تاریخ انتشار: 14 دی 1388 - 00:00:00
کد خبر: 4411

تجلیل امام از نقش آفرینی جامعه مدرسین

جامعه مدرسین در پاسخ به سوال جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه قم که صلاحیت صانعی را برای مرجعیت جویا شده بودند، اعلام کرد:«با توجه به پرسش‌های مکرّر مؤمنان، جامعه مدرسین حوزه‌ی علمیه قم براساس تحقیقات به عمل آمده در یک سال گذشته و پس از جلسات متعدد به این نتیجه رسیده است که ایشان فاقد ملاکهای لازم برای تصدّی مرجعیت می‌باشد.»

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، اظهارنظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص عدم صلاحیت صانعی برای عهده داری مرجعیت و رضایت حوزه های علمیه آن قدر برای اصلاح طلبان سنگین بود که ناگذیر حمله به این تشکل روحانی را در دستور کار قرار دادند و با تیترهایی نظیر اینکه به استقبال تصمیم عالمانه این تشکل روحانی رفتند.

به دنبال انتشار این خبر بود که هجمه ها علیه جامعه مدرسین آغاز شد. اصلاح طلبان کوشیدند تا این گونه وانمود کنند که اصولا جامعه مدرسین صلاحیت چنین اظهارنظری را ندارد. روزنامه اعتماد طی مطلبی تحلیلی نوشت:«تاکنون یک نهاد مشخص به شکل ایجابی مراجع تقلید را معرفی یا شرایط مرجعیت را سلب نکرده است و اقدام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از این منظر موضوعی جدید و نگران کننده است. علمای شیعه معتقدند در صورتی که یک مرجع خصوصیات مرجعیت را از دست بدهد، این مردم و مقلدان وی هستند که آن را تشخیص می دهند و به تدریج از حلقه مقلدان او خارج می شوند.»

اگر چه صانعی در قم نه تنها دیگر جایگاهی نداشت، بلکه جو غالب به واسطه نقطه نظرات استثنایی و شاذّش به شکل شدیدی علیه او شکل گرفته بود، اما موضوع اعلام عدم صلاحیت برای مرجعیت خیلی سنگین می نمود؛ آن قدر که مجمع روحانیون که به عنوان یک تشکل سیاسی و نه حوزوی شناخته می شود را هم وادار کرد تا طی بیانیه ای رسمی اعلام موضع کند.

در بیانیه مجمع به جملاتی از امام در تجلیل از صانعی اشاره شده و آمده بود:«عدالت و اخلاص آیت الله صانعی مورد تأیید عالمان برجسته حوزه های علمیه و خیل عظیمی از مقلدان بوده و هست و ایشان دهها سال است که به عنوان استاد برجسته فقه آل محمد(ص) در حوزه علمیه قم شاگردان فاضل و متعهد زیادی را تربیت نموده اند و از زمانی که به عنوان مرجع تقلید در جامعه اسلامی ایران مطرح گردیدند همواره بر مقلدان ایشان افزوده شده است و امروز جای هیچگونه تردیدی در مرجعیت ایشان نیست و این مرجعیت با بیانیه یک گروه مورد پذیرش مقلدان قرار نگرفته است که با بیانیه گروهی دیگر از اعتبار بیفتد!»

این اظهارنظرها در حالی است که امام رسما از نقش آفرینی جامعه مدرسین در خلع یک مرجع پرطرفدار در کشور از مرجعیت تجلیل کرده بودند و آن را اقدامی به جا تلقی نموده بودند. اینکه داعیه داران خط امام حقی را که امام برای جامعه مدرسین محفوظ می داند، غیر قابل قبول می دانند، تعارضی است که البته خود باید پاسخگویش باشند.

امام در منشور روحانیت به صراحت می فرمایند:«ان شاء اللَّه در بین جامعه مدرسین و طلاب انقلابى اختلافى نیست، اگر باشد بر سر چیست؟ بر سر اصول یا بر سر سلیقه‏ها؟ آیا مدرسین محترم که ستون محکم انقلاب در حوزه‏هاى علمیه بوده‏اند- نعوذباللَّه- به اسلام و انقلاب و مردم پشت کرده‏اند؟ مگر همانها نبودند که در کوران مبارزه حکم به غیرقانونى بودن سلطنت دادند؟ مگر همانها نبودند که وقتى یک روحانى به ظاهر در منصب مرجعیت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفى کردند؟ آیا مدرسین عزیز از جبهه و رزمندگان پشتیبانى ننمودند؟ اگر خداى ناکرده اینها شکسته شوند چه نیرویى جاى آنان را خواهد گرفت؟ و آیا ایادى استکبار، روحانى نماهایى را که تا حد مرجعیت تقویت نموده است، فرد دیگرى را بر حوزه‏ها حاکم نمى‏کنند؟ و یا آنها که در توفان پانزده سال مبارزه قبل از انقلاب و ده سال حوادث کمرشکن بعد از انقلاب نه غصه مبارزه و نه غم جنگ و اداره کشور را خورده‏اند و نه از شهادت عزیزان متأثر شده‏اند و با خیالى راحت و آسوده به درس و مباحثه سرگرم بوده‏اند مى‏توانند در آینده پشتوانه انقلاب اسلامى باشند؟»

منشور روحانیت امام راحل که تندی های فراوان به متحجران و مقدس نمایان و لیبرال ها دارد، این گونه در خود تجلیل از جامعه مدرسین را به یادگار گذاشته است. امام در نامه مورخ 7/2/1368 خطاب به آیت الله مشکینی تصریح کرده بودند:«اگر آنان(فرزندان انقلابی ام) جذب آقایان محترم مدرسین نشوند، در آینده گرفتار کسانی خواهند شد که مروج اسلام آمریکایی اند.»

و این بار در منشور روحانیت هم بر همان موضوع تاکید داشتند:«اگر روحانیون طرفدار اسلام ناب و انقلاب دیر بجنبند ابرقدرتها و نوکرانشان مسائل را به نفع خود خاتمه مى‏دهند. جامعه مدرسین باید طلاب عزیز انقلابى و زحمت کشیده و کتک خورده و جبهه رفته را از خود بدانند. حتماً با آنان جلسه بگذارند و از طرحها و نظریات آنان استقبال نمایند و طلاب انقلابى هم مدرسین عزیز طرفدار انقلاب را محترم بشمارند و با دیده احترام به آنان بنگرند و در مقابل طیف بى عرضه و فرصت طلب و نق زن ید واحده باشند و خود را براى ایثار و شهادت در راه هدایت مردم آماده‏تر کنند، حال جامعه و مردم، طالب حقیقت باشند مثل زمان ما که حقاً مردم بیشتر از آنچه که ما فکر مى‏کنیم وفادار به روحانیت بوده و خواهند بود، یا نباشند مثل زمان معصومین- علیهم السلام.»

تجلیل امام از جامعه مدرسین به عزل آیت الله شریعتمداری از مرجعیت بازمی گردد. موقعیت آن روز شریعتمداری به عنوان یک مرجع بنام با مقلدین فراوان البته با موقعیت امروز کسی چون صانعی قابل مقایسه نیست. در واقع اگر آن روز جامعه مدرسین خلع از مرجعیت را برای یک مرجعِ مورد توجه اعلام کرد، امروز همین نهاد تنها عم صلاحیت مرجعیت را برای روحانی ای که در خصوص مرجعیتش پرسش وجود داشته اعلام کرده.

در بیانیه آن روز جامعه مدرسین در خصوص شریعتمداری آمده بود:«بنا به وظیفه شرعی بر خود لازم دانستیم که سقوط مشارالیه از شایستگی مرجعیت را بالصراحه اعلام نماییم تا افرادی از مسلمانان که در حالت تردید و دو دلی بودند، تکلیف خود را بدانند و احیاناً با تقلید خود به اسلام و انقلاب ضربه وارد نکرده باشند.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صفر تا صد انتخاب رشته مقطع دکتری ۱۴۰۳
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top