تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/06/30 - 11:57
کد خبر: 370837

در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح شد؛

سخایی: سوءمدیریت مسئولان موجب چالش در هویت حقیقی زنان شد

سخایی: سوءمدیریت مسئولان موجب چالش در هویت حقیقی زنان شد

دبیر اسبق واحد خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: وجود فاصله میان حرف تا عمل مسئولین در حوزه زنان و بازی در زمین دشمن بلایی بر سر هویت زنانمان آورد که اغراق نیست اگر بگوییم هویت زنان جامعه اکنون ما توسط همین مسئولینِ بی‌مسئولیتِ ما دچار بحران شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ زینب سخایی ادوار دفتر خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل در مصاحبه ای با «موضوع جامعه و هویت زنان» با اشاره بر اینکه در بحث هویت همواره شاهد چالش‌ها و سوء مدیریت ازسمت مسئولین بوده ایم گفت: در شرایط کنونی جامعه، وقتی به مسئله هویت زنان به صورت جزئی می‌اندیشیم، حساسیت و تغییرپذیری دو مفهوم "حیا" و "عفت" را بیش از دیگر مفاهیم حس می‌کنیم. دو مفهومی که در طی سالیان گذشته تحت تاثیرعوامل مختلف خارجی و داخلی قرار گرفته است. اگر ازعوامل خارجی چشم پوشی کرده و به بررسی عوامل داخلی بپردازیم؛ شاهد سوء مدیریت‌هایی خواهیم بود که باعث ایجاد این چالش‌ها در هویت زنان شده است.

او ادامه داد: زمانی در جامعه توسط ارگان‌های مختلف فرهنگی توصیه به حجاب، عفاف، بدحجابی و بی حجابی نهی و مذمت شد، اما به جای الگو و شاخص سازی ارزش‌های وجودی و فطری زن مسلمان ایرانی، همان بدحجابی و بی حجابی در قالب فیلم سینمایی برای بانوان جامعه ما الگوسازی وهمچنین شوخی و روابط آزاد میان زن و مرد نامحرم عادی سازی شد. به گونه‌ای که حیا و عفت زن را ضد ارزش جلوه داده و با ابزار جنسی نشان دادن زن، هویت او را نشانه رفتند. از طرفی دیگر روز به روز انواع مدل‌های لباس و پوشش الگو گرفته از غرب در تولیدی‌های داخلی تولید و پخش شد، بدون آنکه نظارتی صحیح بر روی آن‌ها صورت بگیرید. به این ترتیب نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که زنانمان با وجود این تناقض در گفتار تا عمل دچار بحران هویت نشوند.

سخایی: سوءمدیریت مسئولان موجب چالش در هویت حقیقی زنان شد

این فعال حوزه زنان با تاکید بر اینکه توجه به شاخصه‌های زن مسلمان ایرانی باید در راس سیاست هاس صدا و سیما باشد گفت: تغییر در نوع پوشش و سبک زندگی که آن نیز تا حدود زیادی برگرفته از تصویرسازی‌های غلط فیلمسازان درسینمای ما و ورود انواع مدل و سبک پوشش غربی بود، که باعث شد زنان ایرانی نیز همچون زنان جوامع غربی از ارزش‌های وجودی خود فاصله گرفته و دچار بحران هویت شوند. هنگامی که نشان داده می‌شود که یک زن برای دیده شدن نیاز است که ظاهر خود را تغییر دهد تا مورد توجه قرار گیرد، تلاش می‌کند تا در نمایش زیبایی‌های خود از اطرافیانش عقب نیفتد و از سوی دیگر این جلب توجه او باعث مورد تعرض قرار گرفتن او در سطح جامعه و عوارض دیگری همچون متزلزل شدن زندگی‌ها و مقدم سازی ظاهر بر باطن در معیار‌ها خواهد شد.

وی در ادامه گفت: تا جایی که یکی یکی مفاهیم و شاخصه‌های یک زن مسلمان ایرانی تحت تاثیر این عوامل قرار گرفته و دچار تغییر شدند. عواملی که زنان متاثر از شرایط محیطی موجود با دست خود علیه خود رقم زده اند؛ زندگی‌ها را به گونه‌ای تحت تاثیر قرار داده که خودشان نیز به آن معترضند و آن‌ها را موجب سلب آسایش و آرامش می‌خوانند، اما تا زمانی که نتوانند تناقض‌های موجود در سبک زندگی هایشان را با خصوصیات فطری و نهادینه در وجودشان، برطرف کنند و مسئولین و متولیان مربوطه نیز در جهت تدبیر سیاست گذاری‌های لازم، تولید محتوا و خوراک فرهنگی مناسب تلاش نکنند، دچار این چالش‌ها خواهیم بود.

سخایی افزود: درخصوص حضور اجتماعی زنان نیز در برخی از ارگان‌ها و سازمان‌های خصوصی و حتی دولتی با گذاشتن شرط و شروط و ایجاد دوگانه سازی به این صورت که یک زن درصورتی می‌تواند نقش موثر اجتماعی داشته باشد که اندام و ظاهر زیبا داشته باشد؛ زن را تبدیل به یک ابزار جنسی کرده تا یک زن برای حضور در جامعه مجبور باشد ارزش‌های شخصیتی و فطری خود همچون عفت و حیا را زیر پا بگذارد و تبدیل به عروسک خیمه شب بازی در جامعه شود. از سوی دیگر درمقابل وجود الگو‌های اسلامی از جمله حضرت مریم تا حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) نشان دهنده‌ی این نکته است که یک زن مسلمان می‌تواند در عین حفظ کرامت و ارزش‌های وجودی خود در عرصه‌های اجتماعی نیز حضور موثر داشته باشد.

عضو ادوار این اتحادیه تصریح کرد: چه بسیار الگو‌هایی که در جامعه خودمان با حفظ حیا و حجاب در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، ورزشی وامثالهم برای کشور افتخار آفرین بوده اند. اما سوال آنجاست که تا چه اندازه صدا و سیمای ما در راستای شناخت و الگوسازی این بانوان موفق تلاش کرده است. برای مثال دکتر طوبی کرمانی که اخیرا خبر فوت ایشان را در خبر شبکه یک سیما شنیدیم و دارای افتخارات زیادی در داخل و خارج برای کشور عزیزمان بود، تا چه اندازه معرفی و شناخته شده در جامعه و چند درصد جامعه اسم و رزومه پر افتخار ایشان یک بار به گوششان خورده بود.

ادوار دفتر خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل در پایان با اشاره به این نکته که هویت زنان دچار بحران شده است گفت: وجود فاصله میان حرف تا عمل مسئولین در حوزه زنان و بازی در زمین دشمن بلایی بر سر هویت زنانمان آورد که اغراق نیست اگر بگوییم هویت زنان جامعه اکنون ما توسط همین مسئولین بی مسئولیت ما دچار بحران شده است. اهیمت این بحران را می‌توان از آنجایی دریافت که با یک عملیات روانی مغرضانه‌ی مدعیان دفاع از حقوق زنان، همچون در مورد اخیر که حذف تصویر دختران از کتاب ریاضی بود آنچنان در فضای مجازی بزرگ نمایی رسانه‌ای و مسئله مهم جلوه داده شد که درمقابل درخصوص مسائل مهمتری همچون استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات و درج تصاویر آنان بر محصولات مختلف جهت فروش بیشتر هیچ واکنشی از سمت این افراد مشاهده نخواهد شد.

سخایی در پایان گفت: جدای از کسانی که در این بین مغرضانه در جهت اهداف شخصی خود سطح دغدغه زنان این مرز و بوم را تا به این اندازه کوچک و سطحی نشان می‌دهند، عده‌ای دنباله رو نیز تحت تاثیر این عملیات‌های روانی و شانتاژ‌های رسانه‌ای قرار خواهند گرفت که به علت همین بحران هویت قادر به تشخیص درست و غلط و اهم و مهم این مسائل نبوده و به خطا جهت گیری می‌کنند.

*گزارش از حانیه زرنگ

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top