تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/07/08 - 10:05
کد خبر: 371664

هزینه‌های میلیارد دلاری آمریکا در لبنان برای تضعیف مقاومت

آمریکا به عنوان حامی اول رژیم صهیونیستی با هزینه کردن میلیاردها دلار به دنبال محاصره و بدنام کردن مقاومت بوده؛ هزینه هایی که هیچ نتیجه ای برای آن نداشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، آمریکا سال‌های زیادی به دنبال استعمارگری در لبنان بوده است. اگر دیوارهای سفارت آمریکا در بیروت می‌توانستند صحبت کنند قطعا فتنه‌ها و نقشه‌های مخربی که آمریکا علیه مقاومت ترسیم می‌کرد، برملا می‌شد. امروز فتنه‌گری آمریکا در لبنان نیاز به شواهد و مدرکی ندارد. توطئه‌ها و پنهان کاری آمریکا در تمام جهان کاملا مشهود است. این کشور بزرگ که خود را در برابر تمام نبردهایی که علیه مقاومت انجام داده، بازنده می‌بیند، امروز ناامیدی خود را با برافروختن جنگ‌های مستقیم، پنهان می‌کند. این امر قبل از بحران 17 اکتبر، زمانی که طرح آمریکایی‌ها این بود که سازمان‌های غیردولتی را برای اجرای طرح‌های معروف خود برجسته کنند، مشهود بود.

هزینه‌های میلیارد دلاری آمریکا در لبنان برای تضعیف مقاومت

اینکه ایالات متحده به دنبال توطئه علیه مقاومت است موضوع پنهانی نیست. یکی از دلایل مبارزه آمریکا با مقاومت به دلیل تامین امنیت داخلی رژیم غاصب اسرائیل است؛ چرا که مقاومت عنصری برای نابودی توطئه صهیونیست‌ها محسوب می‌شود. در همین راستا « دیوید هیل» معاون وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرد که آمریکا طی سال‌های گذشته 10 میلیارد دلار به ارتش و سازمان های جامعه مدنی لبنان کمک کرده است. برخی منابع نزدیک به مقاومت لبنان گفتند که این سخنان نشان دهنده دلیل و مدرک قاطعی برای حجم پول‌هایی است که واشنگتن برای حمایت از پروژه‌ها و طرح های رویارویی و تضعیف حزب الله پرداخت کرده است.

آمریکا ابزارهای مختلفی را در داخل و خارج لبنان برای مقابله با حزب‌الله گماشته است. عربستان از جمله ابزارهایی است که شبانه روز به دنبال تضعیف مقاومت در لبنان است. همانطور که « سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان طی سخنرانی خود در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که حزب‌الله لبنان به منظور تحقق امنیت و ثبات این کشور باید خلع سلاح شود که این در واقع همان خواسته آمریکایی‌ها بود. این اقدامات در راستای تحقق خواسته‌های آمریکا مبنی بر وخیم تر شدن اوضاع لبنان و ایجاد هرج و مرج بیشتر در آن است. پادشاه عربستان سلاح‌های مخرب خود را در یمن که منجر به کشته شدن زن و کودک یمنی می‌شود، نادیده می‌گیرد ولی به دنبال خلع سلاح حزب‌الله است ، حزبی که کشور خود را از چنگال اشغالگران آزاد می‌کند و عزت را به کشورهای محروم باز می گرداند.

اما در همه این اظهارات، دشمنان با آزادی و استقلال لبنان بازی می‌کنند که این امر را در سوریه و ایران و همچنین محور مقاومت تحت شعار « سیاست بی طرفانه» می‌بینیم. امروزه شاهد بیانیه جنجالی هیل در خصوص هزینه میلیارد دلاری آمریکا برای تضعیف مقاومت و همچنین سکوت پادشاه سعودی در برابر همه چیز هستیم که همه این اقدامات در راستای تحریف تصویر مقاومت است؛ اما آمریکا و هم‌پیمانانش با صرف میلیاردها دلار هزینه نیز نمی‌توانند تصویر حزب‌الله را تحریف کنند.در همین راستا « عدنان منصور» وزیر خارجه اسبق لبنان در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد با تاکید بر اظهارات هیل در خصوص هزینه میلیاردها دلار کمک به لبنان اعلام کرد که کاملا مشخص است این اقدامات در راستای مخدوش کردن تصویر مقاومت در لبنان بوده است. البته انجمن‌هایی که از آمریکا پول دریافت کردند بر اساس خواسته آمریکا فعالیت کردند؛ چرا که آن‌ها برای منافع لبنان تلاش نمی‌کردند؛ بلکه اهداف سیاسی از این برنامه دارند. در گذشته شاهد اظهاراتی از سوی مقامات آمریکایی بودیم که اعلام کردند بودجه‌ای برای بی ثبات سازی و تحریف چهره مقاومت در لبنان اختصاص دادند؛ اما مشخص شد که با وجود صرف پول هنگفت، آن ها قادر به سرنگونی تصویر مقاومت نیستند. ممکن است که این اظهارات و اقدامات مقاومت را آزرده کند؛ اما مقاومت بر اساس یک پایگاه گسترده مردمی بنا شده و این حقیقت را دشمنان می‌دانند.

عدنان منصور عمیق‌تر به اهداف واشنگتن در خصوص تضعیف تصویر مقاومت می‌پردازد و تاکید می کند که مقابله با مقاومت قطعا حمایت از منافع رژیم صهیونیستی است. آمریکا می‌خواهد از طریق عادی سازی به درگیری اعراب و رژیم اسرائیل خاتمه دهد و قبل از سازش، امنیت رژیم اسرائیل را می‌خواهد. آمریکا همچنین از طریق عادی سازی به دنبال منافع اسرائیل بدون پرداخت هرگونه هزینه‌ای یعنی بدون بازگشت فلسطینیان و بدون پاسخگویی به تجاوزات و اشغالگرایی‌هایش است.آمریکا حامی اصلی موجودیت اسرائیل است. از این رو، هر قدرتی در منطقه با رژیم صهیونیستی در تضاد باشد، آمریکا با وضع تحریم ها و ایجاد هرج و مرج در آن کشور تلاش می‌کند تا ثبات و امنیت آن کشور را برهم بزند ؛ همانطور که در لبنان، مقاومت را در لیست تروریسم قرار داده و معتقد است که این حزب صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کند!

عدنان منصور تصریح کرد که صرف میلیاردها دلار برای لبنان مبلغ کمی نیست و این مقدار معادل بودجه یکسال یک کشور کوچک است. صرف این مبلغ برای آمریکا نتیجه مطلوبی نداشته است؛ چرا که هدف از این اقدام تضعیف مقاومت و ایجاد شکاف در لبنان بوده تا ملت لبنان در مقابل مقاومت بایستند و اما این مسئله سال‌هاست که تحقق نیافته است. مقاومت با وجود تمام توطئه‌های دشمنان تضعیف نشده؛ بلکه بیشتر از قبل به دنبال تامین حقوق لبنان است.

منصور در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد که ما در جهان تحت سلطه افرادی قرار داریم که از نفوذ خود علیه افراد ضعیف استفاده می‌کنند و برای حقوق دیگران ارزشی قائل نیستند و می‌خواهند درگیری‌های داخلی را در کشورها ایجاد کنند تا امنیت و ثبات کشورها را مختل کنند.

گفته‌های منصور با « دکتر جمال واکیم» استاد روابط بین الملل تطابق دارد. جمال واکیم اظهار داشت که قوانین بین المللی مبتنی بر اصول معاهده « وستفالی» است که مداخله در امور کشورها را منع می‌کند. اما در جهان امروز به ویژه پس از جنگ جهانی دوم، دوران استعمار به مفهوم حاکمیت دولت و گسترش استعمار کشورهای غربی پایان داد و با ظهور سلطه آمریکا، جهان در طول جنگ سرد به دو اردوگاه تقسیم شد که در آن حاکمیت بر کشورها پایان یافت. با این وجود بحث در خصوص حقوق بین‌الملل و اصول آن ادامه داشت؛ اما آمریکایی‌ها اصول این قانون را پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ریشه کن کردند و توجیه سیاست‌های مداخله در جهان را برای محافظت از آنچه امنیت ملی آمریکا نامیده می‌شود، آغاز کردند. از این رو سیستم دولت جدید نه تنها در سه دهه گذشته به هژمونی آمریکا منجر شد؛ بلکه به تمام اصول حقوق بین‌الملل پایان داد.

واکیم بیانیه پادشاه سعودی در خصوص خلع سلاح حزب‌الله را مداخله در امور لبنان تلقی کرد. به اعتقاد وی سلاح مقاومت در راستای دفاع از میهن بوده که بر دشمن اسرائیلی پیروز شد. برای اولین بار در تاریخ درگیری اعراب و رژیم صهیونیستی عقب نشینی بدون قید و شرط اسرائیل را می‌بینیم. با این وجود واکیم احتمال می‌دهد که سخنرانی ملک سلمان توسط برخی از سیاستمداران غربگرای لبنان پذیرفته شود، طبقه‌ای که همیشه برای رسیدن به منافع خود به خارج تکیه کرده‌اند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top