراسری نیز می توانند در چیدمان و اولویت بندی در انتخاب رشته سراسری به شما کمک کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
پوشش مریم نواز هنگام استقبال از رئیسی + فیلم
۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا
شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی
درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری
نگرانی از ورود هوش مصنوعی به سینما
«محبی» نامزد بهترین بازیکن سال لیگ برتر روسیه
واکنش اوسمار به تمدید قرارداد با پرسپولیس
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
گروسی به ایران می آید؟
بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر
توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو
پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟
همراهی نفت و طلا در روند نزولی
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته
۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز
رونمایی اوسمار از ۴ بمب تابستانی روی آنتن زنده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top