تاریخ انتشار: 03 بهمن 1388 - 00:00:00
کد خبر: 4972

ادعای خلاف قانون حامی دولت

برخلاف صراحت متن قانون که دولت را در پرداخت نقدی و غیر نقدی یارانه ها مجاز کرده است، رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی بار دیگر اعلام کرد: طبق صراحت قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، پرداخت نقدی یارانه‌ها باید به همه خانوارهای ایرانی تعلق گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، غلامرضا مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت یارانه نقدی به 7 دهک انجام می‌شود، گفت: طبق صراحت قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، پرداخت نقدی به همه خانوارهای ایرانی تعلق می‌گیرد.

رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که طبق گفته سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی جامعه هدف مد نظر است، گفت: نه خیر، این گونه نیست و در قانون به صراحت آمده است که به همه خانوارهای ایرانی یارانه تعلق می‌گیرد.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت یارانه لزوما به معنای یارانه نقدی است، گفت: در قانون به صراحت آمده است به صورت نقدی و غیر نقدی و به همه خانوارها تعلق گیرد.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که طبق گفته مسئولان دولتی از جمله وزیر اقتصاد در مرحله اول پرداخت یارانه نقدی به 70درصد خانوارها یارانه نقدی تعلق می‌گیرد، گفت: این مرحله‌بندی خلاف قانون است و چنین تفکیکی در قانون صورت نگرفته که بخواهند مرحله به مرحله اجرا کنند. زیرا یارانه بحث حقوق است که باید همزمان باشد و فقط تفاوت در میزان تعلق یارانه است که به نسبت عکس درآمد افراد تعلق خواهد گرفت. یعنی کسانی که درآمد کمتری دارند یارانه بیشتری دریافت می‌کنند و برعکس کسانی که درآمد بیشتر دارند یارانه کمتری دریافت می‌کنند.

مصباحی مقدم تاکید کرد: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها صراحت دارد که به همه خانوارهای ایرانی یارانه نقدی و غیر نقدی تعلق گیرد و تفکیک مرحله‌ای نیز خلاف قانون است.

نماینده تهران در پاسخ به این سوال که از چه زمانی پرداخت یارانه صورت می‌گیرد، گفت: قاعدتا باید از آغاز سال آینده 1389 به اجرا درآید.

متن قانون خلاف نظر مصباحی را تائید می کند

در ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که در 15 دیماه 1388 در مجلس به تصویب رسید، آمده است: دولت مجاز است حداکثر تا پنجاه درصد (50%) خالص وجوه حاصل از اجراء این قانون را در قالب بندهای زیر هزینه نماید:

الف- یارانه در قالب پرداخت نقدی و غیر نقدی با لحاظ میزان درآمد خانوار نسبت به کلیه خانوارهای کشور به سرپرست خانوار پرداخت شود.

ب - اجراء نظام جامع تأمین اجتماعی برای جامعه هدف از قبیل:

1- گسترش و تأمین بیمه‌های اجتماعی، خدمات درمانی، تأمین و ارتقاء سلامت جامعه و پوشش دارویی و درمانی بیماران خاص و صعب‌العلاج.

2- کمک به تأمین هزینه مسکن، مقاوم سازی مسکن و اشتغال.

3- توانمندسازی و اجراء برنامه‌های حمایت اجتماعی.

تبصره 1 - آئین‌نامه اجرائی این ماده شامل چگونگی شناسایی جامعه هدف، تشکیل و به هنگام سازی پایگاههای اطلاعاتی مورد نیاز، نحوه پرداخت به جامعه هدف و پرداختهای موضوع این ماده حداکثر سه ماه پس از تصویب این قانون با پیشنهاد وزراء امور اقتصادی و دارایی، رفاه و تأمین اجتماعی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

تبصره 2ـ دولت می‌تواند حساب هدفمندسازی یارانه‌ها را بنام سرپرست خانواده‌های مشمول یا فرد واجد شرایط دیگری که توسط دولت تعیین می‌شود افتتاح نماید. اعمال مدیریت دولت در نحوه هزینه کرد وجوه موضوع این حساب از جمله زمان مجاز، نوع برداشت هزینه‌ها و برگشت وجوهی که به اشتباه واریز شده‌اند مجاز است.

بر اساس متن قانون، دولت مجاز است که یارانه را به صورت نقدی و غیر نقدی بین همه خانوارها تقسیم کند بنابراین اولاً دولت مکلف به این کار نشده است و ثانیا " متن قانون هیچ اشاره ای به اینکه دولت باید به همه خانوارها یارانه نقدی پرداخت کند نمی کند بلکه دولت در پرداخت نقدی و غیر نقدی مخیر است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
پوشش مریم نواز هنگام استقبال از رئیسی + فیلم
۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا
شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی
درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری
نگرانی از ورود هوش مصنوعی به سینما
«محبی» نامزد بهترین بازیکن سال لیگ برتر روسیه
واکنش اوسمار به تمدید قرارداد با پرسپولیس
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف
انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف
گروسی به ایران می آید؟
بارش‌ شدید باران در تهران و ۱۰ استان دیگر
توضیح مهم دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو
پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟
همراهی نفت و طلا در روند نزولی
ادامه بارش‌ها تا پایان هفته
۵ راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد
قول بزرگ به یحیی برای رفتن به تبریز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top