تاریخ انتشار: 13 دی 1388 - 00:00:00
کد خبر: 4387

صحبت های مهم آیت الله یزدی درباره صانعی

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ارایه توضیحاتی نسبت به تصمیم این نهاد حوزوی درباره آیت الله یوسف صانعی به تشریح ابعاد این تصمیم مهم پرداخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازرسا، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ارائه توضیحاتی در خصوص تصمیم اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه مبنی بر اینکه آیت الله یوسف صانعی فاقد ملاک های لازم برای تصدی مرجعیت است، گفت: این موضوع در کمیسیون مربوطه جامعه مدرسین بحث شده و به نتیجه هم رسیده بود منتهی طبق آیین نامه های مربوطه مبنی بر اینکه مسایل مهم باید به تصویب نهایی جامعه مدرسین برسد، چندی قبل گزارش کمیسیون در این خصوص در اجلاس عمومی جامعه مدرسین به اتفاق تصویب شد.

وی تصریح کرد: برای اعلام رسمی این موضوع اعضای جامعه مدرسین معتقد بودند که الان شرایط مهیا نیست و لذا اعلام آن به تاخیر افتاد.

وی با اشاره به برخی از اتفاقات و اعتراضات مردمی در مقابل دفتر آیت الله صانعی در برخی استان ها اظهار داشت: با توجه به این اعتراضات و اینکه برای اعلام رسمی، جامعه مدرسین مصوبه داشت، مناسب ترین شرایط و زمان را روزهای اخیر دیدیم و خوشبختانه در جلسه ای که با حضور تعداد قابل توجهی از اعضای جامعه مدرسین و بصورت رسمی برگزار شد با اینکه این موضوع در دستور جلسه نبود اعضا موافقت کردند که این بحث در دستور کار رسمی جلسه قرار گیرد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: بعد از اینکه در این جلسه موافق و مخالف صحبت و استدلالات خود را بیان کردند بنده برای اعلام رسمی یک عبارتی را به کار بردم که اولا نباید در این موضوع کلمه «خلع» و همچنین مقایسه آن با جریان منتظری و شریعتمداری و امثال اینها در آن وجود داشته باشد و ثانیا مساله فقط صلاحیت مرجعیت است و بقیه مسائل ربطی به ما ندارد.

آیت الله یزدی اضافه کرد: یکی از مسائل دیگری که من در جلسه بیان کردم این بود که این جریان منتسب به زمان الان و بالفعل نباشد تا اینکه از آن برداشت های سیاسی بشود بلکه این موضوع مربوط به جلسات و بحث های گذشته جامعه مدرسین است.

وی با اشاره به طرح این مساله در بعضی از محافل خبری بیان داشت: در برخی از پیامک های بعضی از رسانه ها علاوه بر ذکر این موضوع مطالب تندی نیز وجود داشت که چندان مناسب نبود لذا ما اعلام کردیم که همان مطلبی را که همه اعضا به آن رای داده بودند منتشر شود.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: بعد از انتشار اطلاعیه جامعه مدرسین مبنی بر اینکه بر اساس تحقیقات بعمل آمده در یکسال گذشته و پس از جلسات متعدد جامعه مدرسین به این نتیجه رسیده است که ایشان فاقد ملاک های لازم برای تصدی مرجعیت می باشد، برخی مسئولان با ما تماس هایی داشتند؛ و ما اعلام کردیم ما وظیفه خودمان را انجام دادیم شما وظیفه خودتان را انجام بدهید.

آیت الله یزدی ادامه داد: البته من از نظر شخص خودم گفتم تعرض به محل سکونت و درس و بحث ایشان به هیچ وجه مناسب نیست و نباید از اینگونه کارها باشد. چون مقام معظم رهبری همواره جامعه را دعوت به آرامش کرده اند.

وی با بیان اینکه ما به مسئولان امنیتی و اطلاعاتی گفتیم وظیفه جامعه مدرسین در مقطع کنونی همین چیزی است که انجام داده است و شما باید مواظب اوضاع باشید تاکید کرد: مسئولان امنیتی نیز به ما اعلام کردند طی روزهای اخیر و قبل از اینکه اطلاعیه جامعه مدرسین منتشر شود نیز اجتماعاتی در مقابل دفتر ایشان بوده و ما کلا مراقب بودیم تا مشکلی پیش نیاید.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه مرجعیت شیعه گفت: مرجعیت یک جایگاه بسیار والاست و شأن و جایگاه و موقعیتی که مرجعیت در طول تاریخ داشته و دارد نباید با سلیقه های فردی خدشه دار شود و امیدواریم با توجه به اهمیت موضوع ایشان نیز به این موضوع و ابعاد مرتبط بر آن توجه کافی را داشته باشد و ان شاء الله آنچه خیر است پیش می آید.

آیت الله یزدی در ادامه با اشاره به برخی از دیدگاه های فقهی آیت الله صانعی اظهار داشت: برخی از اعضای جامعه مدرسین که با من صحبت می کردند گفتند ایشان مبدع است و بدعت گذاری امری است که رد آن بر همه واجب است.

وی با انتقاد از برخی آرای فقهی آیت الله صانعی گفت: از جمله بدعت هایی که در نظرات ایشان است بحث پسر خواندگی می باشد، در حالی فتوا داده اند که پسر خوانده در حکم پسر واقعی است که این موضوع بر خلاف نص صریح آیات و اتفاق روایات و فتاوا است.

آیت الله یزدی اضافه کرد: وی رسما فتوا داده است که اگر کسی پسر خواندگی داشت به دلیل اینکه او ناراحت می شود اگر بگوید این پسر واقعی نیست، تمام احکام پسر واقعی را دارد در حالیکه این فتوا خلاف متن قرآن کریم است چون در مسائل محرم ونامحرم مساله ارث، ازدواج و غیره در آیات متعدد بر خلاف فتوای ایشان وجود دارد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برخی آرای فقهی آیت الله صانعی را بدعت خواند و تصریح کرد: از جمله نظرات ایشان که بدعت است در تساوی زن و مرد است ولی البته در بعضی از فتاوای ایشان، فتوای شاذ نیز وجود دارد که مثلا در بحث بلوغ این موضوع صادق است.

وی در ادامه با اشاره به برخورد نامناسب آیت الله صانعی با حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید گفت: در یکی از مواردی که ایشان فتوایی صادر می کند حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به ایشان تلفن می کنند و می گویند این چه فتوایی است که شما داده اید؟ اما ایشان عصبانی می شود و با این مرجع تقلید تند می شود که ما همان موقع از این برخورد آقای صانعی با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به شدت ناراحت شدیم و گفتیم ایشان که خودش را مرجع می داند حداقل باید احترام بزرگ تر را حفظ کند و نباید با این مرجع تقلید اینگونه برخورد کند.

آیت الله یزدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اعلام رسمی و انتشار اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص آیت الله یوسف صانعی افزود: ان شاء الله که این موضوع مشکل سیاسی و اجتماعی به دنبال نخواهد داشت.

رییس شورای عالی حوزه های علمیه همچنین به بررسی بعد فقهی آرای آیت الله صانعی پرداخت و گفت: آرای فقهی ایشان خلاف شأن و مقررات است و ان شاءالله که خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر نموده و ما را از شرور نفس حفظ نماید.


 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top