تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/07/07 - 16:59
کد خبر: 371606

عبور سینماداران از خط قرمز سازمان سینمایی

سینماهای کشور در روزهایی که کرونا خیزش دوباره گرفته است به خاطر عدم حمایت و وضع سیاست‌های نادرست از یک سو و عدم اکران فیلم‌های موفق و جذاب از سوی دیگر دچار رکود اقتصادی وخیمی شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» سینمای ایران با صدور پروانه‌های نمایش متعدد و ورود فیلم‌های جدید به اکران، باید جان دوباره‌ای می‌گرفت و می‌توانست مخاطبین را به سینماهای کشور فرابخواند اما حضور کمرنگ مردم و تماشاگران سینما در سالن‌های آن نشان می‌دهد که چنین اتفاقی نیفتاده است و پرده سینما کمتر به مخاطبین روبرو می‌شود.

البته انتظار این بود که اکران فیلم‌های متنوع و گوناگون کمی این فضا را تغییر بدهد و همینطور اکران فیلم‌های خارجی از انیمیشن گرفته تا فیلم‌های ترسناک در این زمینه کمک دیگری باشد. کمک‌های سازمان سینمایی برای بهبود اوضاع اقتصادی سینمای ایران نیز قرار بود که مدیریت سینماهای کشور را تسهیل کند تا مانع تعدیل نیرو در سالن‌های سینمای کشور شود اما این اتفاق نیز رخ نداده است و در حال حاضر بخشی از سینماداران کشور ما خبر از تعدیل نیرو و کم شدن نیروهای خود در سینما داده‌اند.

بهزادیان مدیر سینما فرهنگ که از سینماهای قدیمی و مطرح تهران است در این باره به خبرنگار فرهنگی تسنیم گفت: بعد از اینکه مدیریت سینمایی کشور تصمیم گرفت که سینماهای کشور بازگشایی شود، باید اطلاع‌رسانی درستی از طریق رسانه ملی و رسانه‌های دیگر انجام می‌شد تا عموم مردم از بازگشایی سینماهای کشور باخبر شوند. البته تنها اطلاع‌رسانی شرط کافی برای بازگشایی موفق سینماها نبود و باید به اکران فیلم خوب و بفروش برای سینماها نیز اشاره کرد.

سینمای کشور فیلم «خوب، بد، جلف 2» و «شنای پروانه» را انتخاب کرد که آن دو فیلم نیز به علت عدم حمایت درست نتوانستند در فروش موفق باشند و از ادامه اکران انصراف دادند که این موضوع نیز به فروش سینماها ضربه زد. اگر به بازگشایی سینماهای دنیا نگاه کنیم فیلم «تنت» نولان برای بازگشایی انتخاب شد تا بتواند به گیشه تکانی بدهد.

وی ادامه داد: سینما فرهنگ نیز تنها با 50 درصد ظرفیت مانند دیگر سینماهای تهران در حال فعالیت است که همین موضوع نیز در فروش پایین اثرگذار است و البته چاره‌ای از پذیرش آن نبود.

در حال حاضر سینماها به فروشگاه‌هایی شبیه‌اند که درهایشان باز است اما کالایی برای فروش ندارند. درست است که چند فیلم در اکران دیده می‌شود اما آثار ضعیفی برای جذب حداکثری مخاطب‌اند.

«بهزادیان» خاطرنشان ساخت: آمار اکران 1398 نشان می‌دهد که نزدیک به 80 فیلم اکران شده بود که از این تعداد 11 فیلم بالای 10 میلیارد فروش داشتند. یعنی در سال قبل نیز این فیلم‌ها بودند که سینما را نجات دادند. حالا در این اوضاع که کرونا شیوع پیدا کرده است و مردم به سینما نمی‌آیند و تبلیغی هم نداریم، اوضاع وخیم‌تر هم شده است. باید اذعان کرد که بسیاری از مردم حتی نمی‌دانند که سینما باز است یا نه و اشاره‌ای به اینکه سینما سالم است یا نه نمی‌شود.

اطلاع‌رسانی درباره اینکه سالن‌های سینما نسبت به دیگر مکان‌هایی مانند مترو بسیار امن‌تر است نیز نشده است. این اتفاق که نمی‌افتد فیلم خوب هم اکران نمی‌شود و در نتیجه دود آن به چشم سینماداران و کارمندان آن می‌رود. این شرایط باعث شده است که سینماهای متعددی مجبور به تعدیل نیرو بشوند.

وی در پایان اشاره کرد که کار سینما به گونه‌ای است که مدیر سالن سینما و کارمندان آن بزرگ شدن فرزندشان را نمی‌بینند زیرا از صبح تا شب کار می‌کنند. وقتی سینما درآمد ندارد و نمی‌تواند پاسخگوی نیرو باشد مجبور به تعدیل نیرو می‌شود. زمانی که چرخ سینما نچرخد در تولید هم به مشکل برمی‌خوریم. امیدوارم تمهیدی اندیشیده شود که سینمای کشور نجات پیدا کند. در حال حاضر برخی از سینماهای کشور رسماً تعطیل‌اند و برخی دیگر مجبور به تعدیل نیرو شدند.

صحبت‌های بهزادیان نشان می‌دهد که سینمای ایران سالانه در صورتی که حداقل 10 فیلم پرفروش نداشته باشد از نظر اقتصادی دچار ورشکستگی می‌شود. حالا در شرایط امروز سینمای ایران که با کرونا درگیر است و فیلم‌های موفقی برای فروش ندارد، اوضاع بسیار بدتری را در پیش دارد. اتفاقی که باعث شده است تا سینمای ایران به تعدیل نیرو به عنوان راه چاره‌ای برای استمرار حیات خود فکر کند.

قنبری مدیر سینما مگامال نیز در خصوص موفقیت فیلم‌‌های تازه در اکران برای جذب مخاطب بیان کرد: برای نجات سینمای ایران باید فیلمی اکران شود که مشخصات یک فیلم موفق را برای اکران داشته باشد. در حال حاضر فیلم‌های در حال اکران چنین مشخصه‌ای را ندارد.

وی با انتقاد از اینکه تلویزیون تبلیغات فیلم‌ها را بسیار کم پخش می‌کند بیان کرد که تعداد کم تبلیغات که در ماه‌های قبل تقریباً صفر بود باعث شد که بیشتر مردم فکر می‌کنند سینما بسته است.

یک‌ سری از مردم نیز که از فعالیت سینما باخبرند به هشداره درباره خطر کرونا به درستی گوش می‌دهند و برای همین به صورت طبیعی این نکته در نرفتن آنان به سینما اثرگذار است.

عملاً در کنار همه اینها بحث اقتصادی و معیشتی مردم نیز اثرگذار است و باعث شده است که مردم توجه کمتری به سینما کنند. در حال حاضر از 100 صندلی موجود در یک سالن باید با 50 صندلی کار کرد که از این تعداد نیز در آخر هفته تمامش پر نمی‌شود.

این مدیر سینما در پایان با اشاره به فیلم‌های خارجی در حال اکران مگامال گفت که سه انیمیشن و در کنار آن فیلم ترسناک و کمدی خارجی نیز در حال اکران داریم. این فیلم‌ها نیز با توجه به اینکه مخاطب خاص خودش را دارد تنها بخش محدودی را به سینما می‌آورد، چون برخی فقط به خاطر علاقه به تماشای فیلم خارجی به سینما می‌روند. این فیلم‌ها نیز قبلاً در سایت‌ها دیده شده است و علتی که مخاطبینش به سینما می‌روند این است که تماشای آنها در سینما جذاب است. خصوصاً فیلم‌های ترسناک در سالن بزرگ سینما بهتر دیده می‌شود و جذاب‌تر است.

البته پروژه اکران فیلم خارجی در سینما از نظر گیشه چندان موفق نبود اما حضورش در سینما باید باشد زیرا علاقه‌مندان و مخاطبین خاص خودش را دارد. مخاطب عام فیلم‌های خارجی نمی‌بیند چون علاقه‌ای ندارد، البته انیمیشن بازخورد بهتری دارد که در این مورد نیز خانواده‌ها به علت وجود کرونا بچه‌ها را به سینما نمی‌برند و عملاً اکرانش چندان موفق نیست.

باتوجه به صحبت‌‌های مدیر سینما مگامال نیز می‌توان به این نتیجه رسید که سینماهای کشور هم از اکران فیلم موفق ایرانی و خارجی و هم از تبلیغات بی‌بهره‌اند. برای همین مدیران سینمایی و فرهنگی وزارت ارشاد باید برای نجات سینمای کشور فکری کنند. در این خصوص مسأله تعدیل نیرو که از خطوط قرمز سازمان سینمایی محسوب می‌شد رخ داده است و باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه چاره‌ای بیندیشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top