تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/07/09 - 11:07
کد خبر: 371797

وقتی تحصیل بدون پرداخت پول دشوار می‌شود

در حالی که دانشگاه‌ها منکر کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو از طریق کنکور سراسری می‌شوند اما آمارها نشان می‌دهد که ظرفیت پذیرش در دوره روزانه یا همان رایگان کاهش داشته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آنا، پس از اینکه فرآیند برگزاری آزمون‌های ورود به دانشگاه‌ها به واسطه ویروس کرونا دچار تغییر شد، حالا خبرها حاکی از آن است که ظرفیت پذیرش کنکور ۹۹ هم تغییراتی یافته است. بر این اساس ظرفیت پذیرش در برخی از گروه‌های آزمایشی کاهش و در بعضی هم افزایش پیدا کرده است.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور ظرفیت دوره روزانه سال ۹۹ گروه علوم انسانی ۲۴ هزار و ۶۰۸ نفر، گروه علوم ریاضی ۴۳ هزار و ۴۸۷ نفر، گروه علوم تجربی ۳۵ هزار و ۸۶۱ نفر، گروه هنر ۴ هزار و ۳۵۲ نفر و گروه زبان‌های خارجی ۲ هزار و ۷۰۱ نفر است.

این در حالی است که ظرفیت پذیرش در دوره روزانه سال ۹۸ در گروه علوم انسانی ۱۷ هزار و ۷۵ نفر، گروه علوم ریاضی ۴۷ هزار و ۶۰۲ نفر، گروه علوم تجربی ۳۷ هزار و ۱۴۱ نفر، گروه هنر ۳ هزار و ۹۳۵ نفر و گروه زبان‌های خارجی ۳ هزار و ۹۱۳ نفر بوده است.

این آمارها نشان می‌دهد که ظرفیت پذیرش در گروه‌های علوم ریاضی، علوم تجربی، زبان‌های خارجی کاهش داشته ولی در گروه‌های علوم انسانی و هنر افزایش پیدا کرده است.

البته در این میان، مسئولان دانشگاه‌ها این کاهش ظرفیت را قبول ندارند و معتقدند که همان ظرفیت‌های قبل را پذیرش می‌کنند. اما وقتی بررسی‌ها دقیق‌تر شود زوایای دیگری از ماجرا نمایان می‌شود.

ابوالفضل واحدی معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت ضمن پذیرش تاثیر کرونا بر فارغ‌التحصیلی دانشجویان و ظرفیت پذیرش به خبرنگار آنا گفت: این نکته خیلی مورد توجه قرار نگرفته و براساس ظرفیت اعلامی دانشگاه‌ها در سال قبل عمل شده است. وی کاهش ظرفیت در این دانشگاه را منتفی می‌داند.

در این میان حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران با رد کاهش ظرفیت پذیرش در این دانشگاه، ظرفیت امسال را ۱۲ هزار نفر اعلام کرد. در صورتی‌که در مهر سال گذشته محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران ظرفیت پذیرش دانشگاه تهران را ۱۳ هزار نفر بدون احتساب دانشجویان خارجی اعلام کرده بود.

چگونگی تعیین ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و دردسرهای کرونا

ماجرای تعیین ظرفیت دانشگاه‌ها از این قرار است که براساس برنامه پیش‌بینی شده، دانشگاه‌ها در بهمن‌ماه هر سال با محاسبه تعداد فارغ‌التحصیلان و ظرفیت‌های موجود، ظرفیت پذیرش را برای سال آینده خود به شورای گسترش و سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌کنند. در سال ۹۸ هم همین برنامه اجرا شد ولی از دوم اسفند‌ماه که ویروس کرونا وارد کشور شد بسیاری از برنامه‌ها تغییر کرد و تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه‌ها در آموزش با مشکل مواجه شدند، همه دانشجویان به شهرهای بومی خود بازگشتند و آموزش مجازی را در پیش گرفتند.

در این میان تعدادی از دانشجویان برای دسترسی به اینترنت با مشکل مواجه بودند چرا که در محل سکونتشان زیرساخت‌های لازم برای استفاده از اینترنت و حضور در کلاس‌های مجازی فراهم نبود. به همین دلیل برخلاف سال‌های گذشته تعدادی از دانشجویانی که باید فارغ‌التحصیل می‌شدند، نتوانستند کرسی‌های دانشگاهی را برای ورودی‌های جدید خالی کنند.

در این باره وزارت علوم حتی وعده داده بود که حتی کتاب‌ها و جزوه‌ها را به وسیله پست به دست این دانشجویان می‌رساند، که البته هیچ‌گاه مشخص نشد این اتفاق صورت گرفته یا نه؟

غیر از این، بخشی از دانشجویان درگیر دروس عملی بودند البته برای این دانشجویان فرصت دوباره‌ای در ترم تابستان در نظر گرفته شد و امکان فارغ‌التحصیلی تا ۳۰ مهرماه هم تمدید شده است. با این حال به نظر می‌رسد که ظرفیت پذیرش کنکور برخی از دانشگاه‌ها کاهش پیدا کرده است هر چند که مسئولان حاضر به اعلام آن نیستند.  

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top